ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γαλλικές φρεγάτες: Τεχνολογία αιχμής – Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Κ» τις τελευταίες ημέρες οι Γάλλοι έριξαν το κόστος κάθε μονάδας σε επίπεδα χαμηλότερα από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό

Γαλλικές φρεγάτες: Τεχνολογία αιχμής – Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους

Με βάση τη συμφωνία που ανακοινώθηκε πριν λίγο στο Παρίσι η Ελλάδα θα προμηθευτεί από τη γαλλική «Naval» τρεις φρεγάτες τύπου FDI με την δυνατότητα προσθήκης μιας ακόμα (3+1). Στο τραπέζι των τεχνικών διαπραγματεύσεων παραμένει βεβαίως και η συζήτηση για κάποιες κορβέτες τύπου «Gowind» που αυτή τη στιγμή μένει να υπάρξει κατάληξη στην τελική διαμόρφωσή τους.

Ως προς τις FDI θα πρέπει να σημειωθεί ότι μετά την υπογραφή της συμφωνίας σε επίπεδο υπουργών, η αρμοδιότητα θα περάσει σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών, η οποία και θα αναλάβει να φτιάξει τα σχετικά συμβόλαια. Η διαδικασία, προκειμένου να είναι στεγανή και κατά τα διεθνή πρότυπα θα πάρει με κάθε βεβαιότητα κάποιους μήνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Κ» τις τελευταίες ημέρες οι Γάλλοι έριξαν το κόστος κάθε μονάδας σε επίπεδα χαμηλότερα από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό.  

H FDI Hellénique (δηλαδή η εκδοχή της FDI που οι Γάλλοι θα ναυπηγήσουν για λογαριασμό του ΠΝ) είναι ένα πλοίο μήκους 121 μέτρων με εκτόπισμα περί τους 4.500 τόνους και μέγιστη ταχύτητα τους 27 κόμβους. Έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει ένα ελικόπτερο αλλά και UAV, και μπορεί να είναι επιχειρησιακά διαθέσιμο για 3.500 ώρες το χρόνο.

Ως προς τις νέες φρεγάτες που θα αρχίσει να παραλαμβάνει το ΠΝ από τους Γάλλους μεταξύ του 2025 και του 2026 (οι δύο πρώτες το 2025), οι δυνατότητες που θα έχουν είναι οι εξής:

Αντιαεροπορικό σύστημα 32 Aster, το οποίο θα μπορεί να συνδυάζει τη χρήση βλημάτων Aster και MICA, με εμβέλεια 40 χιλιομέτρων.

Θα μπορεί να φέρει πυραύλους τύπου Naval Cruise με δυνατότητα μακρού πλήγματος (μέχρι και 1.000 χιλιομέτρων). Πρόκειται για το περίφημο πύραυλο SCALP-Naval, όπλο το οποίο προσφέρει δυνατότητες υποστρατηγικού χτυπήματος, κατά τη σχετική στρατιωτική διάλεκτο.

Στα όπλα του πλοίου περιλαμβάνονται επίσης αντιπλοϊκοί πύραυλοι τύπου Exocet ΜΜ40Β3, ελαφρές τορπίλες MU 90, RAM 21 πυραύλων και πυροβόλο 76 χιλιοστών.

Η FDI είναι, επίσης, εξοπλισμένη με ραντάρ τύπου Sea Fire.

Πρακτικά, η FDI ικανοποιεί δύο από τα κύρια κριτήρια τα οποία είχε θέσει το ΠΝ. Καταρχάς προσφέρει αντιαεροπορική αεράμυνα περιοχής, δυνατότητα απαραίτητη για επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Επιπλέον, αποτελεί ένα πολεμικό πλοίο της επόμενης γενιάς, γεγονός που –παρά το τεχνολογικό ρίσκο που εμπεριέχει- θα φέρει το ΠΝ στην τεχνολογική αιχμή, στην περιοχή αλλά και ευρύτερα.  

Σημειώνεται πως το πρώτο πλοίο της κλάσης FDI του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού (Amiral Ronarc’h) ναυπηγείται ήδη με αναμενόμενη παράδοση το 2024.

Όπως τονίζει η κατασκευάστρια εταιρεία, οι FDI είναι το αποτέλεσμα των καλύτερων τεχνολογιών από τις ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες Thales, MBDA και Naval Group, ενώ οι πύραυλοι Aster επί του σκάφους μπορούν να εμπλέξουν στόχους πολύ γρήγορα προς κάθε κατεύθυνση, σε μεγάλη απόσταση και να διασφαλίσουν μια απαράμιλλη ικανότητα αποτελεσματικής εξουδετέρωσης στόχων, καθιστώντας δυνατή την εξάλειψη των επιθέσεων κορεσμού, ειδικά έναντι πολύ ευέλικτων στόχων.

Γαλλικές φρεγάτες: Τεχνολογία αιχμής – Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους-1

Τα νέα πλοία θα είναι πλήρως διαλειτουργικά με τις ναυτικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε. και θα είναι σε θέση να αναλάβουν αποστολές πολλαπλoύ ρόλου εντός κάθε είδους συμμαχικού στόλου και εντός του στόλου του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Η πλήρης σουίτα σόναρ (κύτους και ρυμουλκούμενη) προσφέρει μεγάλη απόδοση ανίχνευσης, η οποία ενισχύεται περαιτέρω από το χαμηλό ηχητικό ίχνος της, καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολη την ανίχνευση της από εχθρικό υποβρύχιο. Τέλος, παρέχει τη δυνατότητα εξουδετέρωσης οποιουδήποτε τύπου υποβρυχίου στις πιο σκληρές συνθήκες, σε ρηχά ή βαθιά νερά.

Οι νέες φρεγάτες έχουν επίσης μια νέα ικανότητα εναντίον ασύμμετρων απειλών χάρη σε μια καινοτόμο ιδέα, οργανωμένη γύρω από μια νέα επιχειρησιακή λογική επικεντρωμένη σε αυτές τις απειλές. Θα διαθέτουν ειδικό χώρο, προσφέροντας μόνιμη οπτοηλεκτρονική όψη 360 μοιρών, ημέρα και νύχτα, επιτρέποντάς τις να αντιμετωπίσουν κοντινές απειλές χάρη στην ταχεία και ασφαλή χρήση θανατηφόρων και μη θανατηφόρων συσκευών.

Διαβάστε ακόμη: Τι προβλέπει η αμυντική συμφωνία Ελλάδας – Γαλλίας

Η FDI, η πρώτη φρεγάτα της νέας γενιάς στη θάλασσα

Διαθέτει πέντε βασικές ιδιότητες για τον απρόσκοπτο έλεγχο του εναέριου-θαλάσσιου χώρου.

  1. Το ραντάρ Thales SEA FIRE, το πρώτο πλήρως ψηφιακό ραντάρ με τέσσερις σταθερές κεραίες βασισμένες στην τεχνολογία AESA και GaN, παρέχει πρόσβαση σε έκταση επιτήρησης αρκετών εκατοντάδων χιλιομέτρων και είναι ικανό να ανιχνεύει «stealth» απειλές, από μη επανδρωμένα οχήματα έως υπερηχητικούς πυραύλους. Η εκτεταμένη αντιαεροπορική του ικανότητα επιτρέπει την παροχή προστασίας, άμυνας και επέμβασης έναντι των πιο αποτελεσματικών αερομεταφερόμενων απειλών.
  2. Η FDI προσφέρει ενσωματωμένες αλυσίδες πυροδότησης με υψηλή αντιδραστικότητα και ακρίβεια. Οι πύραυλοί της, που είναι συνδεδεμένοι με το ραντάρ SEAFIRE, έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να ανταποκρίνονται σε όλους τους τύπους πυραυλικών απειλών, ιδίως υπερηχητικών, και βρίσκονται σε χρήση από το Γαλλικό Ναυτικό και πολλά άλλα ευρωπαϊκά ναυτικά. Εξασφαλίζουν εξαιρετικές επιδόσεις στον τομέα της αντιπυραυλικής άμυνας, ιδίως χάρη στο μοναδικό τους πλοηγικό σύστημα. Αυτές οι αποδόσεις επιβεβαιώθηκαν πρόσφατα από την άσκηση του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού (hit to kill) με ένα μόνο ASTER εναντίον υπερηχητικών πυραύλων. Η αυτόματη επεξεργασία που παρέχεται από την TEWA (Threat Evaluation and Weapon Assignment) βελτιώνει την απόδοση αυτής της αλυσίδας πυροδότησης.
  3. Ένα πολύπλευρο και πλήρως διαλειτουργικό σύστημα πληροφοριών είναι απαραίτητο στα σημερινά σύνθετα περιβάλλοντα. Τα συστήματα FDI ενσωματώνονται στο SETIS Combat Management System, παρέχοντας στο πλοίο μια πραγματική ικανότητα χειρισμού πολλαπλών απειλών χάρη στην ποιότητα και την ακρίβεια της τακτικής κατάστασης, η οποία καθίσταται  δυνατή χάρη στη συγχώνευση δεδομένων από όλους τους αισθητήρες του πλοίου.
  4. Η ανθεκτικότητα των FDI είναι πολύ υψηλή χάρη στην τεχνογνωσία της Naval Group και τη μεγάλη προσοχή στη σχεδίαση. Η ευκολία χρήσης χάρη στις εργονομικές επιφάνειες επιτρέπει την αξιόπιστη και αποτελεσματική κατεύθυνση των όπλων. Η FDI αξιοποιεί τα οφέλη αξιοπιστίας των επιχειρησιακών συμπερασμάτων του Γαλλικού  Πολεμικού Ναυτικού από τις φρεγάτες Horizon για εναέριες επιθέσεις και από τις φρεγάτες FREMM για υποβρύχιες επιθέσεις. Η αυτοπροστασία ενισχύεται από το ηλεκτρονικό σύστημα πολέμου τελευταίας γενιάς. Πιθανή ηλεκτρονική απειλή έχει ληφθεί υπόψη ήδη από το στάδιο σχεδιασμού του πλοίου, από ένα σύστημα που κάνει το πλοίο εξαιρετικά ανθεκτικό σε αυτόν τον τομέα, προστατεύοντας όλο τον εξοπλισμό του πλοίου και τις λειτουργικές αλυσίδες. Τέλος, οι αρχιτεκτονικές επιλογές καθιστούν τη φρεγάτα πολύ ανθεκτική σε μάχες, λόγω των πολύ χαμηλών υπογραφών της (RCS, IR,…) που την καθιστούν δύσκολη να χτυπηθεί, και το υψηλό επίπεδο αντοχής της σε ζημιές μάχης. Το σύστημα πρόωσης, όλες οι κρίσιμες υπηρεσίες επί του σκάφους, τα κέντρα δεδομένων και το σύστημα ελέγχου ζημιών είναι απολύτως ασφαλή και το πλοίο διαιρείται σε δύο ζώνες που χωρίζονται από ένα διπλό στεγανό διάφραγμα ανθεκτικό στα βλήματα. Τα δύο κέντρα δεδομένων επί του σκάφους έχουν σχεδιαστεί γύρω από μια κατανεμημένη ψηφιακή αρχιτεκτονική τύπου cloud, η οποία επιτρέπει στα συστήματα του πλοίου να αναδιαμορφωθούν αμέσως σε περίπτωση καταστροφής σε μάχη.
  5. Η FDI θα επωφεληθεί επίσης από το υψηλότερο επίπεδο διαθεσιμότητας του στόλου της με μειωμένο κόστος πρόσκτησης χάρη στα παρακάτω:

Εκτός από το σχεδιασμό stealth, η FDI HN διαθέτει μια ανεστραμμένη πλώρη που της επιτρέπει να αυξάνει σημαντικά την ταχύτητα του πλοίου σε δύσκολες θαλάσσιες συνθήκες από μπροστά, μειώνοντας ταυτόχρονα τον αντίκτυπο του κυματισμού και συμβάλλοντας στη μείωση της διατομής επιφανείας της πλώρης στο ρανταρ. Όλα αυτά τα πλεονεκτήματα έχουν δοκιμαστεί και επαληθευτεί από την DGA και το Γαλλικό Ναυτικό κατά τη διάρκεια ειδικών δοκιμών.