Σε πίεση «εθνικιστικών κύκλων», της εκκλησίας και της κυπριακής κυβέρνησης αποδίδουν άρθρα στον τουρκικό Τύπο την αναθεώρηση του βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού. Η ανακοίνωση της υπουργού Παιδείας κ. Μαριέττας Γιαννάκου για εκτεταμένες επεμβάσεις στο περιεχόμενό του αποτέλεσε θέμα ανταπόκρισης στη φιλελεύθερη «Ραντικάλ» και σύντομου άρθρου της αγγλόφωνης Turkish Daily News. Ωστόσο, η κάλυψη της είδησης από τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης ήταν περιορισμένη.
Η αρχική μορφή του νέου συγγράμματος είχε χαιρετισθεί ως γενναία προσπάθεια φιλελευθεροποίησης από τον τουρκικό Τύπο, που είχε τότε μιλήσει για απόπειρα «αντικειμενικής και νηφάλιας» παρουσίασης της ιστορίας και εγκατάλειψης της εικόνας του «κακού Τούρκου». Η ανακοίνωση των τροποποιήσεων πάλι ερμηνεύθηκε ως νίκη της εκκλησίας, πολιτικών κύκλων και της Κυπριακής Δημοκρατίας στην προσπάθειά τους να μην επιτρέψουν την «αποδαιμονοποίηση» του Τούρκου στην ελληνική ιστοριογραφία. Υπερτονίσθηκαν τόσο οι αντιδράσεις κατά του βιβλίου στην Κύπρο, όσο και το γεγονός ότι οι τροποποιήσεις έγιναν κατόπιν υπόδειξης, μεταξύ άλλων, της κυπριακής κυβέρνησης. Ο Τύπος υπογράμμισε και το γεγονός ότι στους μαθητές της νέας σχολικής χρονιάς θα μοιράζεται και το βιβλίο της Διδούς Σωτηρίου «Ματωμένα Χώματα», το οποίο έχει μεταφραστεί στα τουρκικά και έχει γίνει μπεστ σέλερ στην Τουρκία.
Σημειωτέον ότι ο τουρκικός Τύπος είχε επιφυλάξει πολύ αρνητικά σχόλια για τα βιβλία Ιστορίας που εκδόθηκαν (κατόπιν πρωτοβουλίας του «Δημοκρατικού Τουρκικού Κόμματος» του Μ. Αλί Ταλάτ) στα Κατεχόμενα και μοιράσθηκαν στα τουρκοκυπριακά σχολεία. Μεγάλο μέρος του Τύπου είχε χαρακτηρίσει απαράδεκτα και «αντεθνικά» τα νέα τουρκοκυπριακά βιβλία, επειδή δεν αφιέρωναν αρκετή έκταση στον Ατατούρκ, τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις και την τουρκική ταυτότητα.
Το Ιστορικό Ιδρυμα, μη-κυβερνητική οργάνωση που συγκεντρώνει μερικούς από τους πλέον φιλελεύθερους ιστορικούς της Τουρκίας, είχε σε έκθεσή του το 2005 χαρακτηρίσει τα τουρκικά σχολικά συγγράμματα «Βιβλία ντροπής» και «αίσχος για την ανθρωπότητα». Πηγή του Ιδρύματος δήλωσε εκνευρισμό για τον σχολιασμό των ελληνικών βιβλίων από τον τουρκικό Τύπο. «Θα ήταν ανόητο να σχολιάσω επώνυμα τα ελληνικά σχολικά βιβλία και τις όποιες αλλαγές τους προτού τα μελετήσω. Θα έκρινα δε πιο σώφρον οι συμπατριώτες μου να εστιάσουν στην κριτική των βιβλίων Ιστορίας που διαβάζουν τα παιδιά τους και στην επιτακτική ανάγκη δικής τους ριζικής αλλαγής».
Τα διανεμόμενα στα τουρκικά σχολεία συγγράμματα έχουν καταστεί στόχος της φιλελεύθερης διανόησης και των οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που στηλιτεύουν τον μιλιταριστικό εθνικισμό τους και τη στείρα κατήχηση στην επίσημη ιδεολογία (Ατατουρκισμό). Οι σαρωτικές αλλαγές που πρότεινε το Ιστορικό Ιδρυμα δεν έχουν συντελεσθεί.