Προς φιλικότερο, «ηλεκτρονικό» κράτος

Προς φιλικότερο, «ηλεκτρονικό» κράτος

5' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H «μετάλλαξη» της δημόσιας διοίκησης σε ένα φιλικότερο, «ηλεκτρονικό» κράτος που θα αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες απαλλάσσοντας βαθμηδόν την οικονομία από το κόστος ενός αναποτελεσματικού και απωθητικού Δημοσίου, αποτελεί πρόκληση για τον υπουργό Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης κ. Προκόπη Παυλόπουλο. O κ. Παυλόπουλος σε συνέντευξή του στην «K» μιλάει για την πορεία προς την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την «αυτοματοποίηση» των υπηρεσιών του Δημοσίου, που είναι μονόδρομος για την εξάλειψη της γραφειοκρατίας, αλλά και των φαινομένων διαφθοράς. Οι ψηφιακές υπογραφές, το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο, η τηλεδιάσκεψη και γενικότερα η διεκπεραίωση των διοικητικών υποθέσεων, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας με ένα απλό «κλικ» στον υπολογιστή μας, αποτελούν ουσιαστικά τη μετάβαση στη νέα ηλεκτρονική εποχή της διοίκησης. Τι σημαίνουν πρακτικά για τον πολίτη οι αλλαγές αυτές; Καμία μετακίνηση, ουδεμία αναμονή σε «ουρές», ταχεία εξυπηρέτηση. O υπουργός αποτιμά και τα οικονομικά οφέλη, ενώ αναφέρεται και στο ζέον θέμα της μονιμοποίησης των συμβασιούχων.

– Από την έναρξη του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης γίνεται εκτεταμένη αναφορά στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση και τα οφέλη που θα προκύψουν για το κράτος και τους πολίτες από την εφαρμογή προγραμμάτων πληροφορικής. Πότε θα έχουμε τις πρώτες προσφερόμενες υπηρεσίες;

– Το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» ύψους 2,839 δισ. ευρώ έχει χρονικό ορίζοντα υλοποίησης το διάστημα 2000-2008. Βασικός στόχος του προγράμματος είναι η βελτίωση των υπηρεσιών προς τον πολίτη και τις επιχειρήσεις και η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής με τις εφαρμογές τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας στην υγεία, την πρόνοια, το περιβάλλον, τις μεταφορές κ.ά. Η κυβέρνηση, ήδη από την επόμενη ημέρα της ανάληψης των καθηκόντων της, και ιδίως το ΥΠΕΣΔΔΑ έδωσε έμφαση στην ταχεία αποπεράτωση των ήδη ενταγμένων έργων, καθώς και στην ένταξη νέων έργων, τα οποία είναι αναγκαία για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών και την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών με πολίτες και επιχειρήσεις, με στόχο, κυρίως, την πάταξη της γραφειοκρατίας. Τα αποτελέσματα της πολιτικής αυτής είναι εμφανή, θα έλεγα ότι είναι πολύ καλύτερα απ’ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια και αυτό δείχνει ότι είμαστε στη σωστή κατεύθυνση. Αλλά, όπως έχω τονίσει επανειλημμένως, ποτέ δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε σ’ αυτά, τα οποία έχουμε πετύχει. Πρέπει να πάμε και καλύτερα και γρηγορότερα.

– Θα θέλαμε να αναφερθείτε σε μερικά απλά παραδείγματα από την εξυπηρέτηση που θα έχουν οι πολίτες σε συγκεκριμένους τομείς της διοίκησης.

– Θα αναφερθώ εντελώς ενδεικτικά σε τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα: Πρώτον, στο εθνικό δίκτυο Δημόσιας Διοίκησης ΣΥΖΕΥΞΙΣ, το οποίο θα αποτελέσει τη βασική δικτυακή υποδομή για ένα σύνολο φορέων που αποτελούν σημαντικούς πόλους εξυπηρέτησης των πολιτών (π.χ. Κεντρική Δημόσια Διοίκηση, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Νοσοκομεία / Κέντρα Υγείας, Στρατολογικά Γραφεία, ΚΕΠ, Εφορίες κ.ά). Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η Δημόσια Διοίκηση αναμένεται να εξοικονομήσει συνολικά κόστος περί τα 65,7 εκατ. ευρώ για τη διάρκεια υλοποίησης του έργου μόνο από την υπηρεσία τηλεφωνίας. Ενα δεύτερο πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. Σήμερα λειτουργούν 982 ΚΕΠ, τα οποία εξυπηρετούν κατά μέσο όρο 118.000 πολίτες κάθε μήνα, απασχολούν 3.500 υπαλλήλους και διεκπεραιώνουν κατά μέσο όρο 170.000 υποθέσεις μηνιαίως. Τρίτον, μέσω του προγράμματος ΜΕΤΕΧΩ ενισχύονται μικρομεσαίες επιχειρήσεις (που απασχολούν περίπου από 2 έως 10 εργαζομένους), ανεξαρτήτως κλάδου, συμπεριλαμβανομένων και των επιχειρήσεων των ΟΤΑ, προκειμένου αυτές να εκσυγχρονισθούν και να αποκτήσουν τεχνολογικά προηγμένο εξοπλισμό πληροφορικής και μηχανοργάνωσης και να καταστούν έτσι αποτελεσματικότερες και ανταγωνιστικότερες. Ο μέγιστος προϋπολογισμός ανά πρόταση είναι τα 10.000 ευρώ και ο ελάχιστος τα 4.000 ευρώ, ενώ η επιχορήγηση είναι ίση με το 50% του εγκεκριμένου προϋπολογισμού.

Σε δήμους και νομαρχίες

– Είναι γνωστό ότι η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχονται στον πολίτη πρέπει να αγγίξει πρωτίστως τις τοπικές κοινωνίες. Πώς η ηλεκτρονική διακυβέρνηση «περνάει» στους δήμους και τις νομαρχίες;

– Είναι γεγονός ότι οι νέες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας έχουν τεθεί στην υπηρεσία του πολίτη μέσω της κοινωνίας της πληροφορίας και στο επίπεδο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σύσταση του νέου εθνικού Δημοτολογίου. Για πρώτη φορά, στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, συγκεντρώνονται οι εγγραφές και μεταβολές των Ελλήνων δημοτών, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια όλων των δήμων και των κοινοτήτων της χώρας. Με τον τρόπο αυτό απλουστεύεται σημαντικά η συγκέντρωση δικαιολογητικών από τους πολίτες μέσω των ΟΤΑ και των ΚΕΠ. Παράλληλα, προωθείται και μια σειρά από άλλα έργα, τα οποία είναι στο στάδιο της προκήρυξης ή της διενέργειας του οικείου διαγωνισμού, όπως π.χ. το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα του Ληξιαρχείου κ.ά.

– Θεωρείτε αυτή τη στιγμή ότι

το Δημόσιο διαθέτει εξειδικευμένα στελέχη, ικανά να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των νέων

τεχνολογιών πληροφορικής

και επικοινωνίας;

– Τα νέα συστήματα απαιτούν πράγματι ειδικές γνώσεις. Για τον σκοπό αυτό το υπουργείο μεριμνά, σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, για την επιμόρφωση των δημοσίων υπαλλήλων και τη διασφάλιση, μέσα από σεμινάρια και προγράμματα, της συνεχούς εξέλιξής τους. Προς την κατεύθυνση αυτή συνήφθη, για πρώτη φορά, προγραμματική σύμβαση με την ΑΔΕΔΥ για τη διαρκή εκπαίδευση των δημοσίων υπαλλήλων, ενισχύθηκαν τα Περιφερειακά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης, ώστε να αποκεντρωθεί η επιμόρφωση και, επίσης για πρώτη φορά, συμφωνήθηκε η λειτουργία Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών για πτυχιούχους μονίμους υπαλλήλους στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.

Η μονιμοποίηση συμβασιούχων

– Θα μου επιτρέψετε να περάσω σε ένα άλλο θέμα, αυτό των συμβασιούχων. Ποια είναι η ώς τώρα εικόνα από την εν εξελίξει διαδικασία των αρμοδίων υπηρεσιακών συμβουλίων και ΑΣΕΠ για τον τελικό αριθμό των συμβασιούχων που θα μονιμοποιηθούν;

– Οπως είναι γνωστό, η διαδικασία ενώπιον των αρμόδιων υπηρεσιακών συμβουλίων έχει σχεδόν τελειώσει και οι κρίσεις των περισσότερων βρίσκονται ενώπιον του ΑΣΕΠ. Δεν πρόκειται να δώσω κανέναν αριθμό πριν το ΑΣΕΠ ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες. Εχετε δει τι παραφιλολογία έχει δημιουργηθεί γύρω από φανταστικούς αριθμούς. Δεν πρόκειται να πυροδοτήσω αυτήν την κατάσταση.

– Και ποια η απάντηση σε όσους δεν μονιμοποιηθούν;

– Οσοι δεν μονιμοποιούνται μπορούν να έχουν τη μοριοδότηση εκείνη η οποία τους επιτρέπει να αξιοποιήσουν την εμπειρία που έχουν αποκτήσει στον δημόσιο τομέα. Γι’ αυτό και είμαστε πλήρως συνεπείς με αυτό που είχαμε πει: Οσοι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες θα δουν τις συμβάσεις τους να μετατρέπονται σε αορίστου χρόνου. Οι λοιποί θα μοριοδοτηθούν. Επομένως, κανείς δε μένει χωρίς την προστασία την οποία δεσμευθήκαμε να δώσουμε. Ας θυμηθούν όμως κάποιοι τι έκανε χρόνια ολόκληρα το ΠΑΣΟΚ για όλους τους συμβασιούχους. Το Προεδρικό Διάταγμα Ρέππα – Σκανδαλίδη, Π.Δ. 81/2003, όχι μόνο δεν μετέτρεψε καμία σύμβαση σε αορίστου χρόνου, αλλά και δεν προέβλεψε καμία προστασία για τους συμβασιούχους. Τους οδηγούσε ομήρους στις εκλογές. Πέραν τούτου εξέθεσε τη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Αυτή είναι και η μεγάλη διαφορά πολιτικής αλλά και συνέπειας ανάμεσα στην κυβέρνηση Καραμανλή και την κυβέρνηση Σημίτη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή