«Πιράνχας» λυμαίνονται τις προμήθειες υλικού

«Πιράνχας» λυμαίνονται τις προμήθειες υλικού

3' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε ομηρεία από τους προμηθευτές υγειονομικού υλικού βρίσκεται τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία το σύστημα υγείας της χώρας μας. Τα χρέη των νοσοκομείων προς τους προμηθευτές διαρκώς συσσωρεύονται και διευρύνονται, και η «συγκράτησή» τους αποτελεί ένα μόνιμο πονοκέφαλο για την εκάστοτε κυβέρνηση. Μόνο για τα έτη 2005 και 2006 τα χρέη των νοσοκομείων προς τους προμηθευτές έφθασαν τα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι από το 1997 έως το 2004 το υπουργείο Οικονομικών προέβη τρεις φορές σε νομοθετική ρύθμιση των χρεών. Ειδικότερα, το 1997 τα χρέη ανέρχονταν στα 194 δισ. δραχμές (περίπου 569 εκατ. ευρώ), το 2001 είχαν φθάσει τα 1,05 δισ. ευρώ και το διάστημα 2001-2004 τα 3 δισ. ευρώ.

Στημένοι διαγωνισμοί

Η έως σήμερα αδυναμία αντιμετώπισης του προβλήματος από τις ρίζες του, αφήνει ελεύθερο έδαφος για τα «πιράνχας» του χώρου της Υγείας να δρουν εις βάρος του δημοσίου χρήματος, με αποτέλεσμα τεράστια ποσά να διαρρέουν με αμφίβολης νομιμότητας διαδικασίες. Το σύστημα προμηθειών των νοσοκομείων τουλάχιστον έως σήμερα χαρακτηριζόταν από αδιαφάνεια, παραοικονομία και αδυναμία ελέγχου. Μόλις την περασμένη Πέμπτη, ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρος Ρακιντζής παρουσίασε το σύστημα υγείας και κυρίως το κομμάτι που αφορά τη διαχείριση των προμηθειών υγειονομικού υλικού, ως έναν από τους πλέον διεφθαρμένους τομείς του Δημοσίου.

Στημένοι διαγωνισμοί ή και απευθείας αναθέσεις, «υπόγειες» διασυνδέσεις γιατρών και προμηθευτών και υπερτιμολογήσεις είναι οι βασικές αιτίες για τις οποίες κάθε χρόνο καταγράφεται μεγάλη υπέρβαση από τον αρχικό προϋπολογισμό για τις προμήθειες των νοσοκομείων. Είναι ενδεικτικό ότι το 2005 ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν της τάξης των 1,5 δισ. ευρώ και οι πραγματοποιηθείσες αγορές έφθασαν τα 2,5 δισ. ευρώ, δηλαδή σημειώθηκε υπέρβαση της τάξης του 70%.

Το «παιχνίδι» με τους στημένους διαγωνισμούς είναι γνωστό: με τη συνεργασία μελών των επιτροπών που συστήνονται στον εκάστοτε φορέα που διενεργεί τους διαγωνισμούς και της ενδιαφερόμενης προμηθεύτριας εταιρείας, τίθενται φωτογραφικές προδιαγραφές για υλικά, οι οποίες αποκλείουν τις άλλες εταιρείες. Η διαδικασία διευκολύνεται ιδιαίτερα από το γεγονός ότι πραγματοποιούνται κατά μέσο όρο 9.000 διαγωνισμοί ετησίως από περίπου 290 (!) φορείς του ΕΣΥ.

Αλλη μεγάλη «μαύρη τρύπα» του ΕΣΥ είναι οι απευθείας αναθέσεις προμηθειών. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που παρέθεσε πρόσφατα η αξιωματική αντιπολίτευση -στη συζήτηση στη Βουλή για τον νέο νόμο για τις προμήθειες- για τα έτη 2005-2006: 18 μεγάλα νοσοκομεία της χώρας πραγματοποίησαν εξωσυμβατικές προμήθειες ύψους 463 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, στο ΚΑΤ, οι απευθείας αναθέσεις προμηθειών κόστισαν 60.689.717 ευρώ, στο νοσοκομείο Ευαγγελισμός 59.898.508 ευρώ και στο Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας 55.421.045 εκατ. ευρώ.

Οι υπερτιμολογήσεις

Ενα σοβαρότατο πρόβλημα, ενδεικτικό της απουσίας ουσιαστικού ελέγχου των προμηθειών, είναι οι υπερτιμολογήσεις υλικών που φθάνουν έως και το 1.500% της αξίας. Αυτό μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί με μια απλή αντιπαραβολή των τιμών στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι ενδεικτικό ότι στην Ελλάδα η τιμή ενός εμφυτεύσιμου αμφικοιλιακού απινιδωτή είναι περίπου 26.000 ευρώ και στη Γαλλία το ίδιο υλικό τιμολογείται στα 15.640 ευρώ. Για τις υπερτιμολογήσεις χρησιμοποιούνται κυρίως ενδιάμεσες εταιρείες (off shore) σε τρίτες χώρες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: μια κυπριακή εταιρεία αγοράζει ένα συνθετικό οστικό μόσχευμα στην τιμή των 130 ευρώ. Το μεταπωλεί στην εταιρεία της Ελλάδας προς 1.270 ευρώ, η οποία το πωλεί στα νοσοκομεία προς 1.520 ευρώ.

«Χάος» επικρατεί και στον τομέα της ποσότητας των υλικών που προμηθεύονται τα νοσοκομεία. Σε πολλές περιπτώσεις τα υλικά μένουν αποθηκευμένα για δεκάδες μήνες στις αποθήκες των νοσοκομείων, και κανείς δεν γνωρίζει την ακριβή ποσότητά τους ή εάν αυτά έχουν λήξει.

Και αυτό επειδή, στην Ελλάδα του 2007, η πλειονότητα των δημόσιων νοσοκομείων -που μπορούν να χαρακτηριστούν και ως μεγάλες «βιομηχανίες»- δεν τηρούν βιβλία αποθήκης και δεν έχουν ακόμα εφαρμόσει διπλογραφικό κοστολογικό σύστημα στο πλαίσιο των ολοκληρωμένων πληροφοριακών συστημάτων υγείας.

Νέο σύστημα

Πάντως, το υπουργείο Υγείας σε μια προσπάθεια να μπει μια τάξη στις προμήθειες των νοσοκομείων, κατέθεσε πρόσφατα σχετικό σχέδιο νόμου -εδώ και περίπου 10 ημέρες αποτελεί νόμο του κράτους- που ορίζει μεταξύ άλλων τη διενέργεια των διαγωνισμών για προμήθειες σε κεντρικό επίπεδο και την παρακολούθηση των τιμών των υλικών σε Ελλάδα και εξωτερικό από Κεντρική Επιτροπή. Οπως, έχει δηλώσει επανειλημμένως ο υπουργός Υγείας κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, με την εφαρμογή του νέου συστήματος προμηθειών των νοσοκομείων υπολογίζεται ότι θα εξοικονομούνται σε ετήσια βάση 500 εκατ. ευρώ, που μπορούν να διατεθούν για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στο ΕΣΥ. Σημειώνεται ότι για να καλυφθούν τα κενά σε νοσηλευτικό, διοικητικό και λοιπό μη ιατρικό προσωπικό πρέπει να γίνουν περί τις 25.000 προσλήψεις. Αναφορικά με το ιατρικό προσωπικό, υπολογίζεται ότι υπάρχουν 3.000 κενές οργανικές θέσεις γιατρών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή