ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Τσεκ ιν» με διαβατήριο COVID

Περισσότερα από 200 εκατ. έχουν ήδη εκδοθεί, σε ισχύ ο νέος κανονισμός της Ε.Ε.

tsek-in-me-diavatirio-covid-561419515

ΛΙΟΥΜΠΛΙΑΝΑ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Τέθηκε σε εφαρμογή χθες ο νέος κανονισμός της Ε.Ε. για το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό CΟVID, ένα κρίσιμο βήμα για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων εντός της ζώνης Σένγκεν. Είκοσι έξι από τα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε. είναι συνδεδεμένα με την ευρωπαϊκή πύλη αναγνώρισης των εθνικών πιστοποιητικών, στα οποία καταγράφεται το καθεστώς εμβολιασμού του κατόχου ή αποδεικτικά αρνητικών διαγνωστικών τεστ ή ανάρρωσης από την COVID-19. Μόνο η Ιρλανδία δεν είχε καταφέρει ακόμα να συνδεθεί, λόγω κυβερνοεπίθεσης.

Με αφορμή το γεγονός, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μίλησε για «ένα σύμβολο μιας ανοιχτής και ασφαλούς Ευρώπης, που ανοίγει προσεκτικά, βάζοντας πρώτα την προστασία της υγείας των πολιτών μας». Οπως ανέφερε η κυρία Φον ντερ Λάιεν, περισσότερα από 200 εκατομμύρια πιστοποιητικά έχουν ήδη εκδοθεί (21 κράτη-μέλη της Ε.Ε., καθώς και η Νορβηγία, η Ισλανδία και το Λίχτενσταϊν είχαν ξεκινήσει να τα εκδίδουν πριν από την 1η Ιουλίου). Ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Τιερί Μπρετόν, μέσω tweet μίλησε για «σπουδαίο συλλογικό επίτευγμα της επιτροπής και των κρατών-μελών». Οπως υπενθύμισε αρμόδιος εκπρόσωπος της Κομισιόν στη χθεσινή τακτική ενημέρωση, βάσει του κανονισμού τα κράτη-μέλη που επιβάλλουν επιπλέον υποχρεώσεις (τεστ) και περιορισμούς (καραντίνα) σε εμβολιασμένα άτομα θα πρέπει να ενημερώνουν εγκαίρως τα άλλα κράτη-μέλη και την επιτροπή. Θα πρέπει επίσης να δικαιολογούν την απόφασή τους βάσει των ισχυόντων επιδημιολογικών δεδομένων.

Πάντως, ο τομέας των αερομεταφορών εκφράζει την ανησυχία του για την ομαλή αποκατάσταση των ταξιδιών στην Ευρώπη. Εκπρόσωποι του τομέα, με επιστολή τους (με ημερομηνία 28 Ιουνίου) προς τους ηγέτες της Ε.Ε. αναφέρονται στην απουσία συντονισμένης πολιτικής ελέγχου των πιστοποιητικών, που σημαίνει ότι «ο κίνδυνος χάους στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια είναι πραγματικός». Ειδικότερα, στην επιστολή αναφέρεται ότι τα πιστοποιητικά –όπως και τα Passenger Locator Forms– πρέπει να ελέγχονται ψηφιακά πριν από την άφιξη των ταξιδιωτών στα αεροδρόμια, ώστε «να αποφευχθούν μεγάλες ουρές και ώρες αναμονής που θα δημιουργούσαν νέους υγειονομικούς κινδύνους και που αναπόφευκτα θα προκαλούσαν επιχειρησιακά ζητήματα για τα αεροδρόμια και τις αεροπορικές εταιρείες». Επιπλέον, οι εκπρόσωποι του τομέα ζητούν από τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών να συντονιστούν ώστε τα πιστοποιητικά να ελέγχονται μόνο μία φορά, πριν από την αναχώρηση.

Εν τω μεταξύ, στη «λευκή λίστα» τρίτων χωρών για τις οποίες συστήνεται η χαλάρωση των περιορισμών στις μετακινήσεις προστέθηκαν προχθές ο Καναδάς, η Σαουδική Αραβία, η Αρμενία, το Αζερμπαϊτζάν, το Μπρουνέι, το Κατάρ, το Κόσοβο, η Μολδαβία, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, το Μαυροβούνιο και η Ιορδανία. Δεν συμπεριλήφθηκε στη λίστα το Ηνωμένο Βασίλειο, λόγω υψηλής διασποράς της παραλλαγής «Δέλτα».