«Στην αερομαχία, αεροσκάφη και πιλότοι φτάνουν στα όρια»

«Στην αερομαχία, αεροσκάφη και πιλότοι φτάνουν στα όρια»

2' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Απόσταση λίγων μέτρων χωρίζει τα μαχητικά αεροσκάφη κατά τη διαδικασία αναχαίτισης. Οταν μάλιστα αυτή εξελίσσεται σε κλειστή εναέρια μάχη, εμπλοκή στη γλώσσα των πιλότων, τότε η έκβαση της «αναμέτρησης» εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από την ικανότητα των χειριστών και τις δυνατότητες των αεροσκαφών τους.

Οι κανόνες αερομαχίας που βασίζονται σε διεθνή πρότυπα ασφαλείας αφορούν εκπαιδευτικές ασκήσεις και δεν τηρούνται ποτέ απέναντι στον εχθρό. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι για τους ίδιους τους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας, η σύγκρουση δύο αεροσκαφών κατά τη διάρκεια αερομαχίας αποτελεί πιθανό ενδεχόμενο…

Μιλώντας στην «Κ» ο απόστρατος πιλότος της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας κ. Βαγγέλης Γεωργούσης, με πάμπολλες αναχαιτίσεις στο ενεργητικό του, επισημαίνει: «Οταν η διαδικασία αναγνώρισης εξελίσσεται σε αερομαχία δεν υπάρχουν κανόνες. Τα αεροσκάφη και οι χειριστές φτάνουν στα όριά τους και το μόνο που προσέχεις είναι να έχεις τα χέρια σου μακριά από τους διακόπτες βολής των όπλων».

Ομως και κατά τη διάρκεια αναγνωρίσεων ρουτίνας που δεν εξελίσσονται σε εικονικές αερομαχίες οι ισορροπίες είναι ιδιαίτερα λεπτές, καθώς τα μαχητικά πλησιάζουν σε απόσταση αναπνοής τα «εχθρικά» αεροσκάφη προκειμένου να τα υποχρεώσουν να αλλάξουν πορεία. «Χρησιμοποιούνται διεθνή σήματα. Προσεγγίζεις σε απόσταση ενός μέτρου το μαχητικό που παραβιάζει τον εθνικό εναέριο χώρο και κουνάς τα φτερά του αεροσκάφους. Με αυτόν τον τρόπο υποδεικνύεις στον πιλότο να σε ακολουθήσει και τον οδηγείς εκτός του ελληνικού FIR», εξηγεί ο κ. Γεωργούσης.

Με πλήρη οπλισμό

Σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες, τα αεροσκάφη που μετέχουν σε αποστολές αναγνώρισης φέρουν πλήρη οπλισμό και οι χειριστές τους είναι προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν δύσκολες και πολύπλοκες καταστάσεις. Ο αριθμός των αναχαιτιστικών που απογειώνονται εξαρτάται από τον αριθμό των «άγνωστων» αεροσκαφών που θα εντοπιστούν στο ραντάρ. Οταν για παράδειγμα εντοπίζεται το στίγμα δύο άγνωστων αεροσκαφών, τότε σύμφωνα με τις διαδικασίες απογειώνονται δύο τουλάχιστον αναχαιτιστικά. Η πολυπλοκότητα και επικινδυνότητα της κατάστασης αυξάνεται ανάλογα με τον αριθμό των αεροσκαφών που μετέχουν στην αερομαχία.

«Εάν κατά τη διαδικασία αναχαίτισης ο πιλότος του αεροσκάφους που παραβιάζει τον εθνικό εναέριο αντιδράσει με ελιγμό, η αποστολή εξελίσσεται σε εικονική αερομαχία. Μέσα σε λίγα λεπτά πραγματοποιείς σκληρούς ελιγμούς που θα σου εξασφαλίσουν τακτικό πλεονέκτημα. Θα σε φέρουν δηλαδή σε θέση ασφαλούς εξαπόλυσης των βλημάτων» υπογραμμίζει στην «Κ» ο 44χρονος σμήναρχος της Πολεμικής Αεροπορίας, Ζ. Κ.

Πολιτική… στον αέρα

Η επιτυχία της αναχαίτισης και η αποτελεσματικότητα των ελιγμών εξαρτώνται από την ταχύτητα με την οποία κινείται το μαχητικό και την ακτίνα στροφής που διαγράφει. Δύο παράγοντες που καθορίζονται από τον τύπο του αεροσκάφους και την ενεργειακή του κατάσταση τη συγκεκριμένη στιγμή. «Υπεισέρχεται όμως και το στοιχείο της ικανότητας και ψυχραιμίας των πιλότων, καθώς κάθε χειριστής προβάλλει στον αέρα τις θέσεις και τις πολιτικές της χώρας του» καταλήγει με νόημα ο κ. Γεωργούσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή