«Καίει» το κόστος της δασοπυρόσβεσης

«Καίει» το κόστος της δασοπυρόσβεσης

3' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα 40 εκατομμύρια ευρώ αναμένεται να αγγίξει εφέτος η δαπάνη για τα ενοικιαζόμενα εναέρια μέσα δασοπυρόσβεσης. Για την ενοικίαση 5 ελικοπτέρων Camov, 4 ελικοπτέρων Ericsson και 7 ελικοπτέρων Μ-26, πρόκειται να καταβληθούν 27.920.000 ευρώ. Τα συμβόλαια αφορούν χρήση των ελικοπτέρων για 90 ημέρες ή 120 ώρες πτήσης. Για κάθε επιπλέον ώρα πτήσης, καταβάλλονται για τη χρήση των Ericsson 5.000 ευρώ και για τη χρήση των Μ-26, 7.000 ευρώ. Για τα Camov, δεν αναμένεται να υπάρξει χρέωση πέραν την αρχικής σύμβασης, καθώς «χρωστάνε» 320 ώρες πτήσης από πέρυσι. Στις συμβάσεις των τελευταίων ετών μπαίνει ως όρος ότι για τα πτητικά μέσα που δεν συμπληρώνουν τις 120 ώρες πτήσης στη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, αυτές να «πιστώνονται» για την αντιπυρική περίοδο του επόμενου έτους. Στις δαπάνες αυτές θα πρέπει να προστεθούν 2.800.000 ευρώ, που είναι το κόστος για το αεροσκάφος Beriev Βe-200 που έφτασε στη χώρα μας πριν από μία εβδομάδα από τη Ρωσία, μαζί με δύο ελικόπτερα Μ-8, για τα οποία θα καταβληθούν 1.280.000 ευρώ.

Ρωσικά τα περισσότερα

Τα τελευταία χρόνια, για την ενοικίαση εναέριων μέσων πυρόσβεσης -κατά κανόνα ελικοπτέρων- δαπανώνται ετησίως 20-24 εκατομμύρια ευρώ. Εφέτος, λόγω της ακραίας κατάστασης που διαμορφώθηκε με τις πυρκαγιές, η σχετική δαπάνη αναμένεται να διπλασιασθεί. Πριν από μερικά χρόνια, σε μια προσπάθεια να μειωθεί το κόστος για την ενοικίαση ελικοπτέρων, με δεδομένο ότι, με εξαίρεση τα Ericsson, τα υπόλοιπα είναι ρωσικής κατασκευής, προσεγγίσθηκε από το υπουργείο Δημόσιας Τάξης η πρεσβεία της Ρωσίας στην Αθήνα. Εκεί έγινε πρόταση να συναφθεί διακρατική συμφωνία για την ενοικίαση και να φύγει από τη μέση η εταιρεία που είναι μεσάζων. Η απάντηση όμως σε αυτή τη διερευνητική πρόταση ήταν αρνητική.

Στη συνέχεια, συγκροτήθηκε επιτροπή για να μελετήσει κατά πόσο θα ήταν συμφέρουσα η αγορά πυροσβεστικών ελικοπτέρων, ίσως με τη μέθοδο leasing, που θα επέτρεπε την αποπληρωμή τους σε βάθος χρόνου, με ετήσια δαπάνη όχι πολύ μεγαλύτερη από αυτή της ενοικίασης και θα είχε το πλεονέκτημα ότι τα ελικόπτερα θα ήταν στη διάθεση του Πυροσβεστικού Σώματος συνεχώς και όχι μόνο στη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου. Το έργο της επιτροπής δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, ωστόσο από την έρευνα που έγινε σε αρχικό στάδιο, είχε δημιουργηθεί προβληματισμός σχετικά με το ότι η αγορά ελικοπτέρων θα απαιτούσε και διαμόρφωση βάσης συντήρησης και ειδικευμένο προσωπικό.

Ανανέωση του στόλου

Στις αρχές του χρόνου συνεστήθη άλλη επιτροπή για να μελετήσει τις ανάγκες ανανέωσης του στόλου αγορασμένων πυροσβεστικών αεροσκαφών. Πρόκειται για 13 αεροσκάφη τύπου CL-215, 8 αεροσκάφη CL-415, 19 αεροσκάφη PZL και 3 αεροσκάφη Grumman. Η επιτροπή, που αποτελείται από στελέχη της Πυροσβεστικής και της Πολεμικής Αεροπορίας, αναμένεται να ολοκληρώσει το έργο της και να υποβάλει τις προτάσεις της σε περίπου ένα μήνα.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, παρά το γεγονός ότι τα παλαιά Καναντέρ, τα CL-215, τυπικά θεωρούνται ακόμη «αξιόμαχα», η αντικατάστασή τους κρίνεται αναγκαία. Οπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, λόγω παλαιότητoς παρουσιάζουν αυξημένες ανάγκες συντήρησης, με αποτέλεσμα να παραμένουν καθηλωμένα για πολλές ώρες. Μάλιστα, σε περιόδους εντατικής χρήσης, επιλέγεται η λύση του «κανιβαλισμού», δηλαδή κάποια από αυτά καθηλώνονται οριστικά για να χρησιμοποιηθούν εξαρτήματά τους στα υπόλοιπα. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, εφόσον αποφασισθεί η ανανέωση του στόλου, αυτή θα αφορά και τα ελαφρά σκάφη, τύπου ΡΖL.

Ως πλέον πιθανοί αντικαταστάτες των C-215 θεωρούνται τα CL-415 ή τα Beriev. Υπολογίζεται ότι με την αγορά 10 τέτοιων αεροσκαφών θα επιτυγχανόταν αναπλήρωση και με το παραπάνω της δυναμικότητας των υπαρχόντων CL-215. Το κόστος για την αγορά ενός CL-415 υπολογίζεται σε περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για το Beriev κυμαίνεται μεταξύ 25-30 εκατομμυρίων ευρώ. Βεβαίως, εφόσον αποφασισθεί η αγορά, όπως αναφέρει στέλεχος του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, η διαμόρφωση της τιμής είναι συνάρτηση και άλλων παραγόντων, ενώ συνυπολογίζονται και τα αντισταθμιστικά οφέλη. Πάντως, η εταιρεία που αντιπροσωπεύει τα Καναντέρ στη χώρα μας, έχει πολλές φορές καταθέσει πρόταση στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης για επαναγορά των CL-215 και αντικατάστασή τους με CL-415.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT