ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εντονες αντιδράσεις για την Ιστορία

Μια ακόμη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση κινδυνεύει να ακυρωθεί πριν ακόμη ξεκινήσει, λόγω των «κραυγών» που υιοθετούν τα ελληνικά κόμματα. Στο επίκεντρο των αντιδράσεων βρίσκεται, για μια ακόμη φορά, το μάθημα της Ιστορίας, η τύχη του οποίου στη νέα δομή λυκείου (παρουσιάστηκε στην «Κ» στο φύλλο το Σάββατο 2/10) έχει προκαλέσει έως και εθνικιστικές κορόνες από εκπροσώπους της ελληνικής πολιτικής σκηνής.

«Κόκκινο πανί»

Συγκεκριμένα, αφορμή των αντιδράσεων δεν είναι το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού, που στοίχισε ποικιλοτρόπως στην πρώην υπουργό Παιδείας κ. Μαριέττα Γιαννάκου, αλλά το σχέδιο της νυν υπουργού κ. Αννας Διαμαντοπούλου για το νέο λύκειο, σύμφωνα με το οποίο καθίσταται προαιρετικό το μάθημα της Ιστορίας, ενώ ο προσανατολισμός του γίνεται μάλλον ευρωπαϊκός. Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, με τη συνδρομή της ειδικής γραμματέως του υπ. Παιδείας κ. Θάλειας Δραγώνα, που αποτελεί «κόκκινο πανί» για πολιτικές δυνάμεις, αλλά και ΜΜΕ, προκαλεί ήδη τις πρώτες βολές τόσο από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, κυρίως τη Ν.Δ. και τον ΛΑΟΣ, όσο και από στελέχη του «πατριωτικού ΠΑΣΟΚ». Το ερώτημα είναι πόσο οι αντιδράσεις θα επηρεάσουν το περιεχόμενο του διαλόγου και τις τελικές αποφάσεις.

«Ο Αντώνης Σαμαράς δεν υπενθύμισε τυχαία την επιταγή του Συντάγματος για τον «εθνικό» χαρακτήρα της παιδείας και του αρμόδιο υπουργείου», σημείωναν στην «Κ» συνεργάτες του προέδρου της Ν.Δ., διαβεβαιώνοντας ότι το ζήτημα του προσανατολισμού της παιδείας, εν γένει, θα είναι κεντρικό στην ατζέντα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Διόλου τυχαία, η αρμόδια τομεάρχης Ελίζα Βόζενμπεργκ υπογράμμισε προ ημερών ως «θλιβερό φαινόμενο την κατάργηση της νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας από το λύκειο, τη μετατροπή του μαθήματος από υποχρεωτικό σε επιλογής, καθώς και τον δήθεν «ευρωπαϊκό προσανατολισμό» που επιδιώκεται». «Δεν είναι δυνατόν η κυβέρνηση να επιδιώκει την ενσωμάτωση των μεταναστών, προφανώς διά της συμμετοχής τους στην ημετέρα παιδεία, και την ίδια ώρα να αφαιρεί κάθε εθνικό στοιχείο από την παιδεία αυτή», προσέθεταν οι ίδιες πηγές. Η Ρηγίλλης αρνείται τις αιχμές περί «λαϊκισμού» ή «εθνικισμού», απαντώντας ότι ο εθνοκεντρισμός δεν ήταν σύνθημα μόνον της κεντροδεξιάς. Θύμιζαν μάλιστα το «Η Ελλάδα ανήκει στους Ελληνες» του Α. Παπανδρέου, υπενθυμίζοντας ότι το ρεύμα είναι κυρίαρχο σε όλη την Ευρώπη είτε με τις πρωτοβουλίες Σαρκοζί είτε με την έννοια της «βρετανικότητας» που επανέρχεται στη Βρετανία. Εξάλλου, ερώτηση προς την κ. Διαμαντοπούλου κατέθεσαν στη Βουλή και τέσσερις βουλευτές του ΛΑΟΣ (Πολατίδης, Βελόπουλος, Ανατολάκης, Μαρκάκης), επισημαίνοντας ότι επιδιώκεται «καθολική αποκοπή από τις ρίζες μας ως λαού και έθνους».

Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας έχει διευκρινίσει ότι το σχέδιο για τη νέα δομή του λυκείου είναι ακόμη προς επεξεργασία και ότι θα δοθεί προς διαβούλευση στα τέλη Οκτωβρίου. «Οι έως τώρα αντιδράσεις δεν ασχολούνται με την ουσία, η οποία αφορά το τι μαθαίνουν τα παιδιά στο μάθημα της Ιστορίας και τον τρόπο διδασκαλίας του. Ολοι ασχολούνται με το περιτύλιγμα», ανέφερε χθες στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπ. Παιδείας. Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος, το σχέδιο για το νέο λύκειο βασίζεται στα συμπεράσματα του διαλόγου που έκανε το 2009 το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, στην εμπειρία από τις αλλαγές που έχουν γίνει στο λύκειο τα τελευταία 15 χρόνια και σε διεθνώς αναγνωρισμένα μοντέλα λυκείου, όπως το πρόγραμμα International Baccalaureate (Ι.Β.).

«Από όλα προκύπτει ότι το ζητούμενο για το νέο λύκειο είναι λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα, περισσότερα μαθήματα επιλογής και μεγαλύτερη εμβάθυνση», προσθέτει. «Αυτή τη στιγμή τα αρμόδια στελέχη επεξεργάζονται την πρόταση, που θα δοθεί σε διαβούλευση. Ομως, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε στον διάλογο με κραυγές και στρεβλώσεις. Η νέα δομή του λυκείου, με βάση τα έως τώρα συμπεράσματα, απαιτεί μικρότερο κορμό υποχρεωτικών μαθημάτων. Και δεν μπορούμε να παίζουμε την… κολοκυθιά για το πιο μάθημα θα είναι μεταξύ των υποχρεωτικών και πιο όχι. Οφείλουμε να χαράσσουμε πολιτική με βάση τις εκπαιδευτικές προτεραιότητες», συμπληρώνει στην «Κ» το ίδιο στέλεχος.

Πρόταση

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το υπουργείο εξετάζει να προτείνει να μη διδάσκεται στη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου μόνο η Ευρωπαϊκή Ιστορία (όπως πρότεινε το σχέδιο εργασίας) αλλά να διευρυνθεί το αντικείμενο του μαθήματος. «Από τις παρατηρήσεις που έχουν καταθέσει έως τώρα εκπαιδευτικοί δεν υπάρχουν σχόλια για τη θέση της Ιστορίας. Ζητούμενο είναι να γίνει μια συζήτηση για το νέο λύκειο που να έχει ουσία», καταλήγει το ίδιο στέλεχος. Από την πλευρά του, ο υπεύθυνος του τομέα Παιδείας της Δημοκρατικής Αριστεράς κ. Ιω. Αντωνίου δήλωσε χθες ότι «οι γνωστοί εθναμύντορες ανέβηκαν πάλι στις επάλξεις, αυτή τη φορά για τα σχεδιαζόμενα αναλυτικά προγράμματα του λυκείου. Ομως, δεν υπάρχει πλέον κανένα περιθώριο να επιτρέψουμε στην εθνικιστική τύφλωση να υπονομεύσει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις».