ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΛΘ στην ατζέντα με Πούτιν

trainose-kai-olth-stin-atzenta-me-poytin-2003783

Το ενδιαφέρον της Μόσχας να δώσει ενεργό «παρών» στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ, αλλά και του λιμένα Θεσσαλονίκης, επαναβεβαίωσε ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν στον Ελληνα πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, κατά τη συνάντηση που είχαν χθες στις Βρυξέλλες. Πέραν της ρωσικής συμμετοχής στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, ο κ. Σαμαράς έθεσε στον Ρώσο πρόεδρο και το ζήτημα της τιμής του φυσικού αερίου που προμηθεύεται η Ελλάδα από την Gazprom. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες από την ελληνική αντιπροσωπεία, ο κ. Πούτιν, χωρίς να δεσμευθεί σχετικά, εμφανίστηκε θετικός ώστε να εξετάσει με τη δέουσα σοβαρότητα το ζήτημα, που ούτως ή άλλως βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο πλευρών.

Μάλιστα, ο κ. Σαμαράς επέλεξε να αναδείξει το θέμα κατά τις επίσημες δηλώσεις των δύο πλευρών, σημειώνοντας πως «ήθελα να υπογραμμίσω ότι η χώρα μου αυτή τη στιγμή ξεπερνά μια βαθύτατη, επώδυνη ύφεση έξι ετών και οι χαμηλές τιμές ενέργειας από τη Ρωσία είναι ιδιαίτερα καθοριστικές για τη δική μας ανάκαμψη». Ο κ. Σαμαράς αξιοποίησε τη συνάντηση με τον Ρώσο πρόεδρο προκειμένου να ενισχύσει την επιχειρηματολογία της ελληνικής πλευράς για το ζήτημα, ενώ σε συνομιλία του με δημοσιογράφους μετά το πέρας της συνάντησης σχολίασε πως το κόστος για την Ελλάδα «είναι απίστευτα υψηλό… είναι θέμα ανάπτυξης, αναμένουμε μια ουσιαστική μείωση από τη ρωσική πλευρά».

Η χθεσινή συνάντηση έρχεται να λιώσει τον πάγο που είχε καλύψει τις σχέσεις των δύο χωρών μετά το ναυάγιο της εξαγοράς της ΔΕΠΑ από την Gazprom και τις επικριτικές για την Ελλάδα και το επενδυτικό περιβάλλον σε αυτή δηλώσεις του Ρώσου προέδρου. Η ίδια συνάντηση κατέδειξε, επίσης, το ευρύ πεδίο σύμπραξης μεταξύ των δύο κρατών, αλλά και τη σημαντική απόσταση που χωρίζει τις καλές προθέσεις από τις πράξεις.

Είναι ενδεικτικό ότι για το ζήτημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ή κάποιου άλλου στη Βόρεια Ελλάδα, η ρωσική πλευρά θα επιθυμούσε να υπάρξει ένας διαγωνισμός που θα περιλαμβάνει και τις δύο υποδομές «πακέτο». Ωστόσο, όπως διεμήνυαν πηγές κοντά στον πρωθυπουργό, παρά το γεγονός ότι δεν αμφισβητείται το ρωσικό ενδιαφέρον (ο επικεφαλής των ρωσικών σιδηροδρόμων Βλαντιμίρ Γιακούνιν έχει έρθει δύο φορές στην Ελλάδα), «δεν είναι δυνατόν να προκηρύξεις διαγωνισμό για ένα σύνολο υποδομών… αλλά μόνον ξεχωριστές διαγωνιστικές διαδικασίες».

Στην ίδια συνάντηση φαίνεται ότι επιβεβαιώθηκε και η πρακτική αδυναμία συμμετοχής των Ρώσων της Gazprom στις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, καθώς, όπως σημείωναν κυβερνητικές πηγές, η Gazprom ελέγχεται ως προς σχεδόν το σύνολο της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της Ε.Ε.

Αντιθέτως, κοινή ήταν η διαπίστωση για τις ενισχυόμενες διμερείς εμπορικές συναλλαγές αλλά και για το αυξημένο τουριστικό κύμα από τη Ρωσία προς την Ελλάδα, με τον κ. Πούτιν να σημειώνει πως περισσότεροι από 1,2 εκατομμύριο Ρώσοι επισκέφθηκαν την Ελλάδα κατά το 2013.

Πρόσκληση

Ο Ελληνας πρωθυπουργός επανέλαβε προς τον Ρώσο πρόεδρο την πρόσκλησή του να επισκεφθεί επισήμως την Ελλάδα, ενώ στις δηλώσεις του επικαλέστηκε τους ιστορικούς, θρησκευτικούς και παραδοσιακούς δεσμούς που συνδέουν Ελληνες και Ρώσους και υπεραμύνθηκε της ανάγκης μιας σταθερά αναπτυσσόμενης σχέσης μεταξύ Ρωσίας και Ευρώπης. Αλλωστε, της συνάντησης Σαμαρά – Πούτιν είχε προηγηθεί αυτή του Ρώσου προέδρου με τους κ. Μπαρόζο και Ρομπάι, μέσα σε κλίμα αμοιβαίας καχυποψίας για το ζήτημα της Ουκρανίας.