Δύο μηνών ταξίδι με αβέβαιο μέλλον

Δύο μηνών ταξίδι με αβέβαιο μέλλον

3' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Περιθώριο για ένα ύστατο «holding» πριν από την εντολή για οριστική προσγείωση στα χέρια του εκκαθαριστή άφησε μόνο για τις Ολυμπιακές Αερογραμμές η Κομισιόν με τη χθεσινή απόφασή της. Από το σκεπτικό της απόφασης που περιέχεται σε 59 σελίδες αφήνεται μισάνοιχτο το παράθυρο για τη συνέχιση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των O.A., δεδομένου ότι από αυτήν ζητείται η επιστροφή στο Δημόσιο μόλις 40 εκατ. ευρώ (παράνομων κρατικών ενισχύσεων), ένα ποσό που ασφαλώς δεν είναι εκείνο που θα διώξει τους ενδιαφερόμενους αγοραστές.

Αντίθετα όμως, για την παλιά Ολυμπιακή Αεροπορία ο πέλεκυς είναι βαρύς, καθώς στο διατακτικό της E.E. αναφέρεται ότι αυτή θα πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο παράνομες ενισχύσεις 460 εκατ. ευρώ από τα 500 συνολικά εκατ. ευρώ που είναι η «ποινή». Οι οριστικές κυβερνητικές αποφάσεις θα ληφθούν το πολύ εντός μιας εβδομάδος, μετά και την επιστροφή του πρωθυπουργού από τις ΗΠΑ.

Συνδυασμός σεναρίων

Ωστόσο, η ορισθείσα για σήμερα συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων θα εξετάσει συνδυασμό σεναρίων, αλλά και νομικών γνωμοδοτήσεων που διαφέρουν μεταξύ τους, προκαλώντας ήδη έναν υπόγειο ενδοκυβερνητικό διχασμό. Μέχρι αυτήν τη στιγμή επικρατούν δύο απόψεις:

– Βάσει της πρώτης, προτείνεται η άμεση υπαγωγή και των Ολυμπιακών Αερογραμμών και της O.A. σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης (εν λειτουργία) βάσει του άρθρου 46A του νόμου 1892/1990. Μάλιστα, οι πιο ακραίες εισηγήσεις υποδεικνύουν την αυτοδίκαιη λύση των συμβάσεων του προσωπικού, την πρόσληψη εν συνεχεία μόνο του αναγκαίου αριθμού εργαζομένων με νέες κατώτερες μισθολογικές παροχές και σφιχτότερους κανονισμούς για τη λειτουργία, μέχρι τον πλειστηριασμό τμημάτων ή δραστηριοτήτων. Για το μισό περίπου προσωπικό του ομίλου προτείνεται πρόωρη συνταξιοδότηση ή μετατάξεις στο Δημόσιο, με προφανή την αδυναμία «διοχέτευσης» των πιλότων, αλλά και των τεχνικών αεροσκαφών.

– Βάσει της δεύτερης άποψης, προτείνεται η εξάντληση κάθε περιθωρίου για την ιδιωτικοποίηση των Ολυμπιακών Αερογραμμών και η άμεση υπαγωγή σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης μόνο της βεβαρημένης Ολυμπιακής, έτσι ώστε να περιοριστεί σε κάποιο βαθμό ο διαφαινόμενος «κανιβαλισμός» σε όλο τον όμιλο.

Οι υπερασπιστές αυτής της άποψης επιμένουν ότι το 46A και η εκκαθάριση εν λειτουργία δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε αερομεταφορέα, που θα εξακολουθήσει να μεταφέρει επιβάτες εν μέσω κλίματος αναταραχής και ανασφάλειας.

Σήμερα, η Διυπουργική Επιτροπή θα ζητήσει από τη σύμβουλο αποκρατικοποίησης, τη Lazard, να διαβουλευθεί εκ νέου με τους διεκδικητές των O.A. και να τους ζητήσει να επαναβεβαιώσουν ή όχι το ενδιαφέρον τους μετά και την απόφαση των Βρυξελλών.

Υπενθυμίζεται ότι από τις 2 Αυγούστου έχει υπογραφεί μνημόνιο συμφωνίας (MOU) με την Olympic Investors – York Capital για την εξαγορά των O.A., με την προϋπόθεση ότι η συμφωνία αυτή θα εγκριθεί από την E.E., κάτι το οποίο ακόμη δεν κρίθηκε. Επιπλέον, μόλις προχθές επαναβεβαίωσε το ενδιαφέρον της και η δεύτερη διαγωνιζόμενη η Klesch & Company, με επιστολή της προς τους δύο συναρμόδιους υπουργούς.

Ο Λιάπης

Ανεπισήμως, από τον υπουργό Μεταφορών – Επικοινωνιών M. Λιάπη μεταδίδεται η επιθυμία του να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός ή γιατί δεν αισθάνεται ασφαλής από το διαφαινόμενο αποτέλεσμά του ή γιατί εδώ και καιρό έχει προκρίνει τη λύση της εκκαθάρισης. Αλλωστε, ουδέποτε ο κ. Λιάπης υποστήριξε θερμά τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης των O.A., σε αντίθεση με τον ομόλογό του υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών. Παρά ταύτα, ο κ. Λιάπης σε ανακοίνωση που εξέδωσε αναφέρει ότι θα εξαντληθούν και τα τελευταία όρια για τον διαγωνισμό, όμως αν οι «μνηστήρες» απαιτήσουν «εγγυήσεις» τότε ο διαγωνισμός θα κηρυχθεί άγονος.

Ο υπουργός Μεταφορών φέρεται να εκτιμά ότι μια διαδικασία πλειστηριασμού των κύκλων της O.A. και των προορισμών της θα προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών, μεταξύ των οποίων και εταιρείας στην οποία μπορεί να συμπορευθούν τα συμφέροντα του Δημοσίου αλλά και ιδιωτών.

Πάντως, η χθεσινή απόφαση της E.E. θα αμφισβητηθεί νομικά με προσφυγή που θα κατατεθεί εντός διμήνου, έτσι ώστε και να κερδηθεί χρόνος και να επιχειρηθεί μείωση της «ποινής».

Στις Ολυμπιακές Αερογραμμές από χθες το Δ.Σ. βρίσκεται σε καθεστώς διαρκούς συνεδρίασης, η εταιρεία περνάει ταραγμένες μέρες και τα συνδικάτα προετοιμάζουν τις επόμενες μέρες αντιδράσεις ακτιβισμού και όχι απεργίες, καθώς θα επιδιώξουν να κρατήσουν την εταιρεία ζωντανή και να περισώσουν τις δουλειές των εργαζομένων.

Η διοίκηση των O.A. ήδη έχει ζητήσει, για το μεσοδιάστημα μέχρι τη λήψη των οριστικών αποφάσεων, να κατατεθεί κατεπείγουσα νομοθετική ρύθμιση για την προστασία της περιουσίας της εταιρείας από τους πιστωτές, οι οποίοι με δικαστικές αποφάσεις μπορεί να καθηλώσουν ιδιόκτητα αεροσκάφη. Προτείνεται ρύθμιση αντίστοιχη με αυτήν που έγινε για την O.A. Υπηρεσίες με το άρθρο 5 του N. 3282/2004.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή