Η Ολυμπιακή πωλείται στη MIG

6' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε θρίλερ εξελίχθηκε η επιλογή αγοραστή για τον εθνικό αερομεταφορέα, με την κυβέρνηση σε δύσκολη θέση, καθώς κλήθηκε να λάβει πολιτική απόφαση με δεδομένη την είσοδο των δύο νέων «παικτών» στο παιχνίδι της διεκδίκησης. Ο κύβος ερρίφθη την Παρασκευή το πρωί με τη λύση της MIG να προκρίνεται ως η πλέον συμφέρουσα, πιο ορθή πολιτικά και χωρίς τον κίνδυνο αντιδράσεων από την Κομισιόν. Μετά πολύωρη καθυστέρηση, αργά το βράδυ της Παρασκευής, έγινε η επίσημη ανακοίνωση της συμφωνίας. Η Ολυμπιακή καθώς και η Τεχνική Βάση περνούν στον όμιλο της MIG. Κατόπιν σχετικού αιτήματος της Swissport, οι διαπραγματεύσεις για την εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης θα παραταθούν επί μία εβδομάδα. Εφόσον δεν υπάρξει αποτέλεσμα, η MIG δεσμεύτηκε ότι θα απορροφήσει και αυτήν την εταιρεία.

Η τελευταία φάση των διαπραγματεύσεων πριν την οριστική, προχθεσινή κατάληξή τους, έκρυβε εκπλήξεις. Ετσι, δύο ημέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία της αποκλειστικής διαπραγμάτευσης με τη MIG κατατέθηκαν δύο ακόμη προσφορές από την Aegean Airlines και την Chrysler Aviation, με την πρώτη να εμφανίζεται διατεθειμένη να προσφέρει υψηλότερο τίμημα από τη MIG και την Chrysler ακόμη υψηλότερο και από τις άλλες δύο – χωρίς ωστόσο να κρίνεται επαρκής η κεφαλαιακή της επάρκεια. Ωστόσο η τελική επιλογή του αγοραστή δεν έγινε με αμιγώς εισπρακτικά κριτήρια, καθώς η συμμετοχή της Aegean (που προσέφερε υψηλότερο τίμημα από τη MIG) στη διαδικασία της ανοιχτής διαπραγμάτευσης δημιούργησε έντονο προβληματισμό τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο όσο και στην αγορά γενικότερα.

Η κυβέρνηση από την πλευρά της ήθελε επίσημη τοποθέτηση από τον Επίτροπο Παρακολούθησης της Ε.Ε. που παρίστατο καθ’ όλη τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, προκειμένου να απαλλαγεί από το βάρος της απόφασης για απόρριψη της προσφοράς της Aegean η οποία προσέφερε υψηλότερο τίμημα.

Πιέσεις για παράταση

Σοβαρές προσπάθειες καταβλήθηκαν από κυβερνητικούς παράγοντες με σκοπό να πιέσουν τη MIG για «παράταση» της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων έως τη Δευτέρα, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό, καθώς ο Ομιλος επέμενε στην τοποθέτησή του για αποχώρηση σε περίπτωση που δεν κατέληγαν έως προχθές, το βράδυ της Παρασκευής, σε συμφωνία οι δύο πλευρές. Καθ’ όλη τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων πληροφορίες ήθελαν αρκετές φωνές εντός της MIG να διαφωνούν με το εγχείρημα, ωστόσο την Πέμπτη το απόγευμα «έπεσαν» όλες οι απαιτούμενες υπογραφές εντός του Ομίλου, μετά και τη σύνταξη του τελικού κειμένου της προσφοράς από τη ΜΙG.

Σημειώνεται ότι μεταξύ των όρων που έθεσαν οι εταιρείες (MIG και Swissport) ήταν η αποκλειστική διαπραγμάτευση των δεσμευτικών προσφορών διάρκειας τριών εβδομάδων. Ωστόσο κάθε υποψήφιος επενδυτής, είχε τη δυνατότητα κατάθεσης νέας προσφοράς, όπως και έγινε στην περίπτωση των Aegean και Chrysler.

Η έγκριση του Επιτρόπου Παρακολούθησης αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή την επίσημη δικαιολογία για την καθυστέρηση της ανακοίνωσης την Παρασκευή, ενώ άλλες πληροφορίες έκαναν λόγο για απόρριψη της προσφοράς της Aegean από τους συμβούλους αποκρατικοποίησης. Η προσφορά της Aegean είχε προκαλέσει έντονο προβληματισμό, καθώς ενδεχόμενη συμφωνία της με την κυβέρνηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε μονοπωλιακές συνθήκες στην αεροπορική αγορά. Σημειώνεται ότι από την ανακοίνωση του σχεδίου αποκρατικοποίησης της Ολυμπιακής τον περασμένο Σεπτέμβριο η κυβέρνηση τόνιζε προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν επιθυμεί εξαγορά της Ολυμπιακής από την ανταγωνίστριά της Aegean, λόγω της καταστρατήγησης των κανόνων ανταγωνισμού. Η εταιρεία από την πλευρά της τόνιζε ότι ο ανταγωνισμός δεν νοθεύεται όταν υπάρχει μόνο μία εταιρεία στην αγορά αλλά όταν η μία αυτή εταιρεία ακολουθεί αθέμιτες πρακτικές, επιχείρημα το οποίο δεν φαίνεται ότι έπεισε την κυβέρνηση.

Τιμολογιακή πολιτική

Λίγες ώρες πριν από τη συμφωνία με τη MIG, η Aegean εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία ενημέρωνε ότι παγώνει την τιμολογιακή της πολιτική έως το 2010 (δεν αυξάνει τις τιμές των εισιτηρίων στην αγορά εσωτερικού), ενώ διαβεβαίωνε ότι σε περίπτωση που γινόταν αποδεκτή η πρότασή της δεσμεύεται να συνάψει άμεσα συμφωνία με την Goldair η οποία θα αναλάμβανε την εταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης. Ουσιαστικά με την ανακοίνωσή της η εταιρεία έδινε απάντηση στις δηλώσεις του κ. Ανδρ. Βγενόπουλου ο οποίος τόνιζε, μία ημέρα νωρίτερα, ότι η προσφορά της Aegean δεν περιλαμβάνει την εταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης, αφήνοντας ουσιαστικά έκθετη την κυβέρνηση σε περίπτωση που ενέκρινε την πρόταση Αegean.

Πληροφορίες θέλουν MIG και Aegean να έχουν προχωρήσει σε συζητήσεις στο παρελθόν εξετάζοντας ενδεχόμενη συνεργασία των δύο πλευρών. Οι συνομιλίες δεν κατέληξαν, και η MIG διαμήνυε επισήμως ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει σε συνεργασία με την Aegean. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» πριν από λίγες εβδομάδες είχαν γίνει κρούσεις από την πλευρά της Marfin προς την Aegean προτείνοντας συνεργασία των δύο υπό μία πρωτότυπη μορφή. Ουσιαστικά η πρόταση περιελάμβανε την αγορά της Ολυμπιακής (από τη MIG) και στη συνέχεια τη διατήρηση των δύο εταιρειών στην αγορά εσωτερικού δικτύου (Aegean και ιδιωτικοποιημένη Ολυμπιακή) και τη δημιουργία μιας νέας (αποτέλεσμα συνεργασίας των δύο εταιρειών) που θα αναλάμβανε το δίκτυο εξωτερικού. Κύκλοι της Aegean από την άλλη επιβεβαιώνουν την πραγματοποίηση συνομιλιών οι οποίες ωστόσο δεν κατέληξαν σε συμφωνία.

Πτητικό κομμάτι

Η MIG, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις, αποφάσισε τελικώς να μην καταθέσει προσφορά και για τις τρεις εταιρείες του Ομίλου αλλά μόνο για το πτητικό κομμάτι και την Τεχνική Βάση. Δεσμευτική προσφορά για την εταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης κατέθεσε η Swissport, η οποία είχε συμμετάσχει στον διαγωνισμό, που κηρύχθηκε άγονος. Και οι δύο εταιρείες κινήθηκαν στα επίπεδα της αποτίμησης, που είχε κάνει για λογαριασμό του Δημοσίου ανεξάρτητος αποτιμητής. Συγκεκριμένα η Marfin προσέφερε για την αγορά των περιουσιακών στοιχείων του πτητικού έργου της Ολυμπιακής 45,7 εκατ. ευρώ καθώς και άλλα 60 εκατ. ευρώ που είναι το μετοχικό κεφάλαιο της Πάνθεον. Σημειώνεται ότι στην ουσία ο επενδυτής καλείται να αγοράσει την Πάνθεον στην οποία θα μεταβιβαστεί σταδιακά όλο το πτητικό έργο των Ολυμπιακών Αερογραμμών. Οσον αφορά την Τεχνική Βάση ο Ομιλος Marfin προσφέρει 16,7 εκατ. ευρώ, ακριβώς όσο είχε αποτιμηθεί η εταιρεία.

Η Swissport από την πλευρά της αποφάσισε να προσφέρει για την εταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης τίμημα αντίστοιχο της αποτίμησης, ύψους δηλαδή 44,8 εκατ. ευρώ έναντι 33 εκατ. που είχε προσφέρει στον διαγωνισμό. Συνολικά οι δύο εταιρείες μαζί εμφανίζονταν διατεθειμένες να προσφέρουν 177,2 εκατ. ευρώ (οι αποτιμήσεις του Δημοσίου «συν» δέκα εκατ. ευρώ που αποτελούν τα κεφάλαια της εταιρείας Τεχνικής Βάσης και της εταιρείας Επίγειας Εξυπηρέτησης) για την απόκτηση του συνόλου του έργου των τριών εταιρειών της Ολυμπιακής.

Σημειώνεται ότι όσον αφορά το πτητικό έργο πωλείται το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης του ονόματος Ολυμπιακή, (η ιδιοκτησία του οποίου παραμένει στο ελληνικό Δημόσιο) και τα slots στα αεροδρόμια: Ν. Υόρκη (JFK), Λονδίνο (Χίθροου και Γκάτγουικ), Μιλάνο, Παρίσι, Ρώμη, Φρανκφούρτη, Βουκουρέστι και Βρυξέλλες. Αντίστοιχα στην εταιρεία της επίγειας εξυπηρέτησης, ο επενδυτής αγοράζει το δικαίωμα χρήσης (και όχι τις εγκαταστάσεις) του εμπορευματικού σταθμού της Ολυμπιακής στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» έως το 2026, οπότε λήγει η σύμβαση του αεροδρομίου, το δικαίωμα χρήσης της εγκατάστασης για τη συντήρηση – εξοπλισμό της επίγειας εξυπηρέτησης στο ΔΑΑ, επίσης μέχρι το 2026, καθώς και τα δικαιώματα της Ο.Α. για την παροχή υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης προς τρίτους στους αερολιμένες Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Κέρκυρας και Ρόδου. Τέλος, για την τεχνική βάση, πωλείται το δικαίωμα χρήσης των εγκαταστάσεών της που περιλαμβάνουν δύο υπόστεγα συντήρησης αεροσκαφών έως το 2026.

Στα 177,2 εκατ. ευρώ η τιμή της εξαγοράς

Το κείμενο της συμφωνίας, που είχε ολοκληρωθεί από το βράδυ της Πέμπτης, κατά τη διάρκεια της πολύωρης συνεδρίασης των νομικών συμβούλων της κυβέρνησης και της MIG, μεταξύ άλλων ανέφερε αναλυτικά την τιμή εξαγοράς των 177,2 εκατομμυρίων ευρώ που προσέφερε ο Ομιλος για το πτητικό κομμάτι και την Τεχνική Βάση και η Swissport για την επίγεια εξυπηρέτηση.

Στο κείμενο περιγράφονται αναλυτικά:

– Η εξαγορά του πτητικού έργου έναντι του ποσού των 45,7 εκατ. ευρώ

– Η εξαγορά της Τεχνικής Βάσης έναντι ποσού 16,7 εκατ. ευρώ.

– Η συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο της Πάνθεον με 60 εκατ. ευρώ.

– Η συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας της Τεχνικής Βάσης με 5 εκατ. ευρώ.

– Οι επενδύσεις περίπου 80 εκατομμυρίων ευρώ σε αεροσκάφη.

Μετά την υπογραφή της συμφωνίας αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για την εξαγορά των υπόλοιπων περιουσιακών στοιχείων των εταιρειών αλλά και την πρόσληψη προσωπικού, πολλοί από τους οποίους θα προέρχονται από την Ολυμπιακή με νέους όρους εργασίας φυσικά. Πληροφορίες θέλουν τη MIG να προτίθεται να εξετάσει τους φακέλους περίπου 6.000 εργαζομένων με στόχο ορισμένοι να προσληφθούν άμεσα.

Από την πλευρά της η MIG δεν φαίνεται διατεθειμένη να καταβάλλει 90,3 εκατ. ευρώ για τα αεροσκάφη που έχει στην ιδιοκτησία της η Ολυμπιακή, κρίνοντας ότι τέτοια επένδυση θα ήταν ασύμφορη λόγω της παλαιότητάς τους (μέσος όρος ζωής 18 έτη). Ωστόσο σχεδιάζει να ξεκινήσει άμεσα διαπραγματεύσεις με εταιρείες για την αγορά ή μίσθωση άλλων αεροσκαφών, διαδικασία η οποία ωστόσο αναμένεται να είναι χρονοβόρα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή