ΑΝΑΛΥΣΗ

2' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπορεί η «Νέα Διακυβέρνηση» υπό τον κ. Κων. Καραμανλή να ομνύει στο νέο ήθος και στην έντιμη διαχείριση του χρήματος των φορολογουμένων, μπορεί, επίσης, να διακηρύσσει την ανοικτή κοινωνία με τους αντικειμενικούς κανόνες ανταγωνισμού προκειμένου να καταπολεμηθεί η κρατική σπατάλη, αλλά οι πρακτικές πολλών υπουργών της παραμένουν παλαιοκομματικές και κυριαρχούνται από τη φαύλη νοοτροπία των πελατειακών σχέσεων. Ετσι, όμως, και με την εφαρμογή αντιφατικών πολιτικών κλονίζεται καίρια η κυβερνητική αξιοπιστία.

Για παράδειγμα διάβασα προχθές τη συνέντευξη του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών στο περιοδικό «Εικόνες», στην οποία περιγράφει την πρόθεσή του να εξυγιάνει τις ΔΕΚΟ και να επιβάλει τη λειτουργία τους με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Λέγει συγκεκριμένα: «Οι ΔΕΚΟ, που λειτουργούν ανταγωνιστικά προς τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, πρέπει να παίζουν με τους ίδιους όρους. Σε αντίθετη περίπτωση αυτό που κάνουμε είναι να σπαταλάμε τα χρήματα των φορολογουμένων». Πολύ ορθώς. Να, όμως, που έτερος βασικός υπουργός της κυβέρνησης, ο υπουργός Επικρατείας κ. Θεοδ. Ρουσόπουλος, αποφαίνεται ότι το Δημόσιο, το στενό όσο και το ευρύτερο, δηλαδή οι δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, τα κονδύλια που διαθέτουν για διαφημιστική δαπάνη θα τα κατανέμουν όχι με κριτήριο την προώθηση της παραγωγικότητος ή ανταγωνιστικότητος, αλλά με βάση τη φαυλοκρατική αρχή του δημοσίου συσσιτίου προς τους πάντες, νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες!

Εχουμε πράγματι υπ’ όψιν πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργού Επικρατείας προς όλους τους υπουργούς και υφυπουργούς, με την οποία ορίζεται η κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης στον Τύπο, με κριτήριο την κυκλοφορία των εφημερίδων. Δεν αμφισβητούμε ότι η κυβέρνηση όσον αφορά την κρατική διαφήμιση πρέπει να είναι αμερόληπτη, να μην επηρεάζεται δηλαδή από την πολιτική ή κομματική τοποθέτηση των εφημερίδων, για τον απλούστατο λόγο ότι και τα χρήματα που διαθέτει είναι του συνόλου των φορολογουμένων, αριστερών, κεντρώων, δεξιών κ.λπ., αλλά η αρχή αυτή της ίσης μεταχείρισης πρέπει να ισχύει για κρατικές δημοσιεύσεις που αφορούν ή ενδιαφέρουν τους πάντες, όπως π.χ. οι αναγγελίες για δημόσια έργα, προσλήψεις προσωπικού κ.λπ.

Από εκεί και πέρα όμως και για άλλες διαφημίσεις, κρατικών δραστηριοτήτων, δεν έχει καμία εφαρμογή η αρχή της ίσης μεταχείρισης ή το κριτήριο της κυκλοφορίας, για τον απλούστατο λόγο ότι ο στόχος της διαφήμισης είναι άλλος. H διαφήμιση είναι ένα σύγχρονο χρηματοοικονομικό εργαλείο, που χρησιμοποιείται με επιδίωξη τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας του διαφημιζομένου. Ας πάρουμε για παράδειγμα τον OTE ή την COSMOTE. Πρόκειται, κατ’ αρχήν, για δημόσιες επιχειρήσεις, που ήδη έχουν χιλιάδες ιδιώτες μετόχους, είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο και με βάση τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης διευθύνονται από διοικητικά συμβούλια, που είναι ανεξάρτητα από την κυβέρνηση. Βάσει ποίου δικαιώματος, λοιπόν, έρχεται τώρα ο κ. Θεόδ. Ρουσόπουλος και τους λέγει πού θα δώσουν διαφήμιση και με ποια κριτήρια θα τη μοιράσουν σε όλες τις εφημερίδες; Πρόκειται για συσσίτιο, όπως ήδη σημειώσαμε, που εξυπηρετεί τις προσωπικές ανάγκες του υπουργού Επικρατείας για καλές σχέσεις με όλους τους εκδότες. Πρόκειται για συνέχιση της φαύλης πολιτικής Σημίτη, των πελατειακών σχέσεων, αλλά για τα συμφέροντα του OTE δεν πρέπει καν να γίνεται λόγος. O OTE π.χ. είναι εκτεθειμένος στον διεθνή και εγχώριο ανταγωνισμό και για να αντέξει πρέπει να έχει την άνεση, να χρησιμοποιήσει το όπλο της διαφήμισης κατά το δοκούν. H Vodafone π.χ. ή η TIM που ανταγωνίζονται την Cosmote κατανέμουν τη διαφήμισή τους με τα κριτήρια του κ. Ρουσόπουλου ή επιδιώκουν απλώς να μεγιστοποιήσουν την αποδοτικότητά τους. Γιατί λοιπόν αυτό το αυταπόδεικτο δικαίωμα που έχουν οι ανταγωνιστές του να μην το έχει και ο ΟΤΕ;

Αυτά γενικώς, διότι δυστυχώς υπάρχουν και πολλές άλλες φαύλες διατάξεις που έχουν παρεισφρήσει στην εγκύκλιο του υπουργού Επικρατείας, η οποία σαν πνεύμα και σαν πρακτική έρχεται από το αμαρτωλό παρελθόν της διανομής δημοσίου χρήματος στα έντυπα με απώτερο στόχο την ποδηγέτηση της κοινής γνώμης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή