Είκοσι απαντήσεις για τις εκλογές

Είκοσι απαντήσεις για τις εκλογές

14' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αυτοδυναμία, πεντακομματική Βουλή, κυβερνήσεις συνεργασίας ή νέες εκλογές; Ερωτήματα που, μαζί με το τι θα ψηφίσουμε μέχρι τις 19.00 που κλείνουν οι κάλπες, απασχολούν, λίγο έως πολύ, όλους, θέτει και απαντά σήμερα η «Κ».

Με το νέο εκλογικό σύστημα που θα δοκιμασθεί για πρώτη φορά απόψε, το πρώτο κόμμα πριμοδοτείται με 40 έδρες, σε βάρος κυρίως του δεύτερου. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, ακόμη και με τις 40 αυτές έδρες να μην είναι δυνατή η εξσαφάλιση των 151 βουλευτών της αυτοδυναμίας. Και τούτο διότι, με την απολύτως αναλογική κατανομή των υπολοίπων 260 εδρών, το πρώτο κόμμα ακόμη και με ποσοστά που στο παρελθόν έδιναν εύκολες αυτοδυναμίες μπορεί να βρεθεί μεταξύ 149 και 151 εδρών.

Καθοριστικό ρόλο για την υπέρβαση των 150 διαδραματίζουν τα μικρά κόμματα, και για την ακρίβεια αυτά που θα μείνουν εκτός Βουλής, αφού δεν θα έχουν υπερβεί το όριο του 3%. Οσο μεγαλύτερο είναι, αθροιστικά, το ποσοστό των συγκεκριμένων κομμάτων (Ενωση Κεντρώων, ΜΛ-ΚΚΕ κ.λπ.), τόσο χαμηλότερος είναι ο πήχυς της αυτοδυναμίας, αφού τις έδρες που θα πήγαιναν στους μικρούς τις καρπούται το πρώτο, κυρίως, κόμμα. Αν απόψε τα exit polls δείξουν καθαρά ποιο κόμμα είναι πρώτο, όσο και πόσα κόμματα εισέρχονται στη Βουλή, τότε το αποτέλεσμα θα «κλειδώσει» νωρίς και οι κόρνες των πανηγυρισμών θα ακουστούν ίσως και λίγο μετά τις 7 το απόγευμα. Σε μια τέτοια περίπτωση, η επίσημη επιβεβαίωση αναμένεται περί τις 10 το βράδυ, όταν και θα έχουμε το πρώτο ασφαλές συγκεντρωτικό αποτέλεσμα.

Σε διαφορετική περίπτωση, αν, δηλαδή, η πρωτιά «παίζεται» ανάμεσα στους δύο μεγάλους ή ο αριθμός των κομμάτων που εισέρχονται στη Βουλή παραμένει αβέβαιος, τόσο τα exit polls όσο και τα επίσημα στοιχεία θα οδηγούν σε αποτελέσματα υπό επιφύλαξη, καθώς δεν θα είναι ξεκάθαρη η δυνατότητα ή μη σχηματισμού αυτοδύναμης κυβέρνησης. Η «Κ» σας δίνει τον δεκαδικό τύπο, αλλά και έτοιμο πίνακα, βάσει του οποίου μπορείτε -μόνοι σας- να δείτε τα σενάρια της αυτοδυναμίας.

Αλλά και η επόμενη ημέρα των εκλογών είναι εξίσου ενδιαφέρουσα. Τι θα γίνει σε περίπτωση αυτοδυναμίας και τι σε περίπτωση αδιεξόδου; Πότε ορκίζεται η κυβέρνηση ή πότε θα ξαναοδηγηθούμε στις κάλπες; Τι γίνεται με την αναθεώρηση του Συντάγματος; Και τέλος, τι θα κάνουν οι αρχηγοί στην περίπτωση που ηττηθούν; Κοντός ψαλμός αλληλούια και καλό βόλι!

1 Τι κρίνει την αυτοδυναμία;

Με το νέο εκλογικό νόμο, η διαφορά του πρώτου από το δεύτερο κόμμα δεν έχει καμία απολύτως σημασία. Ακόμη και μία ψήφος είναι αρκετή για να δώσει την αυτοδυναμία στον νικητή, καθώς το σύστημα πριμοδοτεί το πρώτο κόμμα με 40 έδρες εις βάρος του δεύτερου. Με μία όμως προϋπόθεση: Ο νικητής να «πιάσει» ένα συγκεκριμένο ποσοστό το οποίο θα εξασφαλίζει (μαζί με τις 40 έδρες πριμ) τις 151 έδρες. Κι αυτό το ποσοστό εξαρτάται αποκλειστικώς και μόνον από το αντίστοιχο που θα συγκεντρώσουν τα μικρότερα κόμματα που δεν θα μπουν στη Βουλή. Οσο μεγαλύτερο, μάλιστα, είναι το ποσοστό που θα εξασφαλίσουν οι μικροί (Ενωση Κεντρώων, Οικολόγοι ΜΛ-ΚΚΕ κ.λπ.) τόσο μικρότερο είναι το ποσοστό που χρειάζεται το πρώτο κόμμα για να κερδίσει την αυτοδυναμία.

2 Μπορώ να υπολογίσω μόνος μου τον πήχυ της αυτοδυναμίας;

Πολύ εύκολα. 0,4269231! Φυλάξτε αυτό το δεκαδικό νούμερο. Αν το πολλαπλασιάσετε με το συνολικό ποσοστό των κομμάτων που θα μπουν στη Βουλή, έχετε αμέσως τον πήχυ που χρειάζεται για να προκύψει αυτοδύναμη κυβέρνηση. Παράδειγμα: Αν μπουν πέντε κόμματα στη Βουλή και συγκεντρώσουν αθροιστικά 97,5%, ο πήχυς της αυτοδυναμίας προκύπτει στο 41,62% (0,4269231 Χ 97,5 = 41,62). Αν πάλι τα «κοινοβουλευτικά κόμματα» αθροίσουν 98,5% ο πήχυς ανεβαίνει στο 44,05%. Γι’ αυτό, και όπως τονίστηκε, καθοριστικό ρόλο θα «παίξουν» τα μικρά κόμματα που θα μείνουν εκτός Βουλής. Το ξανατονίζουμε: όσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό τους, τόσο χαμηλώνει ο πήχυς της αυτοδυναμίας.

3 Παίζει ρόλο για την αυτοδυναμία αν κάποιο κόμμα κυριαρχήσει στις μονοεδρικές περιφέρειες;

Καμία απολύτως. Ο νέος εκλογικός νόμος -με την εξαίρεση της πριμοδότησης του πρώτου κόμματος σε βάρος κυρίως του δεύτερου με 40 έδρες- είναι απολύτως αναλογικός. Πράγμα που σημαίνει ότι όλες οι υπόλοιπες 260 έδρες κατανέμονται με απολύτως αναλογικό τρόπο στα κόμματα που θα μπουν στη Βουλή -τέσσερα ή πέντε-, βάσει του ποσοστού που θα συγκεντρώσουν στην επικράτεια. Επομένως, ακόμη κι αν το ΠΑΣΟΚ, για παράδειγμα, πάρει κάποιες από τις μονοεδρικές που είχε η Ν.Δ. το 2004, δεν θα της στερήσει την αυτοδυναμία, αν η σημερινή κυβέρνηση αναδειχθεί πρώτο κόμμα πιάνοντας τον απαιτούμενο πήχυ που περιγράψαμε. Και τούτο γιατί σε μια τέτοια περίπτωση η Ν.Δ. θα «ρεφάρει» τις χαμένες μονοεδρικές σε άλλους νομούς.

4 Υπάρχει περίπτωση να έχουμε εκλογές θρίλερ;

Ναι. Σε δύο περιπτώσεις. Πρώτον, αν το πρώτο κόμμα βρίσκεται ακριβώς στον πήχυ της αυτοδυναμίας (π.χ. στο 41,60% με τους «μικρούς» εκτός Βουλής να συγκεντρώνουν 2,5%), οπότε πιθανότατα και τα exit polls δεν θα μπορούν να προβλέψουν με ασφάλεια αν θα εξασφαλίζονται οι 151 έδρες. Και δεύτερον, αν το ποσοστό κάποιου από τα δύο μικρότερα κόμματα (π.χ. ο ΛΑΟΣ) «παίζει» μέχρι τέλους κοντά στο 3%, δεν θα μπορεί να προβλεφθεί αν τελικώς θα μπει στη Βουλή. Οσο το θρίλερ θα εξελίσσεται, δεν θα μπορεί να προβλεφθεί ούτε και ο πήχυς της αυτοδυναμίας.

5 Τι θα αλλάξει αν τελικώς δεν προκύψει πεντακομματική, αλλά τετρακομματική Βουλή;

Η αυτοδυναμία θα είναι πλέον πολύ εύκολη για το πρώτο κόμμα. Ο λόγος είναι απλός. Στα ποσοστά των εκτός Βουλής «μικρών» θα προστεθεί και αυτό του πέμπτου κόμματος, οπότε πλέον ο πήχυς θα υποχωρήσει σε επίπεδα της τάξης του 40%. Ας σημειωθεί ότι ουδέποτε στη μεταπολίτευση το πρώτο κόμμα έλαβε ποσοστό μικρότερο του 40%. Ο δικομματισμός έφτασε στα χαμηλότερα επίπεδα το 1996, όταν το ΠΑΣΟΚ είχε 41,5% και η Ν.Δ. 38,1% (σύνολο 79,6%), αλλα τότε το ΠΑΣΟΚ κέρδισε άνετα την αυτοδυναμία με 162 έδρες, καθώς ο τότε εκλογικός νόμος δεν ήταν όσο αναλογικός είναι σήμερα.

6 Με βάση το εκλογικό σύστημα, ποιος ενισχύεται αν ψηφίσω λευκό;

Τα άκυρα και τα λευκά δεν προσμετρούνται στη διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος, όμως κατά γενική παραδοχή πριμοδοτούν το κόμμα που θα συγκεντρώσει το μεγαλύτερο ποσοστό. Στην ουσία, ένα άκυρο ψηφοδέλτιο, όπως και ένα λευκό, εκφράζει διαμαρτυρία. Είναι δηλαδή μία ψήφος που δεν θα πήγαινε, λογικά, στα κόμματα εξουσίας. Κι όμως, επειδή δεν καταμετρείται, ουσιαστικά βοηθάει το πρώτο κόμμα να επιτύχει πιο εύκολα τα όρια της αυτοδυναμίας και τα υπόλοιπα κόμματα να εμφανίσουν υψηλότερο ποσοστό, από αυτό που πραγματικά θα είχαν εάν -ιδανικά- ψήφιζαν όλοι οι εκλογείς.

7 Το λευκό είναι το ίδιο με το άκυρο;

Το λευκό είναι ένα ψηφοδέλτιο έγκυρο (και αυτή είναι η διαφορά του βεβαίως από το άκυρο), που όμως -επίσης- δεν συνυπολογίζεται στην καταμέτρηση για τη διαμόρφωση του μέτρου. Επειδή στο παρελθόν, μετά τις εκλογές, γίνονταν προσφυγές στα εκλογοδικεία με αποτέλεσμα να έχουμε ανακατανομή εδρών, από το 2006 με νόμο του κράτους, και τα λευκά δεν προσμετρούνται. Αρα, επί της ουσίας, τα λευκά αντιμετωπίζονται ως άκυρα.

8 Εάν δεν ψηφίσω καθόλου, ποιος ευνοείται;

Η αποχή από την εκλογική διαδικασία, αν και δεν επηρεάζει τη διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος, ωφελεί τον ισχύοντα συσχετισμό των πολιτικών δυνάμεων. Πάντως, στη χώρα μας η αποχή αυξήθηκε κατακόρυφα, αγγίζοντας ποσοστό έως και 25% (εκλογές του 2000), γεγονός που θα πρέπει να αποδοθεί στην καθυστερημένη εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων, στη χαλάρωση των διοικητικών κυρώσεων, αλλά και στη γενικευμένη αδιαφορία των πολιτών για τα κοινά. Ομως, παρά τα υψηλά για την εγχώρια πολιτική συμπεριφορά ποσοστά αποχής, η Ελλάδα δεν φτάνει τα ποσοστά άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου υπάρχει παράδοση προαιρετικής ψηφοφορίας.

9 Πώς γίνονται τα exit polls;

Πρόκειται για «άτυπες» κάλπες, έξω από τα εκλογικά τμήματα, που έχουν ως στόχο να καταγράψουν την εκλογική συμπεριφορά των πολιτών. Οσοι ψήφισαν καλούνται από τον ερευνητή να απαντήσουν, ανώνυμα, όχι μόνον ποιο κόμμα ψήφισαν αλλά και την κομματική επιλογή της προηγούμενης αναμέτρησης, προκειμένου να γίνει η στάθμιση του δείγματος και να διαπιστωθούν μεταβολές και μετακινήσεις από κόμμα σε κόμμα. Η μέθοδος επελέγη ακριβώς γιατί η απόκρυψη, αμέσως μετά την ψηφοφορία, μειώνεται στο ελάχιστο, εκτός πια κι αν πρόκειται για συντονισμένη προσπάθεια παραπλάνησης των δημοσκόπων. Πάντως, το δείγμα που συνήθως συμμετέχει στα exit polls είναι πολύ μεγάλο (αγγίζει και ξεπερνά τις 10.000), γεγονός που μειώνει σημαντικά το περιθώριο σφάλματος. Παράλληλα, οι εταιρείες δεν επιλέγουν στα τυφλά τα εκλογικά τμήματα, αλλά εκείνα που στις προηγούμενες εκλογές έδωσαν ποσοστό πολύ κοντά στο μέσο όρο. Στόχος είναι με το κλείσιμο της κανονικής κάλπης (19.00 απόψε) να έχουμε τον, κατά τα exit polls, νικητή.

10 Υπάρχει περίπτωση να… πέσουν έξω;

Σε αντίθεση με τις δημοσκοπήσεις, τα exit polls αποτυπώνουν εγκυρότερα την εκλογική συμπεριφορά των ψηφοφόρων. Δεν είναι τηλεφωνικά, είναι αυτοπρόσωπα και με κάλπη και διεξάγονται παράλληλα με την πραγματική εκλογική διαδικασία. Στις τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις είχαν προβλέψει όχι μόνο το αποτέλεσμα, αλλά επακριβώς και τη διαφορά των δύο πρώτων κομμάτων. Στις εκλογές του 2000, ωστόσο, πολλές εταιρείες δημοσκοπήσεων έπεσαν έξω παρασύροντας και τα μέσα ενημέρωσης, καθώς διαπιστώθηκε εκ των υστέρων ότι αρκετοί πολίτες έδωσαν παραπλανητικές απαντήσεις για το τι είχαν ψηφίσει το 1996, με συνέπεια να γίνει εσφαλμένη στάθμιση του δείγματος. Ούτως ή άλλως, πάντως, η διαφορά ΠΑΣΟΚ – Ν.Δ. ήταν μόλις μία μονάδα ή 70.000 ψήφοι. Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετώπισαν και οι εταιρείες στη Γαλλία, στις προηγούμενες προεδρικές εκλογές, όταν είχε υποεκτιμηθεί η εκλογική επιρροή Λεπέν. Πάντως, τα exit polls αποτελούν το πιο σημαντικό «στοίχημα» των εταιρειών δημοσκόπησης για την αξιοπιστία τους στην πρόβλεψη των εκλογικών αποτελεσμάτων.

11 Πότε θα ξέρουμε τον επίσημο νικητή;

Τρεις με τρεισήμισι ώρες μετά το κλείσιμο της κάλπης θα γνωρίζουμε όχι μόνο τον νικητή των εκλογών αλλά και το ποσοστό που θα εξασφαλίσει την αυτοδυναμία του. Ενα ισχυρό λογισμικό σύστημα, της SingularLogic, που θα διασυνδέεται με 25 περιφερειακά σημεία και θα παρέχει πληροφορίες στο υπουργείο Εσωτερικών, στο κέντρο τύπου, σε επτά ραδιοφωνικούς σταθμούς, στα πέντε πολιτικά κόμματα και σε έξι τηλεοπτικά κανάλια, βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα, ώστε η ροή των εκλογικών αποτελεσμάτων απόψε το βράδυ να είναι απρόσκοπτη, αξιόπιστη και η ταχύτερη δυνατή.

12 Δηλαδή στις 10-10.30 το βράδυ μπορούμε να πανηγυρίζουμε (ή έστω να κλαίμε);

Οχι απαραιτήτως. Το αποτέλεσμα θα είναι πιθανώς ξεκάθαρο μόνον όταν συλλεγεί το 10% των ψήφων από κάθε περιφέρεια της χώρας, προκειμένου το δείγμα να είναι απολύτως αντιπροσωπευτικό του εκλογικού σώματος ολόκληρης της επικράτειας. Υπό την προϋπόθεση, βέβαια, η διαφορά των δύο πρώτων κομμάτων, ως προς τον νικητή, να είναι ευδιάκριτη και ο αριθμός των κομμάτων που υπερβαίνουν το όριο του 3% και εισέρχονται στη Βουλή ξεκάθαρος. Αν η «πρωτιά» παίζεται ή υπάρχουν κόμματα που φλερτάρουν με το 3% (άρα επηρεάζουν το όριο της αυτοδυναμίας), τότε καθαρή εικόνα για το αποτέλεσμα θα έχουμε μετά τα μεσάνυχτα. Αν δε συμβαίνουν και τα δύο μαζί, δηλαδή αβέβαιη πρωτιά και αμφίβολος αριθμός κοινοβουλευτικών κομμάτων, η νύκτα θα είναι μακρά…

13 Και ο χαμένος (αρχηγός) τι θα κάνει;

Η πρόσφατη ελληνική ιστορία προσφέρει παραδείγματα αρχηγών που παραιτήθηκαν ύστερα από εκλογική ήττα και άλλων που παρέμειναν και, μάλιστα, κέρδισαν την επόμενη εκλογική αναμέτρηση. Σε περίπτωση παραίτησης, το καταστατικό της Ν.Δ. προβλέπει τη σύγκλιση εκτάκτου συνεδρίου του κόμματος για την ανάδειξη του νέου προέδρου. Προβλέπεται, επίσης, δυνατότητα αμφισβήτησης του προέδρου έπειτα από πρόταση του 1/3 των βουλευτών ή των συνέδρων του κόμματος. Στο ΠΑΣΟΚ πάλι, θεσμική διαδικασία αμφισβήτησης του προέδρου δεν προβλέπεται βάσει του καταστατικού, που εγκρίθηκε το 2005. Βάσει των σχετικών άρθρων, ο πρόεδρος έχει 4ετή θητεία, την οποία πρέπει να ανανεώνει με άμεση εκλογή από τα μέλη και τους φίλους του Κινήματος. Ο κ. Παπανδρέου ανεδείχθη με άμεση ψηφοφορία τον Φεβρουάριο του 2004 και, εκτός απροόπτου, η διαδικασία αυτή θα επαναληφθεί σε 5 μήνες από σήμερα. Αλλαγές, πάντως, δεν αποκλείονται -αναλόγως του αποτελέσματος- και στα υπόλοιπα κόμματα.

14 Πότε ορκίζεται η νέα κυβέρνηση;

Την επομένη των εκλογών, εφόσον αναδειχθεί κόμμα με απόλυτη πλειοψηφία εδρών, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δίνει εντολή στον αρχηγό του να σχηματίσει κυβέρνηση διορίζοντάς τον πρωθυπουργό. Ταυτοχρόνως παύονται τα λοιπά μέλη της απελθούσης κυβέρνησης, ενώ την μεθεπομένη των εκλογών ορκίζεται η νέα σύνθεση.

15 Και πότε λαμβάνει ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή;

Η Βουλή, με τη νέα της σύνθεση, θα συγκληθεί στις 26 Σεπτεμβρίου. Γίνεται ορκωμοσία και την επομένη αναδεικνύεται το προεδρείο. Την Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου, αρχίζει η συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης και η ψηφοφορία (ψήφος εμπιστοσύνης) θα πραγματοποιηθεί τα μεσάνυκτα της Κυριακής, 30 Σεπτεμβρίου.

16 Υπάρχει περίπτωση να έχουμε κυβέρνηση κόμματος που έχει 150 βουλευτές;

Κι όμως, ναι. Σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής, μπορούμε να έχουμε κυβέρνηση, με την ανοχή των υπολοίπων κομμάτων. Η κυβέρνηση θεωρείται ότι απολαμβάνει της εμπιστοσύνης της Βουλής, εφόσον οι προγραμματικές της δηλώσεις εγκριθούν από την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων βουλευτών, που πάντως πρέπει να είναι τουλάχιστον 200. Ετσι και με 150 βουλευτές, εφόσον ένας και μόνον απουσιάσει, η κυβέρνηση θα λάβει την απόλυτη πλειοψηφία επί των 299 και θα πάρει ψήφο εμπιστοσύνης. Αν μπορεί και να κυβερνήσει κιόλας, είναι άλλο ερώτημα…

17 Τι γίνεται σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας;

«Στη Δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα». Το Σύνταγμα έχει προβλέψει στο άρθρο 37, τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί απο τον βασικό ρυθμιστή του πολιτεύματος, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αν κανένα κόμμα δεν διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία, ο Πρόεδρος παρέχει στον αρχηγό του πρώτου κόμματος, που διαθέτει τη σχετική πλειοψηφία, διερευνητική εντολή για να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης. Αν μέσα σε τρεις ημέρες δεν κατορθώσει να διαμορφώσει συνεργασία με άλλο κόμμα, τη σκυτάλη παίρνει το δεύτερο σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμμα. Ξεκινά νέος διερευνητικός γύρος ώστε να σχηματιστεί πολυκομματική αυτοδύναμη κυβέρνηση. Σε περίπτωση κατά την οποία δεν τελεσφορήσει και η δεύτερη εντολή σχηματισμού κυβέρνησης, τον λόγο έχει το τρίτο κόμμα κ.λπ. Σε κάθε περίπτωση δεν παρέχονται διερευνητικές εντολές σε περισσότερα από τέσσερα κόμματα, ενώ η κάθε εντολή έχει ορίζοντα τριών ημερών. Αν τα κόμματα είναι ισοδύναμα σε βουλευτικές έδρες, προηγείται εκείνο που έλαβε τις περισσότερες ψήφους.

18 Τι θα συμβεί αν κανένα κόμμα δεν συνεργαστεί με κανένα άλλο;

Αν μέσω της διαδικασίας των διερευνητικών εντολών δεν προκύψει κυβέρνηση συνεργασίας, το επόμενο βήμα είναι η επανάληψη των εκλογών. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, σε μια ύστατη προσπάθεια σχηματισμού κυβέρνησης, καλεί τους αρχηγούς των κομμάτων κι αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία αυτή, επιδιώκει τον σχηματισμό κυβέρνησης απ’ όλα τα κόμματα της Βουλής για τη διενέργεια των εκλογών. Σε περίπτωση αποτυχίας αναθέτει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, ή του Αρείου Πάγου, ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου το σχηματισμό κυβέρνησης, όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής, για να προχωρήσει σε εκλογές και διαλύει τη Βουλή.

19 Με ποια διαδικασία διεξάγονται οι νέες εκλογές;

Ενα μήνα μετά τη, νέα, διάλυση της Βουλής, οι εκλογείς θα ψηφίσουν στα ίδια εκλογικά τμήματα που ψήφισαν επιλέγοντας, όμως, μόνον το κόμμα που επιθυμούν. Σε αυτή την περίπτωση, οι εκλογές πραγματοποιούνται με λίστα, ενώ η Βουλή που θα προκύψει δεν θα είναι αναθεωρητική.

20 Και τι θα γίνει εάν δεν αλλάξει το αποτέλεσμα;

Οι ψηφοφόροι θα προσέρχονται στις κάλπες… μέχρι τελικής πτώσεως. Σε περίπτωση που και τη δεύτερη φορά οι επιδόσεις των κομμάτων είναι ίδιες και η κάλπη δεν αναδείξει την πολυπόθητη αυτοδυναμία ακολουθείται και πάλι η διαδικασία των τριών διερευνητικών εντολών. Εκτιμάται, πάντως, ότι, σε αυτή την περίπτωση και λόγω και της αναγκαιότητας κατάρτισης προϋπολογισμού, αλλά και του υπέρογκου κόστους των αλλεπάλληλων εκλογικών αναμετρήσεων, κάποιο από τα κόμματα θα αξιοποιήσει μία από τις διερευνητικές εντολές, προκειμένου να σχηματίσει κυβέρνηση συνεργασίας, έστω και βραχύβια…

Οδηγίες προς ψηφοφόρους

– Ενημερωθείτε για το εκλογικό κέντρο που ψηφίζετε καλώντας το 1564, είτε επισκεπτόμενοι την ηλεκτρονική διεύθυνση www.ypes.gr.

– Η ταυτότητά σας είναι απαραίτητη για τη διαδικασία.

Εάν είστε στρατιωτικός ή αστυνομικός, θα χρησιμοποιήσετε τις στρατιωτικές ή υπηρεσιακές σας ταυτότητες. Εάν πάλι δεν έχετε ταυτότητα, μπορείτε να προσκομίσετε το διαβατήριό σας.

– Εάν έχετε χάσει την ταυτότητά σας και δεν έχετε ούτε διαβατήριο, θα πρέπει να επισκεφθείτε τα γραφεία ταυτοτήτων, που θα παραμείνουν ανοικτά και σήμερα.

– Εάν για κάποιο λόγο τα στοιχεία σας δεν συμπίπτουν με τα στοιχεία της αστυνομικής ή υπηρεσιακής ταυτότητας, μπορείτε να προσκομίσετε βεβαίωση ταυτοπροσωπίας από τον δήμο ή τον πρόεδρο κοινότητας ή οποιοδήποτε άλλο έγγραφο (δημόσιο πάντα) από το οποίο να πιστοποιείται η ταυτότητά σας.

– Ο αριθμός της ταυτότητας δεν ανήκει στα στοιχεία του εκλογικού καταλόγου, έτσι αν έχετε αλλάξει δελτίο ταυτότητας, δεν απαιτείται η προσκόμιση βεβαίωσης ταυτοπροσωπίας.

– Οι διπλοεγγεγραμμένοι (περίπου 6.500) ταυτόχρονα με την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος υποβάλλουν και υπεύθυνη δήλωση ακριβώς για να βεβαιώσουν ότι η ψήφος τους είναι μία και μοναδική.

– Οι ετεροδημότες θα ψηφίσουν όπου ψήφισαν και το 2004 εκτός εάν έκαναν αίτηση διαγραφής από τους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους ετεροδημοτών μέχρι και τις 30-6-07 και μέχρι την εκπνοή της ίδιας ημερομηνίας έκαναν αίτηση εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους του τόπου κατοικίας τους.

– Οι γυναίκες εκλογείς που έχουν γραφτεί στους εκλογικούς καταλόγους με το επώνυμο του συζύγου τους και στη συνέχεια πήραν διαζύγιο (χωρίς να διορθωθούν τα στοιχεία και στον εκλογικό κατάλογο), όπως και εκείνες που πήραν διαζύγιο και στη συνέχεια άλλαξαν επώνυμο, μπορούν να ψηφίσουν με αντιπαραβολή των στοιχείων του εκλογικού καταλόγου κα της αστυνομικής ταυτότητας. Αν δεν καθίσταται εφικτή η εξακρίβωση στοιχείων με αυτόν το τρόπο, θα πρέπει να είναι εφοδιασμένες με αποδεικτικά έγγραφα (ληξιαρχική πράξη γάμου, διαζευκτήριο).

– Οι Ελληνες του εξωτερικού (με εξαίρεση τους λιποτάκτες) που έρχονται να ψηφίσουν, απαλλάσσονται από τον έλεγχο των στρατολογικών τους υποχρεώσεων.

– Οι κάτοικοι των πυρόπληκτων περιοχών θα ψηφίσουν στα εκλογικά τμήματα που έχουν ορίσει οι οικείες νομαρχίες, ενώ η ταυτοποίηση των εκλογέων, που έχασαν την ταυτότητά τους, θα γίνει από τις αστυνομικές διευθύνσεις με ταχύτατες διαδικασίες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή