Το παρασκήνιο της υπογραφής στην Αθήνα

Το παρασκήνιο της υπογραφής στην Αθήνα

2' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ιδιαίτερα κρίσιμη παράμετρος του φακέλου υποψηφιότητας του αγωγού ΤΑΡ ήταν η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας Ελλάδας – Ιταλίας – Αλβανίας, που πραγματοποιήθηκε χθες στην Αθήνα. Πέρα από τα όποια άλλα χαρακτηριστικά του αγωγού, ως συγκριτικό πλεονέκτημα του αντίπαλου σχεδίου για την κατασκευή του αγωγού Nabucco West προβαλλόταν συστηματικά το γεγονός ότι είχε εξασφαλισμένη ισχυρή πολιτική υποστήριξη από τις κυβερνήσεις των χωρών από τις οποίες περνά, με τις αντίστοιχες διακρατικές συμφωνίες να είναι υπογεγραμμένες εδώ και καιρό. Πλέον, και τυπικά, μετά τη χθεσινή υπογραφή της συμφωνίας και ο ΤΑΡ έχει εξασφαλίσει την απαραίτητη δέσμευση των κυβερνήσεων των χωρών διέλευσης για πολιτική στήριξη του ενεργειακού σχεδίου.

Της απόφασης για υπογραφή της συμφωνίας στην Αθήνα προηγήθηκε, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, έντονο παρασκήνιο και παραινέσεις από παράγοντες της Γερμανίας, των ΗΠΑ και της Ε.Ε. να γίνει η τελετή υπογραφής στη χώρα μας. Ολοι τόνιζαν πόσο σημαντικό θα ήταν για την Ελλάδα, σε επίπεδο συμβολισμού, κάτι τέτοιο και πόσο βοηθητικό στην προσπάθεια της χώρας να ανατάξει τη διεθνή εικόνα της, να αποτινάξει τη φημολογία περί χρεοκοπίας και να προβληθεί ως ελκυστική επιλογή προσέλκυσης σημαντικών ξένων επενδύσεων.

Το επόμενο βήμα

Το επόμενο στάδιο στον δρόμο προς τα τέλη Ιουνίου, οπότε και θα γίνει η οριστική επιλογή ανάμεσα στον ΤΑΡ και τον Nabucco West, είναι η κατάθεση των φακέλων από τις δύο αντίπαλες κοινοπραξίες, στα τέλη Μαρτίου. Στελέχη της κοινοπραξίας TAP αναφέρουν ότι μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η υπογραφή της ελληνικής κυβέρνησης με την κοινοπραξία για τους όρους που θα διατρέχουν την επένδυση (Host Government Agreement). Η εκτίμηση είναι ότι οι διαπραγματεύσεις που εξελίσσονται παράλληλα με τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, Οικονομικών και Ανάπτυξης, βρίσκονται σε πολύ καλό δρόμο και δεν θα υπάρξει πρόβλημα με το χρονοδιάγραμμα.

Ως συγκριτικά πλεονεκτήματα του ΤΑΡ έναντι του Nabucco West προβάλλονται το σημαντικά μικρότερο μήκος του αγωγού, που μειώνει συνακόλουθα το κόστος κατασκευής και η αγορά που απευθύνεται, καθώς, μέσω μικρής έκτασης διακλαδώσεων μπορεί να καλύψει τα Δυτικά Βαλκάνια, ενώ με αντιστροφή ροής ήδη υπάρχοντος αγωγού, που συνδέει την Ιταλία με τη Γερμανία, μέσω Ελβετίας, μπορεί να φθάσει μέχρι τη γερμανική αγορά. Από πηγές της κοινοπραξίας του ΤΑΡ αναφέρεται ότι στο πρόσφατο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, το μήνυμα που έλαβαν ήταν ότι πλέον ο αγωγός θεωρείται πιο «ώριμος» από το ανταγωνιστικό σχέδιο.

Αξίζει να σημειωθεί, δε, ότι σε μια προσπάθεια να μειωθεί το κόστος κατασκευής του Nabucco West, η διάμετρος του εν λόγω αγωγού έχει μειωθεί από την αρχική πρόταση των 56 ιντσών σε 48 και τώρα υπάρχει πρόταση για περαιτέρω μείωση στις 42 ίντσες, με αντίστοιχη μείωση της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού. Ο TAP παραμένει στις 48 ίντσες διάμετρο, όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός.Ως ιδιαίτερα σημαντική αξιολογείται, τέλος, η υψηλόβαθμη εκπροσώπηση αρκετών χωρών στη χθεσινή τελετή, καθώς και η παρουσία μεγάλου αριθμού πρεσβευτών, που θεωρείται ενδεικτική του μεγάλου ενδιαφέροντος που προσελκύει το έργο. Η αμερικανική εκπροσώπηση, δε, εκλαμβάνεται ως ηχηρή επιβεβαίωση της ουδετερότητας που δείχνει η Ουάσιγκτον απέναντι στους δύο υποψήφιους αγωγούς, ενώ παλαιότερα θεωρείτο ότι παρασκηνιακά υποστήριζε την επιλογή του Nabucco West.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή