ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τώρα συζητούν μεικτό σχήμα για Ολυμπιακή

Μοντέλο σύμπραξης του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα αναζητεί πλέον η κυβέρνηση για τη διάσωση στοιχείων του ενεργητικού της Ολυμπιακής, για τη διατήρηση σημαντικού αριθμού θέσεων εργασίας, για τη συνέχιση ενός ιστορικού brand name, το οποίο, παρά τις αναταράξεις, εξακολουθεί να συγκεντρώνει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού. Μετά τις αντιδράσεις που κατεγράφησαν και στο εσωτερικό της κυβέρνησης στο σενάριο περί εκκαθάρισης του ομίλου της O.A. βάσει του άρθρου 46A, η αναδίπλωση είναι κάτι παραπάνω από εμφανής και όχι μόνο για λόγους πολιτικού κόστους. H αναδίπλωση και οι δεύτερες σκέψεις προκλήθηκαν όταν έγινε σαφές ότι το 46A είναι ανεφάρμοστο για έναν όμιλο σαν αυτόν της O.A. και βλαπτικό για τα συμφέροντα του Δημοσίου, δεδομένου ότι φέρνει την εταιρεία ενώπιον μηδενικής αξίας και αναγορεύει την κυβέρνηση σε «εκκαθαριστή», δίχως να έχει προηγηθεί η ύστατη προσπάθεια διάσωσης.

Οπως προκύπτει, τώρα στην κυβέρνηση επιζητούν, βάσει ενός νέου νομοθετικού πλαισίου που θα ταιριάζει στον όμιλο, τον συγκερασμό των άρθρων 44, 45 και 46 του N. 1892/90 σε μια προσπάθεια να μην κλείσει η εταιρεία, να μην την μπλοκάρουν πιστωτές της και το Δημόσιο να ελέγξει τουλάχιστον τις βασικές παραμέτρους αναδιαμόρφωσης της αεροπορικής αγοράς.

Ο όμιλος θα υπαχθεί σε ένα πλαίσιο, που θα λαμβάνει μέριμνα για το προσωπικό που θα συνταξιοδοτηθεί πρόωρα ή θα μεταταχθεί ή θα μοριοδοτηθεί για διαγωνισμούς του Δημοσίου (μερίδα συμβασιούχων με θητεία μικρότερη της 10ετίας), αν τελικά ναυαγήσει ο διαγωνισμός πώλησης των Ολυμπιακών Αερογραμμών, που θα κριθεί το πολύ σε δέκα ημέρες. Αν δεν ναυαγήσει, τότε οι εξελίξεις θα είναι ηπιότερες και θα αφορούν μόνο την O.A. Υπηρεσίες. Αν κηρυχθεί άγονος, τότε μέσω «ελεγχόμενων» πλειστηριασμών μια νέα εταιρεία θα διεκδικήσει το κύριο πτητικό έργο των Ολυμπιακών Αερογραμμών. Θα ελέγχεται από ιδιώτες και το Δημόσιο θα έχει οριακή συμμετοχή.

Το σχέδιο μοιάζει ως παραλλαγή αυτού με το οποίο διεσώθη μέρος της άλλοτε κραταιάς Swissair με όχημα την Crossair (εταιρεία εσωτερικών δρομολογίων), που μετονομάσθηκε σε Swiss και πρόσφατα πέρασε στον έλεγχο της Lufthansa. H δυσκολία έγκειται στην εξεύρεση ιδιωτικών κεφαλαίων για τη στήριξη μιας νέας μικρότερης Ολυμπιακής, δεδομένου ότι στην Ελλάδα είναι επιφυλακτικές ακόμη και οι κρατικές τράπεζες, κάτι που δεν συνέβη στην Ελβετία προ πενταετίας, με τις UBS και Credit Suisse, που σήκωσαν το βάρος της ενδιάμεσης χρηματοδότησης της Swiss.

Τέσσερις προϋποθέσεις έθεσε ο K. Καραμανλής

Τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, των επιδοτούμενων πτήσεων στα νησιά (λόγω των ιδιαιτεροτήτων του νησιωτικού χώρου), του ανταγωνισμού και της βιώσιμης λύσης της O.A. επιδιώκει η κυβέρνηση, όπως τόνισε χθες ο πρωθυπουργός κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου. O κ. Καραμανλής πρόσθεσε ότι το θέμα πρέπει να αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο των υποχρεώσεων της χώρας με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, τους κανόνες της E.E. και τις αρχές της νέας διακυβέρνησης.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης, μετά τη συνάντησή του με τη ΓΣΕΕ, τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν αποκλείει ούτε το μικτό σχήμα και πρόσθεσε ότι έχει και άλλες εναλλακτικές προτάσεις, αν δεν προχωρήσει η παρούσα διαδικασία αποκρατικοποίησης. O αρμόδιος υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Μιχ. Λιάπης συνέστησε υπομονή και σωφροσύνη καθώς, όπως είπε, η διαδικασία βρίσκεται σε μία λεπτή φάση, κατά την οποία διενεργείται ένας διαγωνισμός. «Οπως κάθε σχέδιο, και αυτό για την O.A. έχει διαδοχικά στάδια, με αρχή και τέλος. Οι λαϊκισμοί και η φτηνή συνθηματολογία βλάπτουν την υπόθεση», πρόσθεσε ο κ. Λιάπης και επιβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση προσφεύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά της απόφασης της Ε.Ε.

Τη συγκρότηση εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για τις δημόσιες επιχειρήσεις (με βάση το άρθρο 149 που προβλέπει την παρακολούθηση και τον έλεγχό τους) πριν ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση, ζήτησε ο πρόεδρος του ΣΥΝ, ο οποίος θα συναντηθεί αύριο με τον πρωθυπουργό.