Παιδεία: επίσπευση των νέων αλλαγών

Παιδεία: επίσπευση των νέων αλλαγών

2' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με δύο νέα νομοσχέδια για την πανεπιστημιακή έρευνα και τα μεταπτυχιακά προγράμματα, το Μαξίμου επιχειρεί να επανανακτήσει την πρωτοβουλία των κινήσεων στην πολιτική σκακιέρα μέσα σε ένα περιβάλλον επικοινωνιακής ανυπαρξίας. Κατά πληροφορίες, ο πρωθυπουργός ζήτησε από την υπουργό Παιδείας κ. Μαρ. Γιαννάκου την επίσπευση της δημοσιοποίησης των δύο κειμένων, κρίνοντας προφανώς επιτακτική την ανάγκη ανάδειξης συγκεκριμένων κυβερνητικών πρωτοβουλιών, σε μια περίοδο που στην κοινή γνώμη τείνει να παγιωθεί η εντύπωση ότι τα πάντα έχουν παγώσει λόγω της παρατεινόμενης σκανδαλολογίας. Το αξιοσημείωτο είναι ότι και τα δύο ν.σ. θεωρείται πολύ πιθανό ότι θα προκαλέσουν και πάλι αναστάτωση στην πανεπιστημιακή κοινότητα. Ως φαίνεται, ωστόσο, το Μαξίμου έκρινε ότι είναι προτιμότερο να προκληθεί μια νέα εστία έντασης στην Παιδεία, παρά να εξακολουθήσει να μονοπωλεί την επικαιρότητα το σκάνδαλο των ομλόγων. Αλλωστε, η εμπειρία από την προηγούμενη εκπαιδευτική κρίση απέδειξε ότι η κυβέρνηση εξήλθε τελικώς ενισχυμένη.

Μιλώντας στην «Κ» η κ. Μαριέττα Γιαννάκου δεν θέλησε βέβαια να σχολιάσει τις συγκεκριμένες εκτιμήσεις. Επιβεβαίωσε, ωστόσο, ότι στις προθέσεις του υπουργείου είναι να καταθέσει εντός των επόμενων εβδομάδων και τα δύο νομοσχέδια, με πρώτο αυτό των μεταπτυχιακών σπουδών το οποίο και εκτιμάται πως θα προκαλέσει τις περισσότερες αντιδράσεις. Ο λόγος έχει ήδη διαφανεί: Η κ. Γιαννάκου, υπογραμμίζοντας σε ανύποπτο χρόνο ότι η συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας είναι να παρέχει δωρεάν παιδεία μόνο στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιβληθούν στο εξής δίδακτρα για όλες τις μεταπτυχιακές σπουδές και όχι μόνον σε μερικά τμήματα, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα βάσει του ν. 2083 του ΠΑΣΟΚ. Στην κατεύθυνση αυτή, μάλιστα, υπάρχει ήδη και λεπτομερές σχέδιο για την αξιοποίηση των επιπλέον κονδυλίων που θα αντληθούν, τα οποία προτείνεται να διοχετευθούν σε ποσοστό 70% για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των ΑΕΙ (40% προϋπολογισμός, 30% ειδικοί λογαριασμοί) και σε ποσοστό 30% για τις αμοιβές των διδασκόντων και του προσωπικού. Τέλος, το υπουργείο Παιδείας για πρώτη φορά ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα των ΤΕΙ να προσφέρουν αυτόνομα μεταπτυχιακές σπουδές, ενώ σημαντικά κίνητρα θα δοθούν για τη συνεργασία των ελληνικών πανεπιστημίων με αντίστοιχα ξένα με στόχο τη διαμόρφωση κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Κεντρικό στόχο να υπάρξει πλήρης διαφάνεια στη διαχείριση και στην αποτελεσματικότητα των κονδυλίων που διαχειρίζονται τα ΑΕΙ, έχει το δεύτερο ν.σ. που θα κατατεθεί αμέσως μετά και αφορά την έρευνα. Σε πλήρη συμφωνία της κ. Γιαννάκου με τον κ. Δημ. Σιούφα, θα αποσαφηνιστούν πλήρως οι αρμοδιότητες των υπουργείων Ανάπτυξης και Παιδείας, καθώς όπως λένε συνεργάτες τους, «με τις πολλές επικαλύψεις και τις συνυπογραφές που απαιτούνταν, τα πανεπιστήμια δεν έδιναν τελικά λόγο σε κανέναν». Αδιαπραγμάτευτη δηλώνει η κ. Γιαννάκου για ένα επιπλέον σημείο: «Ολα τα ερευνητικά κονδύλια θα διανέμονται στο εξής βάσει και μόνον της αξιολόγησης των ΑΕΙ» και πρωτεύοντα ρόλο θα έχει ο Εθνικός Οργανισμός Ερευνας και Τεχνολογίας.

Ευρωπαϊκά κονδύλια

Αν αναλογιστεί κανείς ότι 420 εκατ. ευρώ απο το Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης «περιμένουν» να διατεθούν απευθείας από το υπουργείο Παιδείας σε ΑΕΙ και ΤΕΙ βάσει του νέου συστήματος, μπορεί εύκολα να ερμηνεύσει και τις αντιδράσεις κάποιων πανεπιστημιακών τμημάτων, τα οποία ουδόλως φαίνεται να επιθυμούν την αξιολόγηση του έργου τους. Το αν, ωστόσο, οι προθέσεις του υπουργείου Παιδείας θα προκαλέσουν για μια ακόμη φορά γενικευμένη θύελλα αντιδράσεων δεν θα αργήσει να φανεί: Το προσεχές Σάββατο έχει προγραμματιστεί σύνοδος των πρυτάνεων στην Καστοριά και εκεί η υπουργός Παιδείας φέρεται αποφασισμένη να ατιολογήσει τις κυβερνητικές επιλογές και κυρίως να αντικρούσει τις όποιες ενστάσεις με επιχειρήματα και συγκεκριμένα στοιχεία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή