ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ποιες μεταρρυθμίσεις θα γίνουν το 2007

Μετά μία περίοδο έντονων αμφιταλαντεύσεων και δισταγμών, η κυβέρνηση αποφάσισε να αξιοποιήσει τους επόμενους μήνες για την προώθηση νέων μεταρρυθμίσεων, κρίνοντας ότι το πεδίο των αλλαγών είναι κατ’ εξοχήν προνομιακό για την ίδια και, αντιθέτως, δυσμενές για το ΠΑΣΟΚ. Ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής έχει επιλέξει να βαδίσει στην πορεία προς τις επόμενες βουλευτικές εκλογές -οι οποίες επιμένει ότι θα διεξαχθούν στο τέλος της τετραετίας- προβάλλοντας τη Ν.Δ. ως «δύναμη μεταρρύθμισης και αλλαγών, που στόχο έχουν την ανόρθωση της οικονομίας προς όφελος των πολλών», έναντι ενός ΠΑΣΟΚ που θα το κατηγορεί ότι «παραμένει δέσμιο αναχρονιστικών και οπισθοδρομικών αντιλήψεων».

Ο σχεδιασμός του κυβερνητικού επιτελείου προβλέπει:

– Την υλοποίηση της αποκρατικοποίησης και της αλλαγής του Κανονισμού Λειτουργίας του ΟΤΕ.

– Την προώθηση του νομοσχεδίου για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στις αρχές του νέου έτους, αντί μετά τον Ιούνιο.

-Την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης μέρους των υπηρεσιών του Λιμένος Πειραιώς έως τον Ιούνιο.

– Την προσπάθεια εξεύρεσης λύσης στο ακανθώδες θέμα της Ολυμπιακής, με την αποκρατικοποίησή της πριν από το ερχόμενο φθινόπωρο.

Η «Κ» φιλοξενεί σήμερα συνεντεύξεις της υπουργού Παιδείας κ. Μαριέττας Γιαννάκου, του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μαν. Κεφαλογιάννη και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΤΕ κ. Παν. Βουρλούμη, οι οποίοι αναφέρονται στις επικείμενες αλλαγές στον χώρο της εκπαίδευσης, στα λιμάνια και στον ΟΤΕ, αντιστοίχως.

Οπως κατέστη σαφές από τον χειρισμό του όλου θέματος, η μεταρρύθμιση στον ΟΤΕ αποτέλεσε κομβικό σημείο και η έκβασή της ήταν κριτήριο για τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης. Στο εσωτερικό της αναπτύχθηκαν ουκ ολίγες φορές προβληματισμοί και επιφυλάξεις, κατά πόσον πρέπει να φτάσει έως το τέλος ή να υπάρξει υποχώρηση εν όψει των αντιδράσεων. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες ο κ. Βουρλούμης έφτασε στο σημείο να απειλήσει με παραίτηση και ο κ. Αλογοσκούφης να υπογραμμίσει ότι σε περίπτωση υπαναχώρησης τίθεται θέμα αξιοπιστίας συνολικά για την κυβέρνηση. Ολες οι πλευρές, πάντως, επισημαίνουν ότι μετά την ψήφιση της τροπολογίας, το μεγάλο στοίχημα είναι η εφαρμογή των προβλέψεών της.

Σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, ο κυβερνητικός σχεδιασμός ανετράπη εκ νέου και, σύμφωνα με πληροφορίες, το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ θα προωθηθεί αμέσως μετά την υπερψήφιση των αλλαγών στο άρθρο 16 του Συντάγματος για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων τον ερχόμενο Φεβρουάριο. Σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων των ερευνών του Μεγάρου Μαξίμου, η κοινή γνώμη μπορεί να μη διάκειται ευνοϊκώς προς τους χειρισμούς και το πρόσωπο της κ. Μαριέττας Γιαννάκου, υποστηρίζει ωστόσο την ανάγκη αλλαγών.

Η απεργία και οι συνέπειές της στο λιμάνι του Πειραιά προκάλεσε επίσης έντονο προβληματισμό, ιδιαίτερα μετά τις βολές που δέχθηκε ο κ. Κεφαλογιάννης από αρκετούς συναδέλφους του. Ωστόσο, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας έλαβε την προσωπική διαβεβαίωση του κ. Καραμανλή ότι στηρίζει την πρωτοβουλία του, αλλά και την εντολή να την ολοκληρώσει έως το καλοκαίρι.

Επιστολή-αντιπρόταση στις Βρυξέλλες για την Ολυμπιακή

Η πώληση της Ολυμπιακής αποτελεί ίσως το δυσκολότερο εγχείρημα, με δεδομένη και την αρνητική θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που απαιτεί να επιστρέψει ο αερομεταφορέας 700 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο και στη συνέχεια να οδηγηθεί σε εκκαθάριση. Προς την κατεύθυνση αυτήν πιέζουν μάλιστα και άλλες αεροπορικές εταιρείες. Σε πρώτη φάση η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένει τις προσεχείς δύο εβδομάδες την απόφαση της διαιτησίας, που θα καλεί το Δημόσιο να καταβάλει περίπου 300 εκατ. ευρώ στις Ολυμπιακές Αερογραμμές.

Ακολούθως, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υφυπουργού Οικονομίας κ. Π. Δούκα που χειρίζεται το θέμα, θα υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εναλλακτική πρόταση με βάση το άρθρο 44 του Πτωχευτικού Δικαίου. Αυτή θα προβλέπει τη ρύθμιση των χρεών της εταιρείας και την άμεση έναρξη των διαδικασιών για την αποκρατικοποίησή της. Η πρόταση εκτιμάται ότι θα παρουσιαστεί στην Κομισιόν στις αρχές Ιανουαρίου και θα καταβληθεί προσπάθεια να είναι πλήρως τεκμηριωμένη με αναφορές και στην ευρωπαϊκή νομολογία. Η επιχειρηματολογία της κυβέρνησης θα κινηθεί σε τρεις άξονες: πρώτον, ότι στην περίπτωση που οι Ολυμπιακές Αερογραμμές οδηγηθούν σε εκκαθάριση θα δεχθεί πλήγμα ο ανταγωνισμός, τομέας που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δεύτερον, η λύση της εκκαθάρισης θα έχει μεγάλο κοινωνικό κόστος και, τρίτον, με δεδομένες τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της Ελλάδας (ορεινή και νησιωτική χώρα) δεν θα μπορούν να καλυφθούν οι ανάγκες της.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιτελών της κυβέρνησης, η συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έχει ολοκληρωθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2007 και σε περίπτωση ευτυχούς για την ελληνική πλευρά κατάληξης, θα οδηγήσει σε ρύθμιση των χρεών. Αμέσως μετά θα προκηρυχθεί διαδικασία ανοικτού διαγωνισμού για την πώληση της εταιρείας, που εκτιμάται ότι θα διαρκέσει 4 μήνες. Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Δούκας έχει κάνει διερευνητικές επαφές στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο και στο Ντουμπάι, από τις οποίες προκύπτει ότι υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από αμερικανικά ιδιωτικά funds και από ευρωπαϊκές και αραβικές εταιρείες. Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο άμεσα καθ’ ύλην αρμόδιος για την Ολυμπιακή υπουργός Μεταφορών κ. Μιχ. Λιάπης υποστηρίζει ότι η κυβέρνηση πρέπει να ασχοληθεί με το θέμα μετά τις εκλογές. Επιπλέον, στο υπουργείο Μεταφορών αναπτύσσονται δύο διαφορετικές γραμμές: η μία θέλει το κλείσιμο της εταιρείας την επομένη των εκλογών και η άλλη τη διατήρησή της ως εθνικού αερομεταφορέα.