ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ασάφειες Γκιουλ για να κερδίσει κι άλλο χρόνο

H Αγκυρα, θερμώς υποστηριζόμενη επικοινωνιακά από τους εντός της E.E. συμμάχους της, επιχείρησε χθες να εμφανίσει ως «νέα» παλαιότερη πρότασή της για τους όρους υπό τους οποίους προτίθεται να εκπληρώσει ορισμένες από τις κύριες ευρωπαϊκές της υποχρεώσεις. Ειδικότερα, το γράμμα το οποίο εστάλη από το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών σε Ελσίνκι και Βρυξέλλες, είναι μία με αρνητικότερους όρους επανεκδοχή της επιστολής, που είχε συντάξει στις 24 Ιανουαρίου 2006 ο επικεφαλής της τουρκικής διπλωματίας κ. Αμπντουλάχ Γκιουλ, με αποδέκτη τότε τον κ. Κόφι Ανάν.

Πρόκειται για ένα μικρής εκτάσεως κείμενο, το οποίο αν και εξαιρετικά ασαφές ως προς τις λεπτομέρειες των προτάσεων που εμπεριέχει, δεν μπορεί να αποκρύψει τη γνωστή διάθεση της Αγκυρας να κερδίσει εντυπώσεις και χρόνο, όπως επίσης και να μην εκπληρώσει υποχρεώσεις και δεσμεύσεις της έναντι της E.E., δίχως ανταλλάγματα.

Στην εν λόγω επιστολή, το περιεχόμενο της οποίας διέρρευσε στον Τύπο από ευρωπαϊκές διπλωματικές πηγές στις Βρυξέλλες, εντοπίζονται αρκετές περίεργες ασάφειες.

Λέγεται, επί παραδείγματι, ότι η Τουρκία «θα» ανοίξει ένα μεγάλο λιμάνι της σε ελληνοκυπριακά πλοία, τα οποία όμως διευκρινίζεται ότι θα μεταφέρουν ελληνοκυπριακά προϊόντα. Δεν αποσαφηνίζεται, δηλαδή, τι θα γίνει αν το φορτίο είναι από άλλη χώρα προέλευσης.

Οσον αφορά το ζήτημα των αεροδρομίων, εξάλλου, υπάρχουν κι άλλες περίεργες διευκρινίσεις: H Τουρκία «θα» προετοιμαστεί να ανοίξει ένα αεροδρόμιό της σε ελληνοκυπριακές «εμπορικές» πτήσεις «από και προς τη νότια Κύπρο», ενώ από την άλλη ζητεί το άνοιγμα του αεροδρομίου Ερκάν (Τύμπου) για «απευθείας διεθνείς πτήσεις, εμπορικές και τσάρτερ» – ειδικές πτήσεις μεταφοράς ταξιδιωτών.

Παραλλήλως, το εν λόγω έγγραφο, αν και απευθύνεται σε επίσημο Οργανο της E.E., αναφέρεται εξειδικευμένα σ’ ένα εκ των κρατών-μελών, όχι με το επίσημο και διεθνώς αναγνωρισμένο όνομά του, δηλαδή «Κυπριακή Δημοκρατία», αλλά σαν «νότια Κύπρος».

Σαφής και επίσημη ενημέρωση από την Αγκυρα, αναφορικά με το περιεχόμενο της νέας τουρκικής κίνησης, μέχρι αργά το βράδυ χθες, πάντως, δεν υπήρχε. Πληροφορίες που μετέδιδαν τα τουρκικά Μέσα Ενημέρωσης ανέφεραν, ωστόσο, και άλλα σενάρια: ότι η Τουρκία ανοίγει δύο τουρκικά λιμάνια ή ότι «απαιτεί» να ανοίξει «ο ίδιος αριθμός αεροδρομίων και λιμανιών σε Τουρκία και Κύπρο». Εμφανής, επίσης, είναι η απουσία κάθε αναφοράς στο ζήτημα των Βαρωσίων.

Στις 24 Ιανουαρίου, ο κ. Γκιουλ, με την τότε επιστολή του, πρότεινε μεταξύ άλλων:

1) Να ανοίξουν τα λιμάνια της Τουρκίας στα ελληνοκυπριακά πλοία.

2) Να επιτραπεί στα ελληνοκυπριακά αεροπλάνα να χρησιμοποιήσουν τον τουρκικό εναέριο χώρο και τα αεροδρόμιά της.

3) Να ανοίξουν τα λιμάνια στη Βόρεια Κύπρο υπό τουρκοκυπριακή διοίκηση.

4) Να ανοίξει το αεροδρόμιο Ερκάν (Τύμπου) υπό τουρκοκυπριακή διοίκηση.

Αξιοσημείωτο είναι ότι όπως τώρα, έτσι και τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ο αρμόδιος για τη Διεύρυνση επίτροπος κ. Ολι Ρεν) χαρακτήριζε θετική την πρωτοβουλία της Τουρκίας, ενώ ανάλογες δηλώσεις – σχόλια είχαν γίνει και από τις ΗΠΑ (Στέιτ Ντιπάρτμεντ), και το Ηνωμένο Βασίλειο (Τζακ Στρο, πρώην υπουργός Εξωτερικών). «Δεν τίθεται θέμα να ανοίξει οποιοδήποτε λιμάνι της Τουρκίας με οποιονδήποτε τρόπο», έσπευδε να διευκρινίσει ο Τούρκος υπουργός Επικρατείας κ. K. Τουζμέν.