Πέντε επενδυτές για τη νέα Ολυμπιακή

Πέντε επενδυτές για τη νέα Ολυμπιακή

4' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

O πρωθυπουργός κ. Κων. Καραμανλής και ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφης ενημερώθηκαν χθες, λεπτομερώς, από τον υφυπουργό Οικονομικών κ. Πέτρο Δούκα, για τις ευαίσθητες και δύσκολες διαπραγματεύσεις, που διεξάγει εδώ και δύο μήνες, με επενδυτές και κυρίως με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να αποκτήσει η χώρα μας έναν εθνικό αερομεταφορέα, βιώσιμο μέσα στις συνθήκες του ανταγωνισμού και ταυτόχρονα ικανό να εξυπηρετήσει το επιβατικό κοινό μιας κατ’ εξοχήν νησιωτικής χώρας. O κ. Πέτρος Δούκας με τα στοιχεία που παρέθεσε έπεισε τον πρωθυπουργό ότι η υπόθεση διάσωσης του εθνικού αερομεταφορέα είναι σε καλό δρόμο, ο οποίος παραμένει μεν ακόμη ανηφορικός, αλλά είναι τώρα βάσιμη η αισιοδοξία ότι μέσα στον χρόνο το δράμα της Ολυμπιακής, που ταλαιπωρεί επί 20 χρόνια τον τόπο, θα έχει βρει ένα αίσιο τέλος. Κατά πληροφορίες μας, ο κ. Καραμανλής εξέφρασε την ικανοποίησή του για το έργο του κ. Δούκα, ο δε κ. Αλογοσκούφης είπε ότι η επιτυχία του υφυπουργού σε μια υπόθεση που δεν ήταν της αρμοδιότητός του αποδεικνύει ότι τα στελέχη της κυβέρνησης που έχουν δουλέψει επιτυχώς στον ιδιωτικό τομέα αποτελούν εγγύηση για να λύνουν δύσκολα προβλήματα.

Τα νέα στοιχεία

Ποια ήταν, όμως, τα νέα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Π. Δούκας στον πρωθυπουργό και τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών;

Πρώτον, ότι έχει εξευρεθεί μια σοβαρή και αξιόπιστη ομάδα επενδυτών πρόθυμη να συμμετάσχει με 100 εκατ. ευρώ στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας, που θα ιδρυθεί (το business plan, της οποίας παρουσίασε κατ’ αποκλειστικότητα η «Καθημερινή», την προηγούμενη Κυριακή), και να αναλάβει και το μάνατζμεντ της. Το Δημόσιο θα μετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο με 60 εκατ. ευρώ. Παρ’ ότι για ευνόητους λόγους δεν είναι σκόπιμη η δημοσιοποίηση των ονομάτων των ιδιωτών επενδυτών, η «Καθημερινή» γνωρίζει ότι πρόκειται για δύο εφοπλιστές, δύο μεγάλες εμπορικές ανώνυμες εταιρείες και ένα μεγάλο investment fund του εξωτερικού.

Δεύτερον, ότι ο πλέον κρίσιμος διαπραγματευτής που είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και συγκεκριμένα ο επίτροπος Μεταφορών κ. Ζακ Μπαρό ενημερώνεται σε καθημερινή βάση, αυτός και οι συνεργάτες του, για τις εξελίξεις και τα σχέδια της κυβέρνησης και εφόσον πειστεί, ένας έντιμος συμβιβασμός που θα απαλλάξει τη χώρα από δικαστικές διώξεις και πρόστιμα είναι πιθανός και ρεαλιστικός.

Οπως εξηγεί ο κ. Δούκας παρ’ ότι προϋπόθεση για να γίνει ο νέος εθνικός αερομεταφορέας είναι η ύπαρξη ιδιωτών επενδυτών (για τους οποίους περιέργως πώς εδήλωσε πλήρη άγνοια ο αρμόδιος υπουργός κ. Μιχ. Λιάπης, προφανώς διότι δεν τους βρήκε αυτός!), ο πλέον κρίσιμος παράγοντας που θα εγκρίνει ή θα απορρίψει όλο το σχέδιο είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συνεπώς, οι διεξαγόμενες διαπραγματεύσεις μαζί της είναι τώρα σημαντικότερες εκείνων που διεξάγει ο κ. Δούκας με τους υποψήφιους επενδυτές. Γιατί; H απάντηση βρίσκεται στο αμαρτωλό παρελθόν της Ολυμπιακής και στα άλυτα προβλήματα που κληροδότησε στο θέμα αυτό το ΠΑΣΟΚ. Υπενθυμίζεται ότι η Ολυμπιακή Αεροπορία και οι Ολυμπιακές Αερογραμμές που συνέστησε ο κ. Χρ. Βερελής για να κοροϊδέψει τους «κουτόφραγκους», με αποφάσεις του Ευρωδικαστηρίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (η οποία πάλι την Τετάρτη θα ασκήσει νέα παραπομπή για το Ευρωδικαστήριο) χρωστάνε και πρέπει να αποδώσουν στο ελληνικό Δημόσιο 600 εκατ. ευρώ, που έλαβαν από αυτό, τα τελευταία χρόνια για παράνομες ενισχύσεις. Επειδή αυτό το ποσό υπερβαίνει κατά πολύ την καθαρή θέση των δύο εταιρειών (που εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ το πολύ), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποφανθεί ότι το μόνο που απομένει είναι το κλείσιμο των δύο εταιρειών και η ρευστοποίηση όλων των περιουσιακών τους στοιχείων.

Με δεδομένη αυτήν την κατ’ αρχήν απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι προφανές ότι η ιδιωτικοποίηση του εθνικού μας αερομεταφορέα και κατ’ επέκταση η συμμετοχή των ιδιωτών επενδυτών προσκρούει στο πρόβλημα της διαδοχής. Στον κίνδυνο, δηλαδή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να θεωρήσει τη νέα εταιρεία (Pantheon Airways κατά το επιχειρησιακό σχέδιο που παρουσίασε η «K» την περασμένη Κυριακή) διάδοχο της Ολυμπιακής και άρα, υπόχρεο να εξοφλήσει τα 600 εκατ. ευρώ και πολλά άλλα (που οφείλονται στο IKA, σε καύσιμα, πράκτορες, τράπεζες, τέλη αεροδρομίων, λίζινγκ αεροσκαφών κ.λπ.) είναι προφανές ότι υπό τις συνθήκες αυτές οι ιδιώτες επενδυτές θα τραπούν σε άτακτη φυγή.

Το πρόβλημα, λοιπόν, που πρέπει να επιλύσει τώρα ο κ. Δούκας είναι να αποκόψει τον ομφάλιο λώρο που θα συνδέει τον νέο αερομεταφορέα (που δεν αποκλείεται, όταν συσταθεί να αγοράσει το brand name της Ολυμπιακής) με τα χρέη του αμαρτωλού παρελθόντος. Μέχρι στιγμής ο κ. Ζακ Μπαρό είναι σκληρός αλλά όχι αδιάλλακτος και πάντως απειλεί ότι εάν δεν επιστραφούν τα 600 εκατ. ευρώ, θα τα παρακρατήσει από τα κοινοτικά κονδύλια που δικαιούται η χώρα μας. Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι την αδιαλλαξία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποθάλπουν με διαβήματα όλοι οι ανταγωνιστές που ενδιαφέρονται να κλείσει η Ολυμπιακή, δηλαδή η Lufthansa, η Air France, η Alitalia, η British Airways και η δική μας Αegean.

Εντιμος συμβιβασμός

Ο κ. Πέτρος Δούκας έχει συγκροτήσει ένα νομικό και τεχνοκρατικό επιτελείο και όπως ήδη αναφέρθηκε επί καθημερινής βάσεως ενημερώνει με έγγραφα και άλλα στοιχεία τον κ. Ζακ Μπαρό και τους συνεργάτες του και έχει σοβαρές ενδείξεις να ελπίζει σε έναν έντιμο συμβιβασμό. Διότι προφανώς και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχοντας απηυδήσει από την αναξιοπιστία της προηγούμενης κυβέρνησης, την 20μηνη απραξία της σημερινής κ.λπ. εάν πεισθεί ότι αυτή τη φορά θα δημιουργηθεί ένας εθνικός αερομεταφορέας με ιδιωτικά κεφάλαια που θα είναι βιώσιμος, δεν θα συντηρείται δηλαδή από κρατικές ενισχύσεις που είναι αντίθετες με τον ανταγωνισμό, θα δεχθεί τον συμβιβασμό.

Οπως εξηγεί ο κ. Δούκας, αν συσταθεί ο νέος αερομεταφορέας, είναι προφανές ότι θα επιδιώξει κύκλο εργασιών πολύ μεγαλύτερο αυτού που αναφέρεται στο επιχειρησιακό σχέδιο, όπερ σημαίνει ότι οι ιδιώτες θα επενδύσουν μεγάλα ποσά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή