Το πολιτικό κόστος «παγώνει» τις αλλαγές

Το πολιτικό κόστος «παγώνει» τις αλλαγές

3' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σύμφωνα με το νέο ορθογραφικό ερμηνευτικό λεξικό του Δ. Δημητράκου, το ρήμα «μεταρρυθμίζω» σημαίνει μεταβάλλω τον ρυθμό, την τάξη, τη μορφή, μετασχηματίζω, επανορθώνω, διορθώνω, δίδω διάφορον σχήμα ή μορφή. Το ερώτημα, που εσχάτως προβάλλεται όλο και πιο συχνά στο κυβερνητικό στρατόπεδο, είναι ποιες από τις πρωτοβουλίες, που είτε έχουν αναληφθεί είτε έχουν εξαγγελθεί και παραμένουν στα χαρτιά, συγκεντρώνουν κάποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά που δικαιολογούν τη συμπερίληψή τους στο πολυδιαφημισμένο «μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα» της κυβέρνησης.

Το οικονομικό επιτελείο θεωρεί -μάλλον δικαίως- ότι έχει «μεταβάλει» τον οικονομικό ρυθμό, ότι προσφάτως έδωσε «διάφορον σχήμα» στην υφιστάμενη φορολογική κλίμακα και ότι εργάζεται πυρετωδώς για τον «μετασχηματισμό» της σχέσης μεταξύ του κράτους και ορισμένων οργανισμών και τραπεζών (σ.σ. αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή για τον ΟΤΕ, περαιτέρω αποκρατικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της Αγροτικής Τράπεζας, διάθεση μετοχών που έχουν στην κατοχή τους το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και το Ταμείο Παρακαταθηκών στην Τράπεζα Αττικής, πλήρη αποκρατικοποίηση του Καζίνου της Πάρνηθας).

Τα πράγματα, ωστόσο, δεν είναι τόσο απλά ούτε τόσο αισιόδοξα, αφού το κυβερνητικό παρασκήνιο, είναι γεμάτο αντιπαραθέσεις μεταξύ υπουργών, με φόντο το ενδεχόμενο πολιτικό κόστος από τις όποιες αλλαγές και τον χρόνο που θα υλοποιηθούν. Από την Παρασκευή, στο Μέγαρο Μαξίμου και το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών επικρατεί μεγάλη ικανοποίηση για την κατάθεση της τροπολογίας, που προβλέπει ότι το Δημόσιο θα μπορεί να μειώσει το ποσοστό που διαθέτει στον ΟΤΕ κάτω από το 33% του μετοχικού κεφαλαίου και που επιβάλλει αλλαγή του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού και υιοθέτηση του κανονισμού της Cosmote. Οι αλλαγές που δρομολογούνται στον ΟΤΕ πιθανότατα αποτελούν την τελευταία σοβαρή αλλαγή για την τρέχουσα τετραετία – πλην ίσως της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, για την οποία, ωστόσο, η εικόνα παραμένει θολή.

Στην αντίπερα όχθη από εκείνη του ΟΤΕ, βρίσκεται η περίπτωση της Ολυμπιακής. Πριν από περίπου δεκαπέντε μήνες, ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής προανήγγειλε από τη ΔΕΘ την πώληση της εταιρείας, αλλά η υπόθεση εξακολουθεί να «βαλτώνει», διότι όταν η υπόθεση έφτασε κοντά στην πώληση, ο εποπτεύων υπουργός προέβαλε προσκόμματα, παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Οικονομικών στήριζε τη λύση. Λόγω της μη πώλησης, η Ε.Ε. έκτοτε «μαρκάρει» στενά, απαιτώντας ο όμιλος της Ολυμπιακής να επιστρέψει περί τα 700 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο ως παράνομες κρατικές διεκδικήσεις, γεγονός που «παγώνει» τους υποψήφιους επενδυτές όσο η εκκρεμότητα διαιωνίζεται σε κοινοτικό δικαστικό επίπεδο.

Ολα δείχνουν ότι, υπό τις υπάρχουσες συνθήκες, δεν θα υπάρξει καμία εξέλιξη στην υπόθεση μέχρι τη λήξη της παρούσης κυβερνητικής θητείας. Πολλοί, πάντως, προβλέπουν ότι θα είναι το πρώτο ζήτημα που θα κληθεί να κλείσει άμεσα η κυβέρνηση της Ν.Δ. σε περίπτωση επανεκλογής της. Το δεύτερο, μετά βεβαιότητος, θα είναι το ασφαλιστικό, για το οποίο έχει ξεκινήσει ήδη επίπονη προετοιμασία.

Για την επόμενη τετραετία αναβάλλεται, μετά βεβαιότητας, και η κορυφαία προεκλογική εξαγγελία της Ν.Δ. περί επανίδρυσης του κράτους, καθώς, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση, για να υλοποιηθεί, θα πρέπει να προηγηθούν ριζικές και εκτεταμένες αλλαγές στη δομή και λειτουργία του κράτους. Τα ήδη υπάρχοντα δείγματα, πάντως, μόνο ενθαρρυντικά δεν είναι. Προεκλογικά, η Ν.Δ. είχε προαναγγείλει πρόγραμμα κατάργησης και συγχώνευσης οργανισμών για τον περιορισμό του αδηφάγου Δημοσίου. Προ ολίγου χρόνου, έγινε προσπάθεια να καταγραφούν οι δημόσιοι οργανισμοί (υπολογίζονται γύρω σε δεκάδες), οι οποίοι κρίνεται ότι κοστίζουν πολύ, χωρίς να παρουσιάζουν έργο, αφού στην πραγματικότητα δεν έχουν αντικείμενο. Το σχέδιο, ωστόσο, δεν προχώρησε, διότι ουδείς από το υπουργικό συμβούλιο ανταποκρίθηκε στο έγγραφο αίτημα του υπουργού Οικονομίας, με το οποίο τους ζητούσε να προτείνουν ποιοι οργανισμοί στον τομέα ευθύνης τους θα πρέπει να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν. Ετσι σήμερα στη λίστα κατάργησης περιλαμβάνονται μόνο δύο, οι οποίοι ανήκουν στο υπουργείο Οικονομίας: Η ΔΕΚΑ Α.Ε. και ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Υλικού.

Αποκρατικοποιήσεις

Για την επόμενη τετραετία, όμως, εκτιμάται ότι αναβάλλεται και η περίπτωση της ΕΥΔΑΠ. Το υπουργείο Οικονομίας θα επιθυμούσε την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή στην εταιρεία, αλλά η εξέλιξη προσκρούει στη σθεναρή, ως φαίνεται, αντίδραση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά, ο οποίος διαφωνεί -και δεν το κρύβει- με αρκετές από τις επιλογές του συναδέλφου του κ. Γ. Αλογοσκούφη.

Οσο για τη ΔΕΗ, δεν μπορεί να αναμένεται καμία εξέλιξη αυτή την τετραετία, καθώς οποιαδήποτε ενέργεια προϋποθέτει αλλαγή του κυβερνητικού προγράμματος της Ν.Δ., το οποίο είναι δεσμευτικά υπέρ της διατήρησης από το Δημόσιο ποσοστού 51%.

Αντιθέτως, στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του 2007 περιλαμβάνονται η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της Αγροτικής Τράπεζας, η διάθεση μετοχών που έχουν στην κατοχή τους το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και το Ταμείο Παρακαταθηκών στην Τράπεζα Αττικής, η πλήρης αποκρατικοποίηση του Καζίνου της Πάρνηθας κ.ά. Οι πρωτοβουλίες αυτές, ωστόσο, θεωρούνται «περιφερειακές» και ως εκ τούτου, περιορισμένης εμβέλειας.

Οπως και να ‘χει, στα σενάρια που εκπονούνται περιλαμβάνονται και αυτά της πλήρους αποκρατικοποίησης του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της Τράπεζας Αττικής ή της απορρόφησης της δεύτερης από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Σε ό,τι αφορά την Αγροτική Τράπεζα το σενάριο που διακινείται είναι αυτό της εκ νέου μεταβίβασης μετοχών της, ύψους περίπου 10% σε ξένους θεσμικούς επενδυτές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή