Του Μανώλη Κωστίδη
Κωνσταντινούπολη – Ανταπόκριση. Tριβές στις σχέσεις Αθήνας – Αγκυρας φαίνεται πως προκαλεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων. Το υπουργείο Παιδείας της Τουρκίας με οδηγίες του στις αρμόδιες τουρκικές αρχές ξεκίνησε την εφαρμογή περιορισμών στα σχολεία της ομογένειας στην Κωνσταντινούπολη, σχετικά με τις εκδηλώσεις και επισκέψεις που δεν έχουν άμεση σχέση με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση ελήφθη «λόγω των περιοριστικών μέτρων που ελήφθησαν για τη χρήση των κτιρίων και των επισκέψεων στα σχολεία της Δυτικής Θράκης που ανήκουν στην τουρκική μειονότητα».
Οι οδηγίες αναφέρουν ότι «δεν θα επιτρέπεται καμία εκδήλωση, συνεδρίαση και δράση που δεν έχει σχέση με την εκπαίδευση. Αν οι εκδηλώσεις και οι δράσεις αφορούν την εκπαίδευση θα πρέπει να γίνεται αίτηση τουλάχιστον 15 ημέρες πριν από τη διοργάνωση και για να πραγματοποιηθούν θα πρέπει να λάβουν την απαραίτητη άδεια από τις αρμόδιες τουρκικές αρχές». Παράλληλα αποφασίστηκε «να μην επιτρέπεται καμία επίσκεψη στα σχολεία εκτός από τους κηδεμόνες και αρμόδιες αρχές του υπ. Παιδείας, και σε περίπτωση αιτήματος επίσκεψης θα πρέπει να κατατίθεται αίτημα τουλάχιστον 15 ημέρες πριν και η επίσκεψη να πραγματοποιείται αφού έχει δοθεί έγκριση από τις αρμόδιες τουρκικές αρχές». Πηγές της «Κ» αναφέρουν πως όλες οι οδηγίες είναι σχεδόν ίδιες με αυτές που είχαν σταλεί προηγουμένως από τις ελληνικές αρχές προς τα μειονοτικά σχολεία στη Θράκη.
Δεν θα επιτρέπονται εκδηλώσεις που δεν έχουν σχέση με την εκπαίδευση στα σχολεία της ομογένειας στην Κωνσταντινούπολη.
Εν τω μεταξύ, παρά το καλό κλίμα που υπήρξε στην πρόσφατη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ταγίπ Ερντογάν, στην Αγκυρα υπάρχει ενόχληση για συγκεκριμένα βήματα της Αθήνας και αυτός θεωρείται και ο λόγος που υπάρχουν ξεκάθαρες αντιδράσεις. Στην τουρκική πρωτεύουσα δεν επικρατεί αισιόδοξο κλίμα σχετικά με το ζήτημα οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, σε αντίθεση με όσα έχουν διαρρεύσει από την Αθήνα, καθώς θεωρείται πως οι δύο χώρες έχουν διαφορετική προσέγγιση σε πολλά θέματα. Η Τουρκία επιδιώκει να διευθετήσει τις διαφορές της για το Αιγαίο ως σύνολο, αντί να διαπραγματεύεται αποκλειστικά τη θαλάσσια οριοθέτηση, όπως επιθυμεί η Αθήνα.
Θεωρείται ιδιαίτερα σοβαρό το γεγονός πως υπήρξε αντίδραση του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας της γειτονικής χώρας σε ζητήματα που αφορούν το Αιγαίο. «Σημειώθηκε ότι η Τουρκία δεν θα επιτρέψει να γίνει κατάχρηση της ειλικρινούς της προσέγγισης και των προσπαθειών της για την καλλιέργεια εδάφους συνεργασίας μέσω της εγκαθίδρυσης μόνιμης σταθερότητας και ειρήνης στη Μεσόγειο και στο Αιγαίο πέλαγος. Τονίστηκε ότι η καλύτερη επιλογή είναι η δράση με κοινή λογική», ανέφερε η ανακοίνωση του Συμβουλίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πρόσφατες διαρροές της ελληνικής κυβέρνησης για θαλάσσια πάρκα με συγκεκριμένες βραχονησίδες και περιοχές, οι δηλώσεις αξιωματούχων για επέκταση των χωρικών υδάτων μέχρι τα 12 μίλια, το ζήτημα της πόντισης καλωδίου στην περιοχή της Κάσου, είναι κάποια από τα θέματα που η τουρκική κυβέρνηση θέλει να δείξει πως παρά τις συνομιλίες που συνεχίζονται, δεν θα δεχθεί τετελεσμένα.
Κάτι παρόμοιο συνέβη και με την άρνηση της Τουρκίας για συμμετοχή στην άσκηση του ΝΑΤΟ στην Ανδραβίδα, με το τουρκικό υπουργείο Αμυνας να κατηγορεί την Αθήνα. Η Αγκυρα αποφάσισε να μη συμμετάσχει, αφού η Αθήνα ζήτησε από την Τουρκία να μοιραστεί τα δεδομένα πτήσης των τουρκικών αεροσκαφών «με βάση ένα ελληνικό σχέδιο άσκησης που διεκδικεί την περιοχή πληροφοριών πτήσης (FIR) αποκλειστικά υπό τη δική της κυριαρχία», σύμφωνα με πηγές του υπ. Αμυνας. «Παρά τη θετική προσέγγιση από τις αρχές του ΝΑΤΟ, η συμμετοχή στην άσκηση δεν κατέστη δυνατή λόγω της επιμονής της Ελλάδας στη στάση της ως φιλοξενούσα χώρα».
Τούρκοι αξιωματούχοι θέλουν «ελευθέρας»
Του Απόστολου Λακασα
Η διαδικασία για την επίσκεψη ενός εξωσχολικού ατόμου σε σχολείο της Ελλάδας –εύλογα δεν περιλαμβάνονται οι γονείς των μαθητών και τα στελέχη της εκπαιδευτικής διοίκησης– είναι ίδια για όλα τα σχολεία και προφανώς και για τα μειονοτικά. Απαιτείται να κατατεθεί άδεια στο σχολείο για την επίσκεψη. Εγκρίνεται από τον σύλλογο διδασκόντων, ο οποίος έχει την ευχέρεια να ζητήσει τη γνώμη των αρμόδιων στελεχών της διοικητικής εκπαιδευτικής πυραμίδας. Ο χρόνος έγκρισης της άδειας είναι περίπου 15 ημέρες και αυτή δίνεται υπό τον όρο ότι ο επισκέπτης δεν θα φωτογραφηθεί με μαθητές, ενώ στην περίπτωση της φωτογραφίας με μέλος ή μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού απαιτείται η άδειά τους.
Στη Θράκη λειτουργούν περίπου 105 μειονοτικά σχολεία. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ενώ για μεγάλο διάστημα δεν είχε κατατεθεί αίτημα Τούρκου στελέχους να επισκεφθεί κάποιο σχολείο, από το καλοκαίρι ο Τούρκος γενικός πρόξενος στην Κομοτηνή έχει υποβάλει αιτήματα για επίσκεψη σε μειονοτικά σχολεία της Θράκης. Κατόπιν τούτου το προξενείο ενημερώθηκε για τη διαδικασία, η οποία τηρήθηκε, και μετά την έναρξη του σχολικού έτους τον Σεπτέμβριο έχει πραγματοποιήσει τέσσερις επισκέψεις. Στελέχη του υπουργείου Παιδείας μιλώντας στην «Κ» ανέφεραν ότι «δεν μπορεί να έχει κανείς “ελευθέρας” για τα σχολεία στην Ελλάδα», προσθέτοντας ότι σε αρκετές περιπτώσεις Τούρκοι αξιωματούχοι εμφανίζονται σαν να ζητούν «ελευθέρας», με πρόθεση να δηλώσουν ότι «τα μειονοτικά σχολεία της Θράκης είναι τουρκικά».