Το επίμαχο βιβλίο της Ιστορίας ΣΤ΄ Δημοτικού θα κριθεί οριστικώς μέσα στην τάξη, όπως ξεκαθάρισε η υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου, μετά τις αλλαγές που έκανε η συγγραφική ομάδα. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι στη σχετική διαδικασία θα λάβουν μέρος όχι μόνο δάσκαλοι 200 σχολείων της χώρας αλλά και μαθητές, οι οποίοι θα κληθούν να απαντήσουν στα ερωτηματολόγια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ώστε να υπάρξει πληρέστερη εικόνα αξιολόγησης του βιβλίου από εκείνους που το «ζουν» στην τάξη.
Καθώς η αξιολόγηση θα γίνει το σχολικό έτος 2007-2008, εάν τα αποτελέσματα είναι τέτοια ώστε να αποφασισθεί η απόσυρσή του, τότε η προκήρυξη νέου διαγωνισμού, η επιλογή και η τελική συγγραφή νέου βιβλίου θα χρειασθεί τουλάχιστον μία ακόμη διετία. Ικανοποιημένη με την κατάληξη του θέματος είναι η αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου κ. Μαρία Ρεπούση. Μιλώντας στην «Κ» τόνισε τα εξής: «Καταφέραμε να διασώσουμε ένα βιβλίο που είναι καινοτόμο και κομίζει νέα στοιχεία στην εκπαίδευση. Αυτό δεν ήταν καθόλου δεδομένο, καθώς προηγούμενα βιβλία που επιχείρησαν καινοτομίες αποσύρθηκαν. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό ότι το βιβλίο, μέσα από τη δεύτερη βελτιωμένη έκδοση, θα συνεχίσει να διδάσκεται στα σχολεία».
Οι αντιδράσεις κατά του βιβλίου ήδη άρχισαν δειλά από τον Απρίλιο του 2006, όταν το βιβλίο ήταν στη φάση της τελικής έγκρισης από τα αρμόδια όργανα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Οι φωνές έγιναν πιο έντονες κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς τον προηγούμενο Σεπτέμβριο.
– Με την έναρξη του 2007, τον Ιανουάριο, ξεσηκώνονται πολιτικοί, επιστήμονες και η εκκλησιαστική κοινότητα.
– Τον Μάρτιο και ενώ οι αντιδράσεις συνεχίζονται, η κ. Γιαννάκου ζητεί από την Ακαδημία Αθηνών να αξιολογήσει το βιβλίο. Το έργο αναλαμβάνει επιτροπή από τον πρόεδρο της Ακαδημίας κ. Π. Βοκοτόπουλο και μέλη τους ιστορικούς κ. Μ. Σακελλαρίου και Κ. Σβολόπουλο.
– Τέλη της άνοιξης, το πόρισμα της Ακαδημίας έχει ολοκληρωθεί και περιέχει 81 παρατηρήσεις.
– Ακολουθεί η διόρθωση του βιβλίου από τη συγγραφική ομάδα, με βάση τις παρατηρήσεις του πορίσματος της Ακαδημίας και σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (εργασία με πολλά… ράβε-ξήλωνε).
Η νέα μορφή του βιβλίου οδεύει προς έκδοση ώστε να δοθεί στους μαθητές της επόμενης ΣΤ΄ Δημοτικού. Ταυτόχρονα, ετοιμάζονται και τα ερωτηματολόγια, στα οποία θα απαντήσουν μαθητές και δάσκαλοι. «Εχετε συναντήσει στο νέο διδακτικό βιβλίο επιστημονικές ανακρίβειες;» «Το βιβλίο είναι απαλλαγμένο από προκαταλήψεις και στερεοτυπικές αντιλήψεις;» «Μπορεί να ολοκληρωθεί μια διδακτική ενότητα στον διαθέσιμο χρόνο;» «Βοηθά στην ανάπτυξη της δημιουργικής και κριτικής σκέψης των μαθητών;», είναι ορισμένες από τις ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στα ερωτηματολόγια τα οποία θα σταλούν στους εκπαιδευτικούς.
Από την πλευρά τους, οι μαθητές θα ερωτηθούν για το εάν το βιβλίο είναι ελκυστικό, εάν οι έννοιες είναι σαφείς, εάν το βιβλίο τους ωθεί να αναζητήσουν ιστορικές πηγές, να κάνουν εργασίες, να συνεργαστούν με τους συμμαθητές τους. Γενικά, οι άξονες αξιολόγησης των νέων σχολικών βιβλίων αφορούν το περιεχόμενο, τη δομή και την οργάνωσή τους, την παιδαγωγική και διδακτική τους καταλληλότητα, την αξιολόγηση της μάθησης και, τέλος, την παρουσίαση και την εικονογράφησή τους. Με βάση τους άξονες αυτούς θα αναπτυχθούν περί τις 15 ερωτήσεις, τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές. Από τη διαδικασία αξιολόγησης θα περάσουν και τα 56 νέα βιβλία που εισήχθησαν και θα εισαχθούν σε δημοτικά και γυμνάσια. Το βιβλίο της Ιστορίας, πάντως, αναμένεται ότι θα εξακολουθεί να συγκεντρώνει τα φώτα του ενδιαφέροντος και της δημοσιότητας.