ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Υπερψηφίστηκε επί της αρχής το νομοσχέδιο για τον τουρισμό

yperpsifistike-epi-tis-archis-to-nomoschedio-gia-ton-toyrismo-2036264

Υπερψηφίστηκε επί της αρχής στο Β' Θερινό Τμήμα της Βουλής, το νομοσχέδιο για τον τουρισμό, με στήριξη από τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ. Κατά τη σημερινή συνεδρίαση, συνεχίστηκε η προσωπική αντιπαράθεση μεταξύ του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Μ. Κριτσωτάκη και της υπουργού Τουρισμού, Όλγας Κεφαλογιάννη, που είχε σημειωθεί κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή, ενώ έντονοι υπήρξαν κατά διαστήματα και οι διαξιφισμοί ανάμεσα στους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Μ. Κριτσωτάκης, υποστήριξε στην ομιλία του, πως παρά τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς και την άνοδο του αριθμού των αφίξεων, τα έσοδα από τον τουρισμό δεν έχουν αυξηθεί αισθητά – και αυτό, λόγω του μοντέλου που ακολουθεί η κυβέρνηση, το οποίο κατά τη γνώμη του ευνοεί τους μεγαλοεπιχειρηματίες του Τουρισμού με τα «all inclusive» ξενοδοχεία.

«Ενώ παρουσιάστηκε αύξηση κατά 12% στις αφίξεις, οι εισπράξεις που κατεγράφησαν από την Τράπεζα της Ελλάδος, παρουσίασαν οριακή αύξηση κατά 0,8%» ανέφερε στην ομιλία του ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ. «Χειροκροτείτε και ζητωκραυγάζετε για αύξηση κατά 12,6% ενώ η αύξηση ήταν μόνον 0,8%» ανέφερε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ.

«Τα επίσημα στοιχεία για την πορεία του τουρισμού, προκύπτουν από τους πίνακες που δημοσιεύονται επισήμως από την Τράπεζα της Ελλάδος και όχι από την ανταλλαγή μηνυμάτων ηλεκτρονικής αλληλογραφίας με τις φίλες σας, κύριε Κριτσωτάκη» απάντησε η υπουργός, Όλγα Κεφαλογιάννη, καταθέτοντας με τη σειρά της, στοιχεία της ΤτΕ, σύμφωνα με τα οποία, «για το πρώτο τετράμηνο του 2014 υπάρχει αύξηση στην εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση της τάξεως του 21%, ενώ οι εισπράξεις έχουν αυξηθεί κατά 27%».

Τα στοιχεία αυτά αμφισβήτησε και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος των ΑΝ.ΕΛ., Τέρενς Κουίκ, ο οποίος επικαλέστηκε επαφές του με τουριστικούς επιχειρηματίες στη Ρόδο, σύμφωνα με τους οποίους, «η Ρόδος είχε μέχρι πρόσφατα οκτακόσιες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, ενώ φέτος έχει γύρω στις διακόσιες πενήντα».

«Οι Ροδίτες παρατηρούν ότι έχουν αυξηθεί οι προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων στην Κρήτη – εάν αυτό μπορεί να σας λέει κάτι σε ό,τι αφορά τον υπαινιγμό τους – ενώ οι τουρίστες δεν έχουν ένα ευρώ στην τσέπη» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κος Κουίκ.

Κατά τα άλλα, η κα Κεφαλογιάννη, απέναντι στην κριτική του ΣΥΡΙΖΑ και των άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης, περί εύνοιας των μεγάλων επιχειρηματιών του τουρισμού έναντι των μικρομεσαίων, έκανε λόγο για «παρωχημένες αντιλήψεις για τον ελληνικό τουρισμό»:

«Ακόμα και σήμερα που ο τουρισμός κάνει ένα αποφασιστικό ποιοτικό άλμα, γίνεται επανάληψη μιας γνωστής, παλιάς, στείρας κινδυνολογίας. Αόριστες τοποθετήσεις, βασισμένες σε ιδεοληψίες για το τουριστικό μοντέλο της χώρας, θέλουν να επαναφέρουν στο προσκήνιο συμπλέγματα του παρελθόντος, ιδεολογικές εμμονές που ήθελαν τον τουρισμό οικονομικό πάρεργο».

Σε ό,τι αφορά το ίδιο το νομοσχέδιο, η υπουργός έδωσε έμφαση στην απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης για όλα τα καταλύματα που επιφέρεται, και την άρση «ακόμα περισσότερων διοικητικών βαρών. Οι ανθρώπινοι και οι οικονομικοί πόροι που έχουμε στη διάθεσή μας θα κατευθύνονται πλέον στη διασφάλιση της ποιότητας του προϊόντος. Οι υπηρεσιακοί παράγοντες δεν θα ασχολούνται πλέον με αυτοψίες και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες».

Ως σημαντική παρέμβαση, παρουσίασε η υπουργός και την «οριστική επίλυση του ζητήματος λειτουργίας των χιονοδρομικών κέντρων».

«Νομιμοποιείτε αυθαιρεσίες – ειδικά στα χιονοδρομικά κέντρα, χωρίς να γίνεται καμιά διόρθωση, μόνο με την παρουσία χαρτιών» αντέταξε ο Μ. Κριτσωτάκης. «Είναι πρόβλημα ασφάλειας αλλά και αντισυνταγματικότητας: Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, προέβαλλε αιτιάσεις αντισυνταγματικότητας για τα άρθρα για τα χιονοδρομικά κέντρα, τις μαρίνες, τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα και τα επισκέψιμα οινοποιεία» συμπλήρωσε.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Κώστας Καραγκούνης, κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ πως δημιουργεί περιβάλλον εχθρικό προς τον τουρισμό, ασκώντας πολιτική που υπονομεύει την πολιτική σταθερότητα, την δημόσια ασφάλεια και τις διεθνείς σχέσεις της χώρας.

«Ο τουρισμός μας ευνοήθηκε από την πολιτική αστάθεια στις χώρες της περιοχής μας. Συμβάλλετε εσείς στην προσέλκυση τουριστών, όταν ζητάτε εκλογές κάθε τρεις και λίγο, καταθέτετε προτάσεις μομφής και υπονομεύετε την εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας;» ανέφερε ο κος Καραγκούνης. «Και στην Καμπούλ έχει αρχαία, αλλά κανείς δεν πηγαίνει για τουρισμό. Πήγε ποτέ τουρίστας στο Σικάγο του Αλ Καπόνε; Βουλευτές σας επισκέφτηκαν τρομοκράτη στη φυλακή, αλλά όχι και τον αστυνομικό που θυσιάστηκε για τη σύλληψη του Μαζιώτη. Υπάρχουν στελέχη σας που θεωρούν πως ο τρομοκράτης καλώς τον τραυμάτισε – ενώ ο Πρωθυπουργός τον πήρε τηλέφωνο. Συμβάλλουν οι καταγγελίες σας για την Cosco, στις καλές διεθνείς σχέσεις με την Κίνα;» αναρωτήθηκε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ.

«Αν είναι έτσι τα πράγματα όπως τα λέτε κε Καραγκούνη, να απευθυνθείτε το πρώτο στον κο Σαμαρά, που έχει ρίξει ήδη μία κυβέρνηση και ζητούσε εκλογές απ' την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πάνω στους δέκα μήνες» απάντησε από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ, ο Σταύρος Κοντονής.

«Να μου πείτε τα στοιχεία με τους Ρώσους τουρίστες. Γιατί μη μου πείτε πως οι Ρώσοι δεν είναι δυσαρεστημένοι με την πολιτική που ασκείτε απέναντί τους» σχολίασε από πλευράς ΑΝ.ΕΛ., ο Τέρενς Κουίκ.

Η ΔΗΜΑΡ καταψήφισε το νομοσχέδιο επί της αρχής, αν και δήλωσε πως συμφωνεί με αρκετές από τις διατάξεις του, διαμαρτυρόμενη για τον «συγκεντρωτικό χαρακτήρα» που έχει, ευνοώντας τον εκάστοτε υπουργό Τουρισμού. Αντίστοιχα, και ο εισηγητής της Χρυσής Αυγής, Π. Ζησιμόπουλος, κατηγόρησε την κυβέρνηση πως προχωρά σε νομιμοποιήσεις αυθαίρετων κατασκευών και υποστήριξε πως το νομοσχέδιο «επιτρέπει στον εκάστοτε υπουργό να «λύνει και να δένει» στην κυριολεξία.

Το νομοσχέδιο «αφορά την παραπέρα πολεοδομική και περιβαλλοντική νομιμοποίηση τουριστικών καταλυμάτων, την καταπάτηση και εκμετάλλευση αιγιαλού, παραλίας, δασών και φυσικών πόρων. Φυσικά καταφύγια παραδίδονται στην επιχειρηματική δράση και παρέχονται διευκολύνσεις σε άλλους κλάδους μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων» παρατήρησε ο Χρ. Κατσώτης (ΚΚΕ). Μέριμνα για τις επιχειρήσεις «all inclusive» και αδιαφορία για τους μικρότερους επιχειρηματίες, διέκρινε και ο αγορητής των Ανεξάρτητων Βουλευτών, Κ. Γιοβανόπουλος.

Σημειώνεται τέλος, από πλευράς ΠΑΣΟΚ, η πρόταση του κοινοβουλευτικού του εκπροσώπου, Κώστα Τριαντάφυλλου, για περιορισμό των στρεμμάτων που απαιτούνται για την ανάπτυξη σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων στα νησιά, από τα 50 στρέμματα στα 20 ή στα 30.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τον τουρισμό

Το νομοσχέδιο, ως προς το περιεχόμενο, επιμερίζεται στις παρακάτω ενότητες, σύμφωνα με σχετικό ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Τουρισμού:

(Άρθρα 1-7) Τουριστικές επιχειρήσεις- απλούστευση διαδικασιών

Στο πρώτο μέρος, γίνεται παρέμβαση, μετά από σχεδόν 20 χρόνια στον βασικό νόμο 2160/1993 περί τουριστικών επιχειρήσεων, με σκοπό την κωδικοποίηση και απλούστευση των εννοιών για τουριστικές επιχειρήσεις.

Επιπλέον προτείνεται απλούστευση της διαδικασίας αδειοδότησης για καταλύματα, με παρεμβάσεις, όπως η κατάργηση του σταδίου της έγκρισης της αρχιτεκτονικής μελέτης, καθώς και της καταλληλότητας οικοπέδου ή γηπέδου η οποία πλέον έχει ενσωματωθεί στην Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), όπου απαιτείται.

Ουσιαστικά πρόκειται για μία νέα προσέγγιση της αδειοδοτικής διαδικασίας και σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ πολίτη και κράτους. Με την υποβολή των δικαιολογητικών βάσει τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών χορηγείται αυτομάτως ειδικό σήμα λειτουργίας και ο έλεγχος από την κρατική υπηρεσία έχει χαρακτήρα περιορισμού της παραβατικότητας και όχι προληπτικό.

Η κατάταξη των κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων ακολουθεί τα σύγχρονα διεθνή πρότυπα και προτείνεται να γίνεται πλέον από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο είναι ο θεσμικός σύμβουλος του κράτους και διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία για την αρμοδιότητα αυτή.

Τέλος σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία τουριστικών επιχειρήσεων ορίζεται εκ νέου το πλαίσιο ελέγχων και επιβολής κυρώσεων για τους παραβάτες.

(Αρ. 8-21) Ειδικές τουριστικές υποδομές

Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνονται παρεμβάσεις για θέματα που αφορούν σε ειδικές τουριστικές υποδομές, (τουριστικοί λιμένες, χιονοδρομικά κέντρα, σύνθετα τουριστικά καταλύματα, ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας, αυτοκινητοδρόμια).

Για την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού προτείνεται οριστική επίλυση του θέματος λειτουργίας του συνόλου των αναγνωρισμένων ως υφιστάμενων χιονοδρομικών κέντρων της επικράτειας και των εντός αυτών κτιριακών και άλλων εγκαταστάσεων.

Παράλληλα, για πρώτη φορά ρυθμίζονται ζητήματα λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος ενός των χιονοδρομικών κέντρων.

Με στόχο την αύξηση της ελκυστικότητας των παράκτιων περιοχών γίνονται παρεμβάσεις, όπως η τροποποίηση της έννοιας του καταφυγίου τουριστικών σκαφών και της διαδικασίας χωροθέτησης τουριστικού λιμένα, καθώς και εισαγωγή πλαισίου για θαλάσσιες ζώνες ναυδέτων και εξυπηρέτησης υδροπλάνων.

Το άρθρο για τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα, προβλέπει δυνατότητα σύστασης ιδιοκτησιών σε τουριστικές κατοικίες από τη φάση υποβολής στην αρμόδια υπηρεσία των αρχιτεκτονικών σχεδίων για το σύνολο του σύνθετου τουριστικού καταλύματος, έναντι της φάσης έγκρισης των οικονομικών αδειών που ισχύει σήμερα. Ταυτόχρονα, δίνεται δυνατότητα σύμβασης πώλησης ή μίσθωσης των τουριστικών κατοικιών αμέσως μετά την έκδοση των αδειών δόμησης και σχετικών εγκρίσεων για κάθε εγκατάσταση.

Με τις παραπάνω διατάξεις επιχειρείται η βελτίωση της ελκυστικότητας του προϊόντος, με τη δημιουργία προϋποθέσεων για ευκολότερη αυτοχρηματοδότηση των επενδύσεων και ευελιξία στους αγοραστές κατοικιών εντός Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων.

Ρυθμίσεις- κτίρια πρώην ΟΤΕΚ (Αρθρο 23)

Για τα ακίνητα του καταργηθέντος Οργανισμού Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ορίζεται δυνατότητα μερικής μακροχρόνιας εκμίσθωσης σε ιδιώτες παράλληλα με τη χρήση τους από το Υπ. Τουρισμού για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα έσοδα του δημοσίου από τις εκμισθώσεις των ακινήτων μεταφέρονται και εγγράφονται στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου και διατίθενται αποκλειστικά σε δράσεις εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης.

Αρθρα 25-26 & τροπολογία για τον αγροτουρισμό

Στα άρθρα 25 και 26 καθώς και στη σχετική τροπολογία δίνεται έμφαση στην προώθηση συγκεκριμένων ειδικών μορφών τουρισμού.

Στα σχετικά άρθρα δίνονται ορισμοί, όπως των «Επιχειρήσεων Αγροτουρισμού» και του «Αγροκτήματος» και εισάγονται οι έννοιες του «Καλαθιού Αγροτικών Προϊόντων Περιφέρειας» με στόχο την ανάδειξη της τοπικής αγροδιατροφικής παραγωγής καθώς και του συστήματος πιστοποίησης με τη θέσπιση του «Ειδικού Σήματος Αγροτουρισμού» και του «Σήματος επισκέψιμου οινοποιείου».

Το πλαίσιο που εισάγεται για πρώτη φορά, ορίζει ελάχιστες προϋποθέσεις άσκησης της δραστηριότητας των επιχειρήσεων αγροτουρισμού και οινοτουρισμού, τις βασικές υποδομές καθώς και τις διαδικασίες πιστοποίησης και εποπτείας.

Στόχος της νομοθετικής παρέμβασης είναι η ενίσχυση του αγροτικού και οινοπαραγωγικού εισοδήματος και ταυτόχρονα η ανάδειξη της γεωργικής, κτηνοτροφικής και οινοπαραγωγικής παράδοσης, η διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Ιατρικός και ιαματικός τουρισμός

Για τον ιατρικό τουρισμό παρέχεται η εξουσιοδότηση στους υπουργούς να ρυθμίσουν επιμέρους θέματα σχετικά με τον ιατρικό τουρισμό (Μητρώου Παρόχων Ιατρικού Τουρισμού, πιστοποίηση των Ιατρικών Παρόχων, το ύψος του παραβόλου που θα καταβάλλεται για τη χορήγηση του Ειδικού Σήματος Ιατρικού Τουρισμού).

Ακόμα, για τον ιαματικό τουρισμό, σκοπείται μεταξύ άλλων η απλούστευση της διαδικασίας χορήγησης βεβαίωσης λειτουργίας των υφιστάμενων κατά τη δημοσίευση του ν. 3498/2006 επιχειρήσεων υδροθεραπευτηρίων ώστε να ξεπεραστούν σημαντικές δυσχέρειες εφαρμογής της υφιστάμενης διάταξης.

Χορηγία για την προβολή τη χώρας (Κεφ. Ε')

Στα άρθρα 27-34 καθορίζεται διαδικασία και η αρμόδια εγκριτική επιτροπή ώστε το Υπ. Τουρισμού και οι εποπτευόμενοι από αυτό φορείς να μπορούν να αποδέχονται χορηγίες από φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με σκοπό την τουριστική προβολή της χώρας.

ΕΟΤ (Κεφάλαιο ΣΤ')

Στα άρθρα 35-37 διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο ώστε ο ΕΟΤ να γίνει ένας σύγχρονος και ευέλικτος οργανισμός προώθησης του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Με τη διεύρυνση των δυνατοτήτων δράσης του Οργανισμού και την κατάρτιση νέου οικονομικού κανονισμού για τη διαδικασία υλοποίησης διαφημιστικών προγραμμάτων και για την σύναψη συμβάσεων μισθώσεων και εκμισθώσεων (αρ. 35-37), στόχος του υπουργείου είναι αφενός η προσαρμογή των προωθητικών ενεργειών στα δεδομένα του διεθνούς ανταγωνισμού, αφετέρου η άμεση επικοινωνιακή διαχείριση καταστάσεων που επηρεάζουν την τουριστική ζήτηση.

Τέλος, με δύο τροπολογίες το υπουργείο προχωρά σε βελτιώσεις σε ό,τι αφορά το πλαίσιο λειτουργίας διαφόρων ειδών τουριστικών επιχειρήσεων. Επιπλέον, γίνονται προσθήκες που στοχεύουν στη ακόμα μεγαλύτερη διαφοροποίηση του προϊόντος και της συνολικής τουριστικής προσφοράς.

Με τις σχετικές ρυθμίσεις ολοκληρώνεται ένα σύνολο παρεμβάσεων για τη βελτίωση της ποιότητας και ταυτότητας του εθνικού τουριστικού προϊόντος, το οποίο θα διαμορφώσει ένα φιλικό προς επενδύσεις περιβάλλον που μπορεί να αξιοποιηθεί από την ιδιωτική πρωτοβουλία, τονίζεται στο σημείωμα του υπουργείου Τουρισμού.