Σύννεφα στις σχέσεις Αθήνας και Πεκίνου

Σύννεφα στις σχέσεις Αθήνας και Πεκίνου

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο υπαρκτός κίνδυνος να εξελιχθεί για την κυβέρνηση σε γόρδιο δεσμό με άδηλες επιπτώσεις το θέμα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του Πειραιά και η σύμβαση με την κινεζική εταιρεία COSCO, φαίνεται ότι προκρίνει σκέψεις για ανάληψη πρωτοβουλιών, ώστε μέσα στις επόμενες ημέρες να αρθεί το αδιέξοδο. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται πλέον ακόμη και η προσφυγή στη Δικαιοσύνη για κήρυξη της απεργίας ως καταχρηστικής. Τα διογκούμενα προβλήματα στην αγορά, αλλά και τα μηνύματα για τουλάχιστον προβληματισμό από κινεζικής πλευράς για την κατάσταση που διαμορφώθηκε, φαίνεται ότι επηρεάζουν τις κυβερνητικές αποφάσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Οσο κι αν από κυβερνητικής πλευράς επιχειρείται το ζήτημα να παρουσιαστεί με καθαρά οικονομικούς όρους και να «αποπολιτικοποιηθεί» ως προς την επίδραση που μπορεί να έχει στις ελληνο-κινεζικές σχέσεις συνολικά, δεν είναι βέβαιο ότι αυτό θα καταστεί εφικτό. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, οι Κινέζοι εμφανίζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί έναντι των προθέσεων της νέας κυβέρνησης. Θεωρούν ότι έπειτα από μακροχρόνια διαπραγμάτευση κατέληξαν σε μια συμφωνία που υπεγράφη και από τις δύο πλευρές διότι θεωρήθηκε δίκαιη, η οποία έπρεπε να «τρέξει» από την 1η Οκτωβρίου και κάθε μέρα που περνάει χάνουν χρήματα.

Η πρόθεση της κινεζικής πλευράς να καθήσει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με την κυβέρνηση, επισημαίνουν άνθρωποι που έχουν εικόνα της κατάστασης, δεν θα πρέπει να παρερμηνευθεί: προσδοκούν μια σύντομη διαδικασία, διάρκειας λίγων ημερών. Επιπλέον, διαμηνύουν ότι είναι διατεθειμένοι να διαπραγματευθούν για τα εργασιακά θέματα, αλλά όχι το σύνολο της σύμβασης.

Εάν η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί τραβήξει σε βάθος χρόνου, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Οπως επισημαίνει έμπειρος διπλωμάτης, η συμφωνία για τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά έγινε στο πλαίσιο ενός μελετημένου ανοίγματος προς την Κίνα, που θα μπορούσε να αποδειχθεί στρατηγικός εταίρος, με πολλαπλά οφέλη στο μέλλον. Μια ριψοκίνδυνη προσέγγιση στο θέμα του Πειραιά θα μπορούσε να ανατρέψει όλη τη μέχρι τώρα προσπάθεια για διαμόρφωση στρατηγικής σχέσης, αλλά και να υπονομεύσει τη διεθνή εικόνα της χώρας ως συμβαλλόμενου μέρους σε οικονομικές συμφωνίες.

Ανάμεσα στις εναλλακτικές που εξετάζονται από κυβερνητικής πλευράς για την επόμενη ημέρα στον Πειραιά είναι και το «μοντέλο της Βαρκελώνης». Στο εμπορευματικό λιμάνι της καταλανικής πρωτεύουσας το κράτος έχει διατηρήσει την ιδιοκτησία της γης και το δικαίωμα να παρεμβαίνει, ενώ η φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων, η αποθήκευση και οι επισκευαστικές δραστηριότητες έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες. Στην κυβέρνηση θεωρούν ότι το μοντέλο αυτό θα μπορούσε να γίνει δεκτό από τους εργαζομένους, αλλά χρειάζεται σοβαρή διαπραγμάτευση με τους Κινέζους.

Η αρμόδια υπουργός Οικονομίας κ. Λούκα Κατσέλη αναμένεται να αξιοποιήσει στη διαπραγμάτευση τρία νομικά επιχειρήματα: τη φορολογική ασυμβατότητα της κινεζικής επιχείρησης με τα κοινοτικά δεδομένα, το ανεπίλυτο ασφαλιστικό καθεστώς των εργαζομένων και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η υπενοικίαση των εργαζομένων για τις ανάγκες του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή