ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η πολιορκία του τουρισμού

«Μειώστε τις προσεγγίσεις στην Ελλάδα και για φέτος και για το 2012», ανέφερε ο πλοίαρχος κρουαζιερόπλοιου στα κεντρικά γραφεία της ιδιοκτήτριας εταιρείας, όταν την περασμένη Πέμπτη στο λιμάνι της Κέρκυρας οι ιδιοκτήτες ταξί δεν άφησαν τους επιβάτες να πραγματοποιήσουν τις προγραμματισμένες εκδρομές τους με πούλμαν στο νησί.

Αν και τις αποφάσεις για απόσυρση δρομολογίων από προορισμούς τη λαμβάνουν οι εταιρείες, η σχετική αναφορά του πλοιάρχου προβλημάτισε τον πρόεδρο του Συνδέσμου των Ταξιδιωτικών και Ναυτιλιακών Πρακτόρων Κέρκυρας κ. Δημήτρη Χαρίτο, ο οποίος μετέφερε στην «Κ» το γεγονός.

«Ξεκινάει ένας πόλεμος μεταξύ κοινωνιών και συντεχνιών», σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδοχείων Ηρακλείου κ. Ανδρέας Μεταξάς, αποδοκιμάζοντας εκφράσεις από την πλευρά των ιδιοκτητών των ταξί τύπου «χανόμαστε εμείς, θα χαθεί και ο τουρισμός». Να σημειωθεί ότι στο λιμάνι του Ηρακλείου και της Κέρκυρας σημειώθηκαν τα περισσότερα προβλήματα στις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων με την παρεμπόδιση των επισκεπτών να κάνουν τις εκδρομές τους.

Τα προβλήματα

Στο λιμάνι του Πειραιά παρουσιάσθηκαν σοβαρά προβλήματα μόνο την πρώτη ημέρα της απεργίας των ιδιοκτητών ταξί. Τα περισσότερα προβλήματα, επίσης, αντιμετώπισαν και οι επιβάτες στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου. Στα Χανιά δεν υπήρξαν προβλήματα στο αεροδρόμιο και στο λιμάνι καθώς οι ιδιοκτήτες ταξί επέλεξαν να αποκλείσουν τις εφορίες. Το ίδιο έπραξαν και οι συνάδελφοί τους στην Ιεράπετρα και τη Σητεία.

«Σε κατάσταση πολιορκίας βρίσκεται ο τουρισμός. Σήμερα είναι η απεργία των ταξί, αύριο μπορεί να είναι από τη ΔΕΗ», σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ευβοίας κ. Θεόδωρος Βενέρης.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσσιος τονίζει ότι «υπάρχει σοβαρό ζήτημα με τον αποκλεισμό των αεροδρομίων και των εισόδων στα σύνορα. Δυστυχώς, αναγκαζόμαστε να καλύπτουμε μόνοι μας την εξυπηρέτηση των πελατών». Ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων της Κεφαλονιάς κ. Σπύρος Γαλιατσάτος υποστηρίζει ότι «τα γεγονότα αυτά στη συνείδηση των ξένων τουριστών είναι το όχημα μεταφοράς των προβλημάτων που είχαμε στο κέντρο της Αθήνας και στην περιφέρεια».

Ο «ξενοδόχος»

Κι όμως, όλα έδειχναν ότι θα μπορούσε να είναι μια πολύ καλή χρονιά για τον τουρισμό η φετινή. Φαίνεται ωστόσο ότι οι «λογαριασμοί» γίνονταν χωρίς τον «ξενοδόχο». Που αυτή τη φορά ήταν οι ιδιοκτήτες ταξί.

Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για τις πρώτες σοβαρές επιπτώσεις αυτού του κλίματος στην κρουαζιέρα. Το πρώτο βήμα που κάνουν οι εταιρείες, προκειμένου να περιορίσουν την ταλαιπωρία των επιβατών-τουριστών, είναι να αλλάζουν τα λιμάνια προσέγγισης των κρουαζιερόπλοιών τους. Πολλές φορές κατόπιν αιτήματος του ίδιου του καπετάνιου.

Οπως αναφέρει στην «Κ» ο κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, «αν κλιμακωθούν αυτού του είδους οι κινητοποιήσεις, τότε θα έχουμε χειρότερες επιπτώσεις για τον κλάδο. Ευελπιστούμε ότι κάποια στιγμή θα επικρατήσει σύνεση».

Οι ναυτεργάτες

Το προεδρείο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων σημειώνει ότι ο αποκλεισμός οδικών κόμβων, αεροδρομίων και λιμανιών καταφέρει καίριο πλήγμα στον τουρισμό, ο οποίος αυτή τη στιγμή είναι ο μοναδικός τομέας της οικονομίας που δημιουργεί ελπίδες για έξοδο από την κρίση. Βέβαια, αν προχωρούσαν σε απεργιακές κινητοποιήσεις και οι ναυτεργάτες, τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα.

Η απόφαση της εκτελεστικής επιτροπής της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ναυτικών κατά τη συνεδρίασή της την Παρασκευή, να απορρίψει τη σχετική πρόταση με ψήφους 10 κατά και 5 υπέρ, ανακούφισε τον τουριστικό κόσμο της χώρας.

Προκειμένου να λάβουν αυτή την απόφαση, είχε προηγηθεί μία ημέρα πριν μαραθώνια συνεδρίαση των εκπροσώπων της ΠΝΟ με τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Χάρη Παμπούκη ο οποίος δεσμεύθηκε ότι θα ικανοποιήσει μέρος των αιτημάτων τους.

Πάντως, οι ναυτεργάτες ανέφεραν ότι στα τέλη Αυγούστου θα πραγματοποιήσουν νέα συνεδρίαση προκειμένου να εξετάσουν τα δεδομένα τότε.