ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εντονότατη η διπλωματική κινητοποίηση της Ελλάδας

Ηρεμα κύλησε η χθεσινή ημέρα στο Αιγαίο την επομένη της σύγκρουσης του ελληνικού και του τουρκικού F-16 που στοίχισε τη ζωή του σμηναγού Κώστα Ηλιάκη (όπως όλα δείχνουν), με την τουρκική πλευρά να απέχει παντελώς από παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου ή παραβάσεις των διεθνών κανόνων εναέριας κυκλοφορίας.

Πάντως, το τουρκικό Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (και όχι το Γενικό Επιτελείο Ενόπλων Δυνάμεων που χειρίστηκε προχθές την κρίση και έχει τον «τελευταίο» λόγο) εξέδωσε χθες ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι «δεν υπήρξε αερομαχία». Ακόμα, υποστηρίζει ότι η σύγκρουση έγινε 35 μίλια ανατολικά της Καρπάθου, ότι επρόκειτo για απλή εκπαιδευτική πτήση και ότι «οι ελληνικές αρχές κατεύθυναν δύο ελληνικά αεροσκάφη τύπου F-16 με σκοπό να παρεμποδίσουν τα τουρκικά κατά παράβαση των κανόνων του ICAO», χωρίς βεβαίως να εξηγεί ούτε πια είναι η νομική βάση αυτής της άποψης, ούτε το γιατί τα τουρκικά αεροσκάφη μπήκαν χωρίς σχέδια πτήσης στο FIR Αθηνών. Προσπερνώντας χωρίς απαντήσεις όλα τα παραπάνω, το τουρκικό Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας αναφέρει ότι με βάση τους κανόνες του ICAO τα αεροσκάφη δεν θα έπρεπε να προσεγγίσουν σε απόσταση μικρότερη των 1.000 ποδών και υποστηρίζει ότι το ελληνικό αεροσκάφος με ελιγμό του προσέκρουσε στο τουρκικό.

Στις Βρυξέλλες, ο εκπρόσωπος Τύπου του NATO Τζέιμς Απατουράι δήλωσε ότι το NATO δεν διαδραμάτισε κανένα ρόλο στην υπόθεση και στα θέματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Στην Αθήνα, η κυβέρνηση ενημέρωσε την E.E. και το NATO για το περιστατικό, υπέβαλε διάβημα διαμαρτυρίας στο τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, ενώ ανεπίσημες κυβερνητικές πηγές έκαναν λόγο για σαφή παραβίαση του FIR Αθηνών που για την Ελλάδα είναι αδιαπραγμάτευτο. Ταυτόχρονα, τόνιζαν ότι το ύψος των 27.000 ποδών που πετούσαν τα τουρκικά αεροσκάφη δεν είναι μόνον έξω από τους διεθνείς κανονισμούς, αλλά και επικίνδυνο για την Πολιτική Αεροπορία.

Εν τω μεταξύ, μεγάλη εντύπωση έχει προκαλέσει η απουσία του υπουργού Εθνικής Αμυνας Βαγγέλη Μεϊμαράκη από το προσκήνιο, τη στιγμή που και καθ’ ύλην αρμοδιότητα έχει αλλά και η διαχείριση και η ουσιαστική επίλυση της κρίσης ήρθε μέσα από τους επιτελικούς στρατιωτικούς μηχανισμούς. Ομως, ακόμα μεγαλύτερη απορία γεννά το γεγονός ότι ο κ. Μεϊμαράκης δεν θεώρησε απαραίτητο να εκφράσει δημόσια ούτε δύο λέξεις αγωνίας και συμπάθειας για την οικογένεια του, τυπικά, αγνοούμενου πιλότου ο οποίος έπεσε, με ζήλο που ασφαλώς θα μπορούσε να αποφύγει, στην εκτέλεση του καθήκοντος.

Η εκκωφαντική αυτή απουσία του κ. Μεϊμαράκη ιδίως ως προς το δεύτερο ηθικό σκέλος προκάλεσε χθες τόση αναστάτωση στις τάξεις της Π.Α. που οδήγησε στην απόφαση να μεταβεί σήμερα σύσσωμη η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία του ΥΕΘΑ στη Λάρισα, στο Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας, το οποίο έχει την επιχειρησιακή ευθύνη της Π.Α.

Στελέχη της Π.Α. υπενθύμιζαν χθες ότι είναι πολλές οι περιπτώσεις σύγκρουσης αεροσκαφών όπου έχουν διασωθεί οι χειριστές τους. Αυτό συνέβη στην εγκατάλειψη των δύο ελληνικών Α7 το 1997, που μάλιστα η σύγκρουση έγινε νύχτα, αλλά σώθηκαν και οι δύο πιλότοι, ενώ σε σύγκρουση ελληνικού Μιράζ 2000 με επίσης ελληνικό F-16 είχε σωθεί ο πιλότος του πρώτου. Τέλος, με ανακοίνωσή του, το Πολεμικό Ναυτικό γνωστοποίησε ότι «ο διάλογος με το κέντρο επιχειρήσεων που μεταδίδεται από τα ΜΜΕ δεν διεξήχθη από μέλος του πληρώματος της φρεγάτας του Π.Ν. ή άλλων πολεμικών πλοίων που συμμετείχαν στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης».