Νέο πλαίσιο για τις μουφτείες

Νέο πλαίσιο για τις μουφτείες

Η «Κ» παρουσιάζει τις αλλαγές στη λειτουργία τους και στην επιλογή των επικεφαλής

2' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Νέο πλαίσιο, όπως παρουσιάζει σήμερα η «Κ», για τις μουφτείες και τους μουφτήδες της Θράκης εισάγουν οι ρυθμίσεις που κατέθεσε την Παρασκευή προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Πρόκειται για ν/σ που επιφέρει σημαντικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο του 1991, στέλνοντας «ένα σαφέστατο μήνυμα κατά της πολιτικοποίησης του Ισλάμ», όπως ανέφερε την Παρασκευή στην «Κ» κυβερνητικό στέλεχος. Μάλιστα, για πρώτη φορά θεσμοθετούνται ασυμβίβαστα για τη θέση του μουφτή. Ειδικότερα, οι κύριες αλλαγές είναι οι εξής:

• Θεσμοθετείται πλήρες πλαίσιο για τις μουφτείες, ενισχύοντας τον θεσμό και καθιστώντας τον οικονομικά ανεξάρτητο.

• Ορίζεται η έννοια «μουφτής» στην ελληνική έννομη τάξη με τη ρητή αναφορά στην τριπλή ιδιότητά του: θρησκευτικός λειτουργός, άσκηση δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων, επικεφαλής δημόσιας υπηρεσίας. Με τον τρόπο αυτό τεκμηριώνεται η μοναδική θέση του μουφτή στην Ελλάδα σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ακολουθώντας τη νομολογία του ΣτΕ και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ).

Μήνυμα συνεννόησης και αποφυγής κομματικών αντιπαραθέσεων, αλλά και κατά της πολιτικοποίησης του Ισλάμ.

• Θεσμοθετείται σώμα μουσουλμάνων θρησκευτικών λειτουργών από 33 μέλη (συμβουλευτική επιτροπή) με πρόεδρο τον τοποτηρητή μουφτή, οι οποίοι αποφασίζουν ποιοι υποψήφιοι είναι επαρκείς για τη θέση του μουφτή. Στη συνέχεια, ο υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων επιλέγει έναν από τον αλφαβητικό κατάλογο που έχει συντάξει το σώμα αυτό και ορίζει τον μουφτή με Προεδρικό Διάταγμα. Η επιτροπή αποτελείται από τον τοποτηρητή μουφτή και 32 μουσουλμάνους θρησκευτικούς λειτουργούς, που προκύπτουν από δημόσια κλήρωση μεταξύ ιμάμηδων, ιεροδιδασκάλων και μουσουλμάνων θεολόγων. Η επιτροπή αποτελείται από τον νομάρχη και 10 μουσουλμάνους θρησκευτικούς λειτουργούς και εξέχοντες μουσουλμάνους Ελληνες πολίτες χωρίς θρησκευτική ιδιότητα, τους οποίους επιλέγει ο νομάρχης, σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο του 1991.

• Εισάγονται ασυμβίβαστα και κωλύματα για τον μουφτή, ώστε να προστατεύεται το κύρος του θεσμού. Βέβαια για όποιον γνωρίζει τα συμβαίνοντα σε ισλαμικές χώρες, καταλαβαίνει ότι το άρθρο για τα κωλύματα και ασυμβίβαστα στέλνει μήνυμα κατά της πολιτικοποίησης του Ισλάμ. Συγκεκριμένα, πρώτη φορά θεσμοθετούνται ασυμβίβαστα για τον μουφτή, όπως η απαγόρευση κατά την άσκηση των καθηκόντων του οποιασδήποτε μορφής εκδήλωσης υπέρ ή κατά πολιτικού κόμματος, η απαγόρευση να παρέχει μισθωτή εργασία ή να ασκεί επάγγελμα. Το ν/σ αναφέρει ρητά ότι ο μουφτής δεν μπορεί να είναι εκλεγμένος σε ΟΤΑ, ενώ θεσμοθετούνται νέα κωλύματα όπως η παραβίαση του αντιρατσιστικού νόμου, η παραβίαση του νόμου κατά της ενδοοικογενειακής βίας, του νόμου για τα ναρκωτικά κ.ά. (αυτά ισχύουν ήδη για τους μητροπολίτες). Τώρα ως κωλύματα διορισμού ισχύουν μόνο όσα αναφέρονται στον υπαλληλικό κώδικα.

Οι ρυθμίσεις κρίνονται ως «οργανωμένη προσπάθεια της ελληνικής Πολιτείας να προστατεύσει και να αναδείξει το Ισλάμ με τα χαρακτηριστικά που έχει στη Θράκη, μακριά από ξένες επιρροές που προσπαθούν να αλλάξουν την ταυτότητά του. Η συμβίωση χριστιανών και μουσουλμάνων στη Θράκη αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα στην Ευρώπη και η Ελλάδα, όπως οφείλει, προχωράει στην ολοκληρωμένη υποστήριξή του, ώστε να συνεχίσει να αποτελεί μαζί με την Ορθόδοξη Εκκλησία παράγοντα ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και διατήρησης των μοναδικών χαρακτηριστικών της Θράκης», τόνισε στην «Κ» το ίδιο κυβερνητικό στέλεχος.

Το νομοσχέδιο εμπεριέχει όλες τις νομοθετικές ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ για τα θέματα των μουφτειών και των μουφτήδων, ενώ ενσωματώνει και τις προτάσεις της Διακομματικής Επιτροπής για τη Θράκη. Ετσι, εκπέμπει σαφέστατο μήνυμα συνεννόησης και αποφυγής κομματικών αντιπαραθέσεων για ένα θέμα ιδιαίτερης σημασίας. Τέλος, τα θέματα αυτά ρυθμίζονται με την κανονική κοινοβουλευτική διαδικασία και όχι με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως έγινε το 1991.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή