Εχουμε και οι δύο συμφέροντα στο Αιγαίο

Εχουμε και οι δύο συμφέροντα στο Αιγαίο

13' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ελλάδα και Τουρκία έχουν «νόμιμα και ζωτικά συμφέροντα στο Αιγαίο» που είναι πολύ σημαντικά για την ασφάλεια και την εθνική τους κυριαρχία, δηλώνει ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Αμπντουλάχ Γκιουλ σε επίκαιρη συνέντευξή του στην «Κ», καθώς αύριο ο Κώστας Καραμανλής συναντάται με τον Τούρκο ομόλογό του, Ταγίπ Ερντογάν, στην Κωνσταντινούπολη. Ο κ. Γκιουλ προσθέτει ότι με τη Συμφωνία της Μαδρίτης, που υπέγραψαν το 1997 οι κ. Σημίτης και Ντεμιρέλ παρουσία της Μάντλιν Ολμπράιτ, έχουν δεσμευθεί να επιλύουν τις διαφορές τους με ειρηνικό τρόπο. Παραταύτα, αποφεύγει να απαντήσει γιατί εξακολουθεί να ισχύει η «απειλή πολέμου» που ψήφισε η τουρκική εθνοσυνέλευση κατά της Ελλάδας. Δηλώνει ότι η Αγκυρα είναι αποφασισμένη να κάνει βήματα για να ενισχύσει τη θετική πορεία των διμερών σχέσεων, αλλά ζητεί ταυτόχρονα σεβασμό «των ανησυχιών της άλλης πλευράς».

Ο κ. Γκιουλ, που είναι και αναπληρωτής πρωθυπουργός, σημειώνει ότι η Τουρκία αναμένει από την Ελλάδα να υποστηρίξει την πλήρη ενταξή της στην Ε.Ε. και χαιρετίζει τις σχετικές δηλώσεις της Ντόρας Μπακογιάννη. Καλεί, δε, τις ηγεσίες Γερμανίας και Γαλλίας να πείσουν τους λαούς τους για τα οφέλη της τουρκικής ένταξης, προειδοποιώντας ότι την ώρα που ο εξτρεμισμός επιχειρεί να διαιρέσει την ανθρωπότητα, η Ε.Ε. δεν πρέπει να αγνοήσει τον «κατευναστικό ρόλο της Τουρκίας».

Ο κ. Γκιουλ μιλά για τη σχέση του με την Ντόρα Μπακογιάννη και εξηγεί γιατί ακύρωσε την επίσκεψή του στην Αθήνα τον Δεκέμβριο και τον Μάρτιο. Δηλώνει ότι η λύση στην Κύπρο θα είναι ένα «νέο κράτος συνεταιρισμού» και επιρρίπτει τις ευθύνες για τη σημερινή στασιμότητα σε «αδιαλλαξία των Ελληνοκυπρίων που αν συνεχισθεί φοβάμαι ότι δεν υπάρχει χώρος για αισιοδοξία».

Για την αντιμετώπιση του Οικουμενικού Πατριαρχείου από το τουρκικό κράτος δηλώνει ότι στηρίζεται στη Συνθήκη της Λωζάννης. Χαρακτηρίζει την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης ως νομικό ζήτημα, αλλά σημειώνει ότι η κυβέρνηση Ερντογάν «εξετάζει τρόπους για υπερπήδηση των νομικών δυσκολιών και διασφάλιση της επαναλειτουργίας της Σχολής εντός των ορίων του Συντάγματός μας».

Απαντά ευθέως στον Στρατό που εμπόδισε την εκλογή του στην προεδρία της Δημοκρατίας τον Μάιο, λέγοντας ότι «όλες οι προκλήσεις θα ξεπερασθούν με δημοκρατικά μέσα». Μιλά για την ανάγκη να υπάρξει μια «ισχυρή δημοκρατία με σύγχρονο Στρατό», και εκτιμά ότι η κοινωνία και οι θεσμοί ενωμένοι θα ενδυναμώσουν την Τουρκία. «Ο,τι έγινε, έγινε. Πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά», τονίζει, και εμφανίζεται βέβαιος ότι ο λαός θα εκτιμήσει το έργο που επιτέλεσε ο Ταγίπ Ερντογάν και θα τον επανεκλέξει στις εκλογές της 22ας Ιουλίου.

Τέλος, τάσσεται υπέρ της εδαφικής ακεραιότητας του Ιράκ, αλλά κατηγορεί το ΡΚΚ για σωρεία τρομοκρατικών επιθέσεων εντός της Τουρκίας και χαρακτηρίζει την αντιμετώπισή του «κορυφαία προτεραιότητα της κυβέρνησής μας». Επικρίνει, δε, την στάση της Ουάσιγκτον, λέγοντας ότι η Τουρκία αναμένει «αποφασιστική δράση από τις κυβερνήσεις του Ιράκ και των ΗΠΑ».

Αξία για την Ε.Ε. η μετριοπάθειά μας

– Η Γερμανίδα καγκελάριος, Αγκελα Μέρκελ, τάσσεται κατά της πλήρους ένταξης της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Το ίδιο και ο Γάλλος πρόεδρος, Νικολά Σαρκοζί. Πιστεύετε ότι θα αλλάξει αυτό και πώς αντιδρά η Τουρκία στην άρνηση των δύο ισχυρότερων χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης; Βλέπετε κάτι θετικό στην πρόταση Σαρκοζί για μια Μεσογειακή Ενωση;

– Η Τουρκία είναι χώρα που διαπραγματεύεται πλήρη ένταξη στην Ε.Ε. Η απόφαση για την έναρξη διαπραγματεύσεων ήταν ομόφωνη, όλων των κρατών-μελών, συμπεριλαμβανομένων της Γερμανίας και της Γαλλίας. Η συνεργασία των μεσογειακών χωρών και η ένταξη στην Ε.Ε. είναι δύο διαφορετικά ζητήματα. Θεωρούμε σημαντική τη συνεργασία των μεσογειακών χωρών. Θα έπρεπε, ωστόσο, να καταστήσουμε πιο αποτελεσματικά τα υφιστάμενα σχήματα συνεργασίας παρά να προχωρούμε σε νέες πρωτοβουλίες.

Ευθύνη των πολιτικών ελίτ

Κατανοούμε ότι ορισμένα κράτη αντιμετωπίζουν δυσκολίες που απορρέουν από την άποψη της κοινής γνώμης για την περαιτέρω διεύρυνση της Ε.Ε. Είμαστε διατεθειμένοι να συνεργαστούμε με τις χώρες αυτές για να καθησυχάσουμε τις ανησυχίες τους, οι οποίες οφείλονται κυρίως σε εσφαλμένες αντιλήψεις περί του τι σημαίνει στην πραγματικότητα η ένταξη της Τουρκίας. Γι’ αυτό μεγάλη ευθύνη φέρουν κυρίως οι πολιτικές ελίτ των χωρών αυτών.

Οι Ευρωπαίοι πολίτες πρέπει να μάθουν ότι η διεύρυνση αποτελεί, επίσης, και παράγοντα ενίσχυσης των οικονομιών της Ευρώπης. Κάθε χώρα που προσχωρεί, προσφέρει νέες θέσεις εργασίας, νέες αγορές και νέες επενδυτικές ευκαιρίες. Οι πολιτικές ηγεσίες της Ευρώπης πρέπει να εξηγήσουν ξανά και ξανά ότι η Τουρκία είναι το πραγματικό πεδίο δοκιμής για ένα θεμελιώδες ερώτημα: θα μπορέσει ποτέ η Ευρώπη να διαδραματίσει ρόλο παγκόσμιου παράγοντα, να αναλάβει ευθύνες σε παγκόσμιο επίπεδο και να συνεισφέρει στη δημιουργία ενός ειρηνικού κόσμου με βιώσιμη ανάπτυξη;

Σε μια στιγμή που κινδυνεύει ο κόσμος να διχαστεί με πολιτισμικές και θρησκευτικές διαχωριστικές γραμμές και ο εξτρεμισμός γίνεται ολέθριος, η μετριοπαθής ταυτότητα και ο ρόλος της Τουρκίας αποτελούν σημαντικές αξίες που δεν θα έπρεπε να αγνοήσει η Ε.Ε.

Ελληνική υποστήριξη

– Η Ελλάδα υποστηρίζει την πλήρη ένταξη της Τουρκίας υπό τον όρο ότι θα πληροί όλα τα κριτήρια, στα οποία συμπεριλαμβάνονται οι σχέσεις καλής γειτονίας και η εφαρμογή της Τελωνειακής Ενωσης με την Κυπριακή Δημοκρατία.

– Η Τουρκία αναμένει από την Ελλάδα να προσφέρει σαφή υποστήριξη στην ενταξιακή της πορεία. Από αυτήν την άποψη, καλωσορίζουμε τις πρόσφατες δηλώσεις της υπουργού Εξωτερικών κ. Μπακογιάννη σχετικά με την πλήρη ένταξη της Τουρκίας. Η αμοιβαία κατανόηση και ο σεβασμός στις εκατέρωθεν ευαισθησίες με βάση την καλή γειτονία είναι ουσιώδεις για να προωθήσουμε την εποικοδομητική ατμόσφαιρα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Στη βάση αυτής της κατανόησης, η Τουρκία είναι αποφασισμένη να συνεισφέρει περαιτέρω στη θετική τάση που διαμορφώνεται στις μεταξύ μας σχέσεις. Εχουμε επίγνωση ότι οι φιλικές σχέσεις που βασίζονται στον αμοιβαίο σεβασμό και την εμπιστοσύνη είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνον για τις δύο χώρες αλλά και για την ενίσχυση της ειρήνης, ασφάλειας και σταθερότητας στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η Σχολή της Χάλκης και το Πατριαρχείο

– Γιατί εναντιώνεστε στην Οικουμενικότητα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ενώ η ελεύθερη άσκηση των καθηκόντων του και η επαναλειτουργία της Σχολής της Χάλκης θα ενίσχυε την εικόνα της Τουρκίας ως δημοκρατικής και ανεκτικής χώρας;

– Αναφορικά με τον τίτλο του Πατριαρχείου, η στάση της Τουρκίας συνάδει με τη διεθνή συμφωνία που συνήφθη στο πλαίσιο της Συνθήκης της Λωζάννης. Επετράπη στο Πατριαρχείο να παραμείνει στην Τουρκία μόνον για να παρέχει θρησκευτικές και πνευματικές υπηρεσίες στους ορθόδοξους και ελληνικής καταγωγής Τούρκους πολίτες της Κωνσταντινούπολης. Με άλλα λόγια, το να χαρακτηριστεί «οικουμενικό» το ελληνικό ορθόδοξο Πατριαρχείο του Φαναρίου αντιβαίνει στη Συνθήκη της Λωζάννης. Αφετέρου το Πατριαρχείο εκτελεί ελεύθερα και χωρίς εμπόδια τις θρησκευτικές του δραστηριότητες.

Σε ό,τι αφορά τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης, πρέπει να επισημάνω ότι διέκοψε τις εργασίες της το 1971 έπειτα από σχετική απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου που κάλυπτε όλα τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Τουρκία.

Με άλλα λόγια, η νομική απόφαση δεν στόχευε σ’ αυτήν τη συγκεκριμένη σχολή. Πρακτικά η σχολή συνέχισε να λειτουργεί μέχρι το 1984, οπότε διέκοψε τη λειτουργία της ύστερα από απόφαση του Πατριαρχείου εξ αιτίας έλλειψης φοιτητών. Γι’ αυτό και το θέμα της επαναλειτουργίας της είναι νομικής φύσης. Σύμφωνα με το Αρθρο 24 του Συντάγματος καθώς και με τη νομοθεσία που διέπει την ιδιωτική εκπαίδευση και το Συμβούλιο Ανώτατης Εκπαίδευσης, η θρησκευτική και ηθική εκπαίδευση εμπίπτει στην αρμοδιότητα του κράτους και ως εκ τούτου απαγορεύονται οι ιδιωτικές θρησκευτικές σχολές. Εν ολίγοις η ιδιωτική θρησκευτική εκπαίδευση, ανεξαρτήτως του αν είναι ισλαμική, χριστιανική ή εβραϊκή, σε ακαδημαϊκό ή άλλο επίπεδο επιτρέπεται μόνον από κρατικά ιδρύματα.

Αναζητούμε, ωστόσο, τρόπους για να υπερβούμε τα νομικά κωλύματα ώστε να διασφαλίσουμε την επαναλειτουργία της Σχολής μέσα στα όρια του Συντάγματός μας και του κοσμικού εκπαιδευτικού συστήματος. Επιτρέψτε μου να επαναλάβω ότι η Τουρκία είναι αποφασισμένη να προσφέρει σε όλους τους πολίτες της, αδιακρίτως θρησκείας ή εθνικής προέλευσης, κάθε δικαίωμα και κάθε ελευθερία σύμφωνα με τους δημοκρατικούς κανόνες.

Κυπριακό: Δεν υπάρχουν περιθώρια για αισιοδοξία

– Ποιες είναι οι πιθανότητες για πρόοδο στο Κυπριακό μετά τις επικείμενες εκλογές στην Τουρκία, εν συνεχεία στην Ελλάδα, και τελικά στην Κύπρο τον επόμενο Φεβρουάριο;

– Το Κυπριακό είναι ένα ζήτημα που βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη των Ην. Εθνών για περισσότερο από 40 χρόνια. Είναι γνωστές οι παράμετροι για μιαν αποτελεσματική λύση: η διζωνικότητα, η πολιτική ισότητα και το ισότιμο καθεστώς στο πλαίσιο ενός νέου κράτους συνεταιρισμού (partnership state). Η Τουρκία και οι Τουρκοκύπριοι υποστήριζαν πάντοτε τις πρωτοβουλίες για μιαν αποτελεσματική διευθέτηση υπό τα Ην. Εθνη και αυτό θα εξακολουθήσουν να κάνουν. Η υφιστάμενη κατάσταση δυστυχώς δεν υπόσχεται πολλά σε ό,τι αφορά την προοπτική για πρόοδο. Η πλευρά που το 2004 καταψήφισε το σχέδιο των Ην. Εθνών προσπαθεί ματαίως τα τελευταία τρία χρόνια να μετακινήσει τη βάση του κυπριακού προβλήματος από τον ΟΗΕ στην Ε.Ε. για να εκμαιεύσει μονόπλευρες παραχωρήσεις από την Τουρκία. Αν συνεχιστεί αυτή η πολιτική της αδιαλλαξίας, φοβάμαι πως δεν υπάρχουν περιθώρια για αισιοδοξία. Το όραμά μας είναι να δημιουργήσουμε μια ζώνη σταθερότητας στη Μεσόγειο με την Τουρκία, την Ελλάδα και με ένα νέο κράτος συνεταιρισμού στην Κύπρο.

Αποφασισμένοι να έχουμε σχέσεις καλής γειτονίας

– Δεν θα έπρεπε να είναι το διεθνές δίκαιο η βάση για τη διευθέτηση της κατάστασης στο Αιγαίο; Δεν νομίζετε ότι η απειλή πολέμου, το casus belli, αποτελεί ανωμαλία ανάμεσα σε δύο χώρες-μέλη της ίδιας συμμαχίας;

– Η Τουρκία είναι αποφασισμένη να έχει σχέσεις καλής γειτονίας με την Ελλάδα. Μας χαροποιεί η πρόοδος που έχουν επιτύχει Τουρκία και Ελλάδα στην περίοδο της προσέγγισης και του διαλόγου, που σήμερα επικρατούν στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Η Τουρκία και η Ελλάδα έχουν νόμιμα και ζωτικά συμφέροντα και ανησυχίες στο Αιγαίο με μεγάλη σημασία για την ασφάλεια και την εθνική τους κυριαρχία. Οι δύο χώρες έχουν δεσμευθεί από τη Συμφωνία της Μαδρίτης του 1997 να σέβονται τις αρχές αυτές, καθώς και να διευθετούν τις μεταξύ τους διενέξεις με ειρηνικά μέσα βάσει αμοιβαίας συναίνεσης.

– Πώς θα περιγράφατε τη σχέση σας με την Ελληνίδα ομόλογό σας, Ντόρα Μπακογιάννη, με δεδομένη την ακύρωση της επίσκεψής σας στην Αθήνα τον Δεκέμβριο και ξανά τον Μάρτιο;

– Η επίσκεψή μου στην Αθήνα αναβλήθηκε τον Δεκέμβριο επειδή η κ. Μπακογιάννη έπρεπε να παρευρεθεί σε έκτακτη συνάντηση του Συμβουλίου Ασφαλείας εκείνη την εποχή. Στη συνέχεια δεν μπορούσα εγώ να έρθω στην Αθήνα τον Μάρτιο, καθώς το πρόγραμμά μου δεν μου επέτρεπε μια τέτοια επίσκεψη τις παραμονές των προεδρικών εκλογών στη χώρα μου. Οι στενές προσωπικές σχέσεις και η συμπάθεια που αναπτύσσεται μεταξύ πολιτικών και αξιωματούχων της Τουρκίας και της Ελλάδας έχουν συνεισφέρει σε μεγάλο βαθμό στον διάλογο ανάμεσα στις δύο χώρες. Πιστεύω πως το θετικό κλίμα το οποίο έχει αναπτυχθεί ανάμεσα σε μένα και στην Ελληνίδα ομόλογό μου δεν αποτελεί εξαίρεση.

– Πώς αξιολογείτε την πολιτική και οικονομική επιρροή του Οργανισμού Παρευξείνιας Συνεργασίας στον οποίο συμμετέχουν χώρες όπως η Τουρκία και η Ελλάδα;

– Ο ΟΣΕΠ εγκαινιάστηκε σε μια στιγμή που η οικονομική συνεργασία αποτελούσε επιτακτική ανάγκη ως συμπληρωματικό στοιχείο σταθερότητας και ασφάλειας στην περιοχή. Για τον σκοπό αυτόν, από τη στιγμή που εγκαινιάστηκε, όρισε την ασφάλεια ως έναν από τους τομείς συνεργασίας προκειμένου να οικοδομηθεί αμοιβαία εμπιστοσύνη και αλληλεγγύη ανάμεσα στα μέλη της. Στο πλαίσιο αυτό έχει διανύσει πολύ δρόμο προς τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος κατανόησης και συνεργασίας της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας όπου εξακολουθούν να υπάρχουν διμερείς συγκρούσεις. Η Τουρκία και η Ελλάδα είναι δύο σημαντικές χώρες που συνεργάζονται στο πλαίσιο του ΟΣΕΠ για να συνεισφέρουν στη σταθερότητα και την ευημερία της περιοχής. Πιστεύω ότι αυτό το πνεύμα συνεργασίας επηρεάζει θετικά τις διμερείς σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας.

– Πώς αισθάνεστε για τις εξωγενείς παρεμβάσεις που απέτρεψαν την εκλογή σας ως προέδρου της Δημοκρατίας;

– Η Τουρκία είναι πολύ δυναμική χώρα. Προσφάτως, υπό την ηγεσία μας τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει γίνει μια κοινωνία με περισσότερη διαφάνεια. Η δημοκρατία εξελίσσεται και εξελίσσεται γρήγορα. Πιστεύουμε πως θα υπερβούμε όλες τις προκλήσεις με δημοκρατικά μέσα. Ο,τι έγινε, έγινε. Πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά. Θα υπερβούμε τα προβλήματα αυτά, καθώς η Τουρκία αναπτύσσεται και εξελίσσεται. Χέρι με χέρι με όλους τους θεσμούς θα ενισχύσουμε την Τουρκία. Διαθέτουμε τόσο την αποφασιστικότητα όσο και την ικανότητα. Στόχοι μας είναι η ισχυρή δημοκρατία, το κράτος δικαίου, η συμπαγής οικονομία της ελεύθερης αγοράς, ο ισχυρός και σύγχρονος στρατός.

– Πόσο αισιόδοξος είστε ότι το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ) θα νικήσει στις εκλογές της 22ας Ιουλίου, και αν νικήσει ποιες θα είναι οι προτεραιότητές σας;

– Ως κυβέρνηση καταγράψαμε πολλές επιτυχίες στον οικονομικό και τον πολιτικό τομέα. Σήμερα η Τουρκία συγκαταλέγεται ανάμεσα στις 20 μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου με ΑΕΠ της τάξης των 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Τουρκία έχει γνωρίσει ανάπτυξη 35% στη διάρκεια των τεσσάρων τελευταίων ετών. Ο συνολικός όγκος των εμπορικών μας συναλλαγών έφθασε στα 223 δισ. δολάρια το 2006, οπότε επισκέφθηκαν την Τουρκία 20 εκατομμύρια τουρίστες, που έφεραν στη χώρα 12,5 δισ. δολάρια. Ο όγκος των εξαγωγών μας αναμένεται να φθάσει στα 100 δισ. δολάρια το 2007. Εχει σημειωθεί σημαντική αύξηση των ξένων επενδύσεων στην Τουρκία σε σύγκριση με τις προηγούμενες δεκαετίες. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις έφθασαν το 2006 στα 20 δισ. δολάρια. Καθοριστικοί παράγοντες για να επιτύχουμε ευνοϊκά αποτελέσματα στην οικονομία είναι η «εμπιστοσύνη», η «σταθερότητα» και η «προβλεψιμότητα». Η κυβέρνησή μου έφερε αυτές τις έννοιες στην Τουρκία.

Στον πολιτικό τομέα έχουμε εισάγει πολλές μεταρρυθμίσεις, εναρμονίσαμε τη νομοθεσία με τα πολιτικά κριτήρια της Κοπεγχάγης. Μερίδα του ξένου Τύπου έχει περιγράψει τις μεταρρυθμίσεις μας ως «σιωπηρή επανάσταση». Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τη μεταρρυθμιστική διαδικασία. Ολες αυτές οι μεταρρυθμίσεις έχουν επηρεάσει θετικά την καθημερινή ζωή των ανθρώπων τόσο στις αστικές όσο και στις αγροτικές περιοχές. Είμαι βέβαιος ότι ο τουρκικός λαός θα τις εκτιμήσει στις γενικές εκλογές και θα εκφράσει την εκτίμησή του ανανεώνοντας την εντολή για μια ακόμη θητεία.

Το ΡΚΚ, το βόρειο Ιράκ και οι σχέσεις με τις ΗΠΑ

– Θα παρέμβει η Τουρκία στο βόρειο Ιράκ για να πλήξει το ΡΚΚ και πόσο τεταμένες είναι οι σχέσεις σας με τις ΗΠΑ που δεν δείχνουν να ασκούν αρκετές πιέσεις στους Κούρδους και στον κ. Μπαρζανί;

– Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η Τουρκία υποστηρίζει σταθερά τη διατήρηση της εδαφικής ακεραιότητας και τη διασφάλιση της πολιτικής ενότητας του Ιράκ. Τις ίδιες αρχές έχουν εστερνισθεί όχι μόνον οι γειτονικές χώρες του Ιράκ αλλά και η διεθνής κοινότητα μέσω των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Η τρομοκρατική οργάνωση ΡΚΚ με όλα τα ψευδώνυμά της έχει επιτείνει τις επιθέσεις της κατά αθώων πολιτών και κατά των τουρκικών δυνάμεων ασφαλείας, ιδιαιτέρως τους τελευταίους δύο μήνες. Τα μέλη της διεισδύουν μέσω των τουρκο-ιρακινών συνόρων, επιτίθενται στις δυνάμεις ασφαλείας, τοποθετούν νάρκες και πυροδοτούν τηλεχειριζόμενες βόμβες που εκρήγνυνται στον δρόμο αντίστοιχες με εκείνες που βλέπουμε στο Ιράκ. Εχουμε ανιχνεύσει όλα τα εκρηκτικά τα οποία προμηθεύονται ελεύθερα στο Ιράκ. Ο πόλεμος κατά του ΡΚΚ αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την κυβέρνησή μας. Ως εκ τούτου είμαστε αποφασισμένοι να λάβουμε όλα τα αναγκαία μέτρα για να εξαλείψουμε την απειλή της τρομοκρατίας που προέρχεται από το βόρειο Ιράκ. Επιπλέον είναι βασική μας ευθύνη και αναμφισβήτητο δικαίωμά μας, όπως και κάθε άλλης χώρας στον κόσμο, να προστατεύσουμε τον λαό μας και την επικράτειά μας από την τρομοκρατία και τους τρομοκράτες.

Οι ΗΠΑ είναι σύμμαχός μας και στρατηγικός μας εταίρος. Συνεργαζόμαστε στενά με τις ΗΠΑ σε κάθε τομέα στο πλαίσιο της συμμαχίας του ΝΑΤΟ όπως και στον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας. Ο αγώνας μας κατά του ΡΚΚ είναι τμήμα αυτής της συνεργασίας και της εταιρικής σχέσης. Μετά την αμερικανική επέμβαση στο Ιράκ, ανώτατα στελέχη της αμερικανικής κυβέρνησης όπως και ο πρόεδρος Μπους εξέφρασαν την πρόθεση να προσφέρουν τη στήριξή τους με κάθε μέσον προκειμένου να τερματιστούν οι τρομοκρατικές ενέργειες του ΡΚΚ. Η προσέγγιση αυτή έχει γεννήσει προσδοκίες στον τουρκικό λαό σε ό,τι αφορά τη μάχη κατά του ΡΚΚ. Για τον λόγο αυτό θεσπίσαμε έναν διμερή μηχανισμό διαβούλευσης με τις ΗΠΑ. Δεν έχουμε, ωστόσο, διαπιστώσει να έχουν γίνει συγκεκριμένα βήματα κατά της δράσης του ΡΚΚ που επεκτείνεται πέραν των στρατοπέδων που βρίσκονται στο Β. Ιράκ. Θέλουμε να δούμε αποφασιστική δράση από πλευράς τόσο της κεντρικής ιρακινής κυβέρνησης όσο και των ΗΠΑ. Πιστεύω ότι κι αυτό συγκαταλέγεται στις απαιτήσεις των σχετικών ψηφισμάτων του Σ.Α. του ΟΗΕ μετά την 11η Σεπτεμβρίου. Ως μέλη της διεθνούς κοινότητας έχουμε καθήκον να πολεμήσουμε κατά της τρομοκρατίας ανεξαρτήτως της θρησκείας της, των στόχων της, της εθνικότητας και των πιστεύω της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή