ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το δημοσίευμα της «Κ» για τον ΟΣΕ

Ο ΟΣΕ δεν ζημιώθηκε από τη διαπραγμάτευση μεταξύ του Οργανισμού και της κοινοπραξίας -σημαντικότερα μέλη της οποίας ήταν οι εταιρείες Siemens και Bombardier- που είχε αναλάβει να υλοποιήσει τις προγραμματικές συμφωνίες για το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ. Αυτό υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ δρ Κώστας Γιαννακός σε εξώδικη διαμαρτυρία προς την «Καθημερινή» και τον υπογράφοντα το δημοσίευμα με τίτλο «Μίζες και έργα του ΟΣΕ», στο φύλλο της 6ης Σεπτεμβρίου.

Ο κ. Γιαννακός αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι ο ίδιος διετέλεσε διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ από τις 12 Φεβρουαρίου του 2002 έως τις 23 Δεκεμβρίου του 2005, «όταν το μάρκο είχε παύσει πλέον να χρησιμοποιείτα ι ως νόμισμα, ενώ τα σχετικά αναφερόμενα για καταβολές της μητρικής εταιρείας προς τη θυγατρική Siemens το έτος 2001 δεν με αγγίζουν…».

– Ο κ. Γιαννακός αναφέρει ακόμα ότι, όταν ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που ηγούνταν των κοινοπραξιών, δηλαδή η γερμανική HDW, επέσεισε την απειλή αναστροφής της πώλησης των ναυπηγείων με την αναθεώρηση των προγραμματικών συμφωνιών, χωρίς να καταβληθούν οι ρήτρες υπερημερίας, ο ΟΣΕ διαφώνησε, απαντώντας ότι «δεν αποδέχεται τίποτα που να θίγει τα συμφέροντά του…». Ετσι, οι κοινοπραξίες αναγκάστηκαν να αποδεχθούν την καταβολή των ποινικών ρητρών και των τόκων υπερημερίας αλλά και την παροχή υποκατάστατου ισοδυνάμου τροχαίου υλικού.

– Για να τελεσφορήσουν οι συμφωνίες, αναφέρει ο κ. Κ. Γιαννακός, απαιτήθηκαν πάρα πολλές συναντήσεις και διαπραγματεύσεις ώστε να καταλήξουν σε αποτέλεσμα, στη συνάντηση που έγινε ανάμεσα στους εκπροσώπους των κοινοπραξιών και τον ΟΣΕ τον Οκτώβριο του 2002 στη Ζυρίχη. Ο τόπος της συνάντησης ορίστηκε, κατά τον κ. Γιαννακό, επειδή στην πόλη αυτή βρίσκεται η έδρα της εταιρείας Stadler, που ήταν η λύση-σενάριο ασφαλείας: «Επειδή υπήρχε ο κίνδυνος να μην προλάβει η ΕΡΓΟΣΕ να ολοκληρώσει την ηλεκτροκίνηση του προαστιακού…».

Οι θέσεις του κ. Γιαννακού τέθηκαν υπ’ όψιν του συντάκτη του δημοσιεύματος, ο οποίος παρατήρησε ότι κανένα από τα πρόσωπα που αναφέρονται στο επίμαχο δημοσίευμα δεν συνδέεται με την καταβολή του ποσού από τα «μαύρα ταμεία», καθώς και ότι δεν υπάρχει καμία προσπάθεια διάχυσης ψευδών ή ανακριβών γεγονότων σε σχέση με το πρόσωπο του κ. Γιαννακού, το όνομα του οποίου κατά τρόπο ιστορικό αναφέρεται, λόγω της τότε ιδιότητάς του ως διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ. Το δημοσίευμα είναι σαφές, ως προς τους χρόνους που αναφέρει και δεν επιτρέπει τη δημιουργία οποιωνδήποτε συνειρμών για τον κ. Γιαννακό, κάτι το οποίο άλλωστε δεν ήταν στις προθέσεις του.

– Το ρεπορτάζ στηρίχθηκε στα ευρήματα της δικηγορικής εταιρείας Debevoice & Plimpton LLP, που αποτελούν τμήμα της ελληνικής δικογραφίας. Εκεί, δύο από τους υπαλλήλους της Siemens, οι Ρ. Σίκατσεκ και Μ. Φλαντ, αναφέρουν ότι «πιέστηκαν για την καταβολή μετρητών για «μαύρες πληρωμές» στον ΟΣΕ στο διάστημα 2001-2002».

– Ο Φλαντ θυμάται ότι κάποια στιγμή το 2002, ο Σίκατσεκ του είπε ότι η πληρωμή έγινε. Αλλωστε, φαίνεται και από εσωτερικό σημείωμα της Siemens ότι την 1η Αυγούστου 2002 η πληρωμή δεν είχε γίνει ακόμη.