Για… φροντιστήριο στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους σπεύδει ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος ως προς την εφαρμογή του νόμου-πλαισίου 4009 για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Στο επίκεντρο των ερωτημάτων είναι, κυρίως, τα προσόντα που πρέπει να έχουν οι υποψήφιοι πρυτάνεις ενόψει των πρυτανικών εκλογών.
Το παρασκήνιο που εξυφαίνεται είναι έντονο, καθώς ήδη έχουν αρχίσει οι διαγκωνισμοί μεταξύ πανεπιστημιακών που επιθυμούν να θέσουν υποψηφιότητα και η απάντηση του Νομικού Συμβουλίου ουσιαστικά θα δώσει το «πράσινο φως» σε κάποιους και θα αποκλείσει άλλους.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», πανεπιστήμια (ενδεικτικά, το ΑΠΘ και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου) έχουν ζητήσει την επίσπευση της διαδικασίας των εκλογών πρύτανη για μέσα στην άνοιξη, αφού τώρα ο νόμος ορίζει ότι θα πρέπει να γίνει εντός των τριών καλοκαιρινών μηνών. Πόσο μάλλον που κρίνεται ότι πρέπει να δοθεί περιθώριο για να ενημερωθούν και να αποφασίσουν οι Ελληνες πανεπιστημιακοί του εξωτερικού, αφού για πρώτη φορά η θέση του πρύτανη θα καλυφθεί ύστερα από διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Ειδικότερα, το άρθρο 8 (παράγραφος 15) του νόμου ορίζει ότι «ως πρύτανης εκλέγεται καθηγητής πρώτης βαθμίδας ΑΕΙ της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, με ελληνική ιθαγένεια και άριστη γνώση της ελληνικής γλώσσας, αναγνωρισμένο κύρος και σημαντική διοικητική εμπειρία». Ο πρύτανης, η θητεία του οποίου είναι τετραετής, θα εκλεγεί από τους καθηγητές και τους υπηρετούντες λέκτορες του ιδρύματος, με άμεση, μυστική και καθολική ψηφοφορία.
Επί των προσόντων των υποψηφίων, η άτυπη σύνοδος των νεοσυσταθέντων Συμβουλίων σε κάθε ΑΕΙ έχει θέσει στο υπουργείο Παιδείας σειρά ερωτημάτων, όπως για παράδειγμα εάν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα κάποιος πανεπιστημιακός που θα συνταξιοδοτηθεί μέσα στην επόμενη τετραετία, και άρα πριν από τη λήξη της θητείας του πρύτανη. Επίσης, ερώτημα είναι εάν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα για πρύτανης κάποιος καθηγητής ο οποίος ενώ έχει συνταξιοδοτηθεί από ελληνικό ΑΕΙ, διατηρεί πανεπιστημιακή θέση σε ξένο ΑΕΙ.
Τρία χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου-πλαισίου το 2011, ο κ. Αρβανιτόπουλος, παρότι ο ίδιος συνέπραξε στη σύνταξή του και προχώρησε και σε κάποιες τροποποιήσεις του με τον νόμο 4076 το 2012, επιλέγει τον οδικό χάρτη του νόμου να τον… συντάξει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.
Αρμοδιότητες
Βέβαια, η διαδικασία αυτή δεν αποκλείεται να πυροδοτήσει νέες κόντρες, εάν τυχόν κριθεί από τα Συμβούλια ότι η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους μειώνει τις αρμοδιότητές τους, παρά τα όσα ορίζει ο νόμος. Για παράδειγμα, ο νόμος ορίζει ότι το «Συμβούλιο επιλέγει εφόσον είναι ενδεκαμελές δύο και εφόσον είναι δεκαπενταμελές τρεις υποψηφίους μεταξύ αυτών που συγκεντρώνουν τα τυπικά προσόντα που προβλέπονται στην παράγραφο 15, ύστερα από εκτίμηση των ουσιαστικών τους προσόντων».
Τα Συμβούλια θεωρούν ότι ακόμη κι αν έχουν κατατεθεί μόνο δύο ή τρεις (κατά περίπτωση) υποψηφιότητες μπορούν να κάνουν ουσιαστική εκτίμηση των προσόντων, και άρα να απορρίπτουν υποψηφιότητες. Τυχόν άλλη ερμηνεία θεωρείται ότι μειώνει τις αρμοδιότητές τους.