ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Ναυάγησαν» οι συμβάσεις για τα υποβρύχια

Το «αγκάθι» των εξοπλισμών, που τα τελευταία χρόνια έγιναν αφορμή για να δοκιμαστούν οι ελληνογερμανικές σχέσεις, επανέρχεται επιτακτικά στο προσκήνιο και μάλιστα εν μέσω προεκλογικής περιόδου, καθώς οι εταιρείες HDW και Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά προχώρησαν χθες σε καταγγελία των συμβάσεων για την κατασκευή τεσσάρων υποβρυχίων τύπου U214 και την αναβάθμιση τριών υποβρυχίων τύπου 209. Οι Γερμανοί επικαλούνται εκκρεμείς πληρωμές του ελληνικού Δημοσίου που υπερβαίνουν τα 520 εκατομμύρια ευρώ.

Η γερμανική πλευρά είχε προειδοποιήσει με καταγγελία της σύμβασης και απολύσεις εργαζομένων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά από τον περασμένο Μάιο, επιδιώκοντας την ολοκλήρωση των δύο συμβάσεων. Επειτα από διαπραγματεύσεις, είχε διαφανεί πεδίο συμφωνίας. Σύμφωνα με πρόταση που επεξεργάζονταν οι δύο πλευρές, το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάμβανε τα τρία από τα τέσσερα υποβρύχια 214. Είχαν προηγηθεί βελτιώσεις, που επιδιόρθωναν το πρόβλημα ευστάθειας που είχε παρατηρηθεί. Αντί του πρώτου υποβρυχίου που είχε κατασκευαστεί, του «Παπανικολής», εξεταζόταν το ενδεχόμενο να παραγγελθεί ένα νέο. Παράλληλα, καθώς είχε ολοκληρωθεί η αναβάθμιση στο υποβρύχιο «Ωκεανός» της δεύτερης σύμβασης, υπήρχε η πρόταση αντί της αναβάθμισης των άλλων δύο, η γερμανική πλευρά να προχωρήσει στην κατασκευή δύο νέων υποβρυχίων τύπου 209, εξοπλισμένων με σύγχρονα συστήματα.

Η πολυπόθητη συμφωνία όμως δεν ήρθε ποτέ. Από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας γίνεται λόγος για προσπάθεια της γερμανικής πλευράς να επιβάλει συμφωνία-πακέτο για τις δύο συμβάσεις. Πηγές του υπουργείου ανέφεραν χθες ότι «καμιά κυβέρνηση δεν θα συναινούσε με τους όρους που θέτει η γερμανική πλευρά και ουσιαστικά αφορούν την αποδοχή αιτημάτων που δεν ανταποκρίνονται στις αρχικές προδιαγραφές της σύμβασης».

Η κ. Βάσω Παπανδρέου

Η πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Εθνικής Αμυνας, κ. Βάσω Παπανδρέου, σε δήλωσή της κατηγόρησε την κυβέρνηση για «αδιαφορία και ανικανότητα» και πρόσθεσε ότι το ΠΑΣΟΚ «θα αντιμετωπίσει το ζήτημα με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και τη διατήρηση της απασχόλησης».

Η καταγγελία των συμβάσεων συνοδεύεται με κίνδυνο απώλειας τουλάχιστον 600 θέσεων εργασίας στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ο γερμανικός όμιλος που έχει τη λειτουργία των Ναυπηγείων προχωρεί σε περικοπές θέσεων εργασίας διεθνώς λόγω της οικονομικής κρίσης. Το ενδεχόμενο να αποχωρήσουν οι Γερμανοί από τον Σκαραμαγκά απασχόλησε μέσα στο καλοκαίρι τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Απασχόλησης, καθώς ένα λουκέτο θα έβγαζε στον δρόμο περισσότερους από χίλιους εργαζομένους.

Καθώς η HDW «κλείνει» τα βιβλία της στα τέλη αυτού του μήνα, τα στελέχη της εταιρείας θεωρούσαν απαραίτητο να «ξεφορτωθεί» τα χρέη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τα βιβλία αυτά. Πηγές από την εταιρεία διευκρινίζουν ότι το ελληνικό Δημόσιο (σ.σ. το υπουργείο Εθνικής Αμυνας) πλήρωσε για τελευταία φορά τον Ιούνιο του 2009, καταβάλλοντας στα ελληνικά ναυπηγεία 150 εκατομμύρια ευρώ, μετά τις «διαρροές» στον Τύπο ότι η HDW θα πουλήσει ή θα κλείσει τα ναυπηγεία. Κύκλοι της εταιρείας υποστηρίζουν ότι το Δημόσιο όφειλε στον γερμανικό οίκο μισό δισεκατομμύριο δραχμές, ένα ποσό που το υπουργείο Αμυνας ωστόσο δεν το έχει αποδεχθεί καθώς συνδέεται με την οριστική παραλαβή του υποβρυχίου «Παπανικολής», που έγινε γνωστό ως το υποβρύχιο που «γέρνει».

Δύο Ελληνες είπαν «όχι»

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», δύο Ελληνες -μέλη της διοίκησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά- αρνήθηκαν κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Δ.Σ. να συναινέσουν στην καταγγελία της σύμβασης, με αποτέλεσμα να παυθούν και να διοριστούν άλλα, που συμφώνησαν τελικά με την καταγγελία. Σε αυτά τα νέα μέλη περιλαμβάνεται, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», πρώην ανώτατο στέλεχος του Λιμενικού Σώματος.