H φθινοπωρινή «χαμηλή πτήση» της Ολυμπιακής

H φθινοπωρινή «χαμηλή πτήση» της Ολυμπιακής

5' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H απασφαλισμένη χειροβομβίδα εξερράγη. Τα θραύσματά της κατευθύνθηκαν στο πολιτικό σύστημα που ανέθρεψε, εξέθρεψε, υπέθαλψε και «επένδυσε» σε αδηφάγα και διεφθαρμένα συστήματα, που κύκλωσαν επί τριάντα χρόνια τους κύκλους της Ολυμπιακής, κάνοντας πάρτι με το κρατικό χρήμα.

Από την περασμένη Κυριακή, που ο πρωθυπουργός K. Καραμανλής δήλωσε ότι η Ολυμπιακή Αεροπορία δεν μπορεί πια να λειτουργεί με το ίδιο καθεστώς, επιβαρύνοντας τους φορολογουμένους και με εξασφαλισμένη την «ομπρέλα» του κράτους άνοιξαν οι ουρανοί.

Αλλοι έσπευσαν να προαναγγείλουν εκκαθάριση, άλλοι ανακάλυψαν τους νέους ιδιοκτήτες, άλλοι απέλυσαν ή έκαναν σχέδια μετάταξης των πιλότων στα υπουργεία, πολλοί έκαναν ασκήσεις ετοιμότητας για κινητοποιήσεις και γνωστοί «ένοχοι» επιχείρησαν να συμψηφίσουν τις ευθύνες μιας 20ετίας με τη 18μηνη διακυβέρνηση.

Ο μέσος πολίτης έπαθε σύγχυση. Είναι βέβαιον ότι αγαπά την ελληνική αεροπορική εταιρεία, την O.A., που πολλές φορές τον πρόδωσε ως ταξιδιώτη και τον εξόργισε ως «ρετιρέ» πρόκληση είτε για μισθούς και προνόμια είτε για συμπεριφορές και σκάνδαλα.

Σενάρια κανιβαλισμού

Η δήλωση του κ. K. Καραμανλή σόκαρε ακόμα και υπουργούς που αιφνιδιάσθηκαν. Ολοι τους ήξεραν το πρόβλημα. Ολοι ανέμεναν και την «ποινή» των Βρυξελλών, που εκφωνήθηκε την Τετάρτη. Ομως, όλοι ήταν ανέτοιμοι για το αύριο. Στο εσωτερικό της κυβέρνησης πολλά κέντρα άρχισαν να επεξεργάζονται σχέδια. Ανεφάρμοστα, πρόχειρα και ταραγμένα. Αλλά κέντρα άρχισαν να απεργάζονται σενάρια κανιβαλισμού της περιουσίας της O.A. και να σιγοψιθυρίζουν με «φίλους» επιχειρηματίες. Στο ΠΑΣΟΚ έπαθαν αφωνία και κανένας δεν μπόρεσε έστω και να αρθρώσει μια λογική πρόταση διεξόδου. Οι εργαζόμενοι του ομίλου της O.A. μαρμάρωσαν, δεδομένου ότι στην πλειοψηφία τους δεν είναι προνομιούχοι, εκτός του προνομίου της μονιμότητας.

Οι συνδικαλιστές -εξαιρουμένων ολίγων συνεπών- άρχισαν να κάνουν ασκήσεις στον καθρέφτη, για να διαπιστώσουν και αυτοί τη χαμηλή αξιοπιστία τους, που καταρακώθηκε και αυτή στα παράθυρα της τηλεόρασης, όταν το δράμα της O.A. έγινε θέαμα εν μέσω δακρύων και χλευασμών ή δικομματική αρένα.

Η επόμενη χαμηλή πτήση

Ολα τα κρούσματα πολιτικής αρρυθμίας ή ακόμη και ιδιοτέλειας πολλών κέντρων είναι βέβαιον ότι είχε την ευκαιρία να τα καταγράψει ο πρωθυπουργός, ακόμη και εν τη απουσία του. Γι’ αυτό και οι κατευθύνσεις που πλέον έχει δώσει είναι σαφείς: Θα επιχειρηθεί διάσωση της O.A. με κάθε τρόπο, η εταιρεία θα συνεχίσει να πετά, στις Βρυξέλλες θα ανοίξει μέτωπο διαβούλευσης, ενώ παράλληλα, θα εξαντληθούν και όλα τα ένδικα μέσα για την αντίκρουση μαχητών σημείων της καταδικαστικής απόφασης.

Το τελευταίο θα γίνει όχι μόνο για να ελαφρύνει το «πρόστιμο» των επιστροφών, που ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ, αλλά και για να εξασφαλιστεί και ο αναγκαίος χρόνος μέχρις ότου εξευρεθεί λύση διαδοχής για τον αερομεταφορέα. Εκτιμάται ότι με προσφυγές ή και με αιτήσεις αναστολής εφαρμογής της απόφασης της E.E. μπορεί να «αγοραστεί» και χρόνος 10-12 μηνών.

Το νομοθετικό πλαίσιο

Πάντως, την εβδομάδα που έρχεται, θα ληφθούν κρίσιμες κυβερνητικές αποφάσεις και θα δρομολογηθούν εξελίξεις με «κόμβο» το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών. Πιο συγκεκριμένα:

1. Θα εκπονηθεί ειδικό νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο θα αποτελέσει και τον ενδιάμεσο σταθμό του ομίλου της O.A., που θα εξασφαλίζει τη λειτουργία της εταιρείας ακόμη και αν εκποιούνται στοιχεία του ενεργητικού της.

Με το σχέδιο αυτό θα παρέχεται η ευχέρεια πλειστηριασμού τμημάτων ή δραστηριοτήτων του ομίλου, ενώ θα περιλαμβάνονται σε αυτό και προβλέψεις για το προσωπικό που θα παραμείνει στην εταιρεία, για όσους θα συνταξιοδοτηθούν με τον υπολογισμό του ενός ημερομισθίου για ενάμισι, αλλά και για όσους θα μεταταχθούν σε θέσεις στο Δημόσιο ή σε προσωποπαγείς θέσεις με ειδικό καθεστώς.

Ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος ανέφερε στην «K» ότι για την υπόθεση της O.A. απαιτείται νέο νομικό καθεστώς, που φυσικά δεν θα προσκρούει στο κοινοτικό δίκαιο και θα επιτρέπει στο Δημόσιο μια συντεταγμένη εκκαθάριση ή πώληση δραστηριοτήτων μαζί με το αναγκαίο προσωπικό.

Οπως έγινε σαφές, το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο του Νόμου 1892/1990 σε συνδυασμό με τους κανονισμούς λειτουργίας των αερομεταφορέων κ.ά. αποκλείει την εκκαθάριση εν πραγματική λειτουργία, καθώς φτιάχτηκε, κατά βάση, για προβληματικές βιομηχανίες τύπου Πειραϊκής – Πατραϊκής και φυσικά καθόλου για εταιρείες που εκτελούν δημόσιες μεταφορές συναρτώμενες και με την ασφάλεια των επιβατών. Αν οι Ολυμπιακές Αερογραμμές υπαχθούν στο 46A του N. 1892/1990 και σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης θα ανακληθεί η άδεια λειτουργίας τους από την ΥΠΑ, καθώς η εταιρεία δεν θα πληροί τις προϋποθέσεις των κοινοτικών κανονισμών 2407/1992, 2408 κ.ά.

Αν συμβεί το ίδιο και στην O.A., τότε θα κινηθούν οι διαδικασίες έκπτωσης της εταιρείας, που δραστηριοποιείται στο ground handling, από όλα τα ελληνικά αεροδρόμια, σύμφωνα με το Π.Δ. 285/98 και τις απαιτήσεις απόδειξης επαγγελματικής αξιοπιστίας.

Ετσι η εκκαθάριση με το άρθρο 46A, που πολλοί διαλάλησαν, θα φέρει την εταιρεία ενώπιον μηδενικής αξίας, αλλά και ενώπιον ενός οραμαγδού πολιτικών επικρίσεων περί ξεπουλήματος.

Γι’ αυτό προτείνεται μια νέα νομική «πατέντα», που θα μπορέσει να κρατήσει τις αξίες της εταιρείας, οι οποίες βρίσκονται κατ’ εξοχήν στη λειτουργία της και στη φήμη της και όχι στα πάγιά της που έτσι κι αλλιώς είναι φτωχά.

«Οχημα»

2. Θα επιδιωχθεί η δημιουργία «οχήματος» τύπου Swiss, έτσι ώστε αν έρθει η ώρα των πλειστηριασμών μια νέα εταιρεία να «χτυπήσει» την άδεια λειτουργίας των O.A. (slots και πτητικά μέσα) με πρώτιστο μέλημα να διασφαλίσει τη συνέχιση εκτέλεσης των επιδοτούμενων δρομολογίων προς τα νησιά. Θα πρόκειται για μια μικρότερη εταιρεία από τις O.A. και θα επιδιωχθεί να χρηματοδοτηθεί στο ξεκίνημά της από ελληνικές τράπεζες – μετόχους, με το Δημόσιο να κατέχει μειοψηφικό πακέτο και τους ιδιώτες στο management.

Το όχημα θα μπορούσε να είναι η Ολυμπιακή Αεροπλοΐα, όμως αν κάποιος διαβάσει τον ισολογισμό της 31ης Δεκεμβρίου 2004, θα διαπιστώσει ότι και αυτή η ανενεργός πια εταιρεία είναι φορτωμένη με συσσωρευμένες ζημιές που φθάνουν τα 120 εκατ. ευρώ. Ετσι εκ των συνθηκών αποκλείεται.

3. Πριν από το τέλος Σεπτεμβρίου θα κριθεί η ανοικτή ακόμα διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση των Ολυμπιακών Αερογραμμών, η οποία δεν υποστηρίχτηκε από πολλούς μέσα στην κυβέρνηση σθεναρά, ούτε καν ως χαρτί ανάσχεσης των προθέσεων της Κομισιόν, σε σχέση με την πρόσφατη καταδίκη.

Το υπογεγραμμένο από τις 2 Αυγούστου Μνημόνιο για την πώληση των O.A. στην Olympic Investors – York Capital, αν επαναβεβαιωθεί και γίνει σύμβαση δίχως την απαίτηση το Δημόσιο να επιβαρυνθεί με το ποσό που οι O.A. θα πρέπει να επιστρέψουν ως παράνομη ενίσχυση, τότε η εταιρεία θα πωληθεί. Αν και η προκριθείσα κοινοπραξία και όσοι δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται, απαιτήσουν κρατικές εγγυήσεις ασύμβατες με το κοινοτικό δίκαιο, τότε ο διαγωνισμός θα κριθεί άγονος και η πτήση προς την εκκαθάριση νέου τύπου θα δρομολογηθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή