ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Υποβολείο

ypovoleio-2038604

«Εν μέρει για να εξακριβώσω μια εποχή • εν μέρει και την ώρα να περάσω», • που έλεγε ο Καβάφης, • βάλε και την αυγουστιάτικη ραστώνη, • μ’ έπιασε αίφνης περιέργεια να δω τι συνέβαινε στα καλλιτεχνικά μας πράγματα τέτοιες μέρες πριν από 30 χρόνια, τον Αύγουστο του ’84. • Ηταν βλέπεις και το δικό μου πρώτο καλοκαίρι στο Καλλιτεχνικό Ρεπορτάζ • όπως λέγανε τότε το Πολιτιστικό • αφού την προηγούμενη δεκαετία, • που ήταν και η πρώτη μου στη δημοσιογραφία, • τα είχα δώσει όλα στο Εκπαιδευτικό Ρεπορτάζ. • Απ’ όπου όμως απέδρασα τέλη του ’83 βαρύτατα απογοητευμένος, • αφού όχι ουσιαστική μεταρρύθμιση δεν βλέπαμε στην Εκπαίδευση, • όπως είχαμε ελπίσει με την «Αλλαγή», • αλλά νέες εφτά πληγές του Φαραώ • – που στη συνέχεια κακοφόρμισαν και την οδήγησαν εντέλει στο σημερινό γενικό ξεχαρβάλωμα και την απαξίωση. •

Το θέρος του ’84 λοιπόν • ενώ οι συνήθεις πυρκαγιές κι ο νεοφανής συρμός των «φεστιβάλ» φούντωναν εξίσου ανά την επικράτεια • συνέβη και το ξανασμίξιμο δύο πικραγαπημένων φίλων • και ιερών τεράτων του ελληνικού τραγουδιού: • Μάνος Χατζιδάκις και Μίκης Θεοδωράκης συνεργάζονται για πρώτη φορά μετά εικοσαετία και βάλε • για σειρά συναυλιών ανά την Ελλάδα. • Λίγους μήνες νωρίτερα είχαν αποφασίσει να επέμβουν δυναμικά στο «τραγουδιστικό σταρ σύστεμ» • που είχε πάρει το απάνω χέρι και καθόριζε τα δισκογραφικά πράγματα. • Ιστορία «ΕΔΕΤ», διχασμοί και άλλα διηγήματα. •

Το ίδιο καλοκαίρι γιορταζόταν και η 10η επέτειος της Αποκατάστασης της Δημοκρατίας. • Το γεγονός γιορτάστηκε και στο Ηρώδειο • όπου είχε προσέλθει η «Ολη Αθήνα» με προεξάρχοντα τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Καραμανλή • για να τιμήσει την ανά την υφήλιο εκπρόσωπο του ελληνικού τραγουδιού Νάνα Μούσχουρη • που επανεμφανιζόταν στη χώρα της μετά 22 χρόνια. • Το πατείς με πατώ σε Ηρώδειο «έπεσε» από νοσταλγία και συγκίνηση • -όπως συνέβη και φέτος, μετά ακριβώς 30 χρόνια. •

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ’84 στο Λος Αντζελες έχουν πλήξει τους αθηναϊκούς κινηματογράφους • όχι όμως και τα θερινά θέατρα του κέντρου • – που ακόμα υπάρχουν κι ανθούν. • Αντιθέτως, η Επίδαυρος και το Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος • -κάθε Σαββατοκύριακο ακόμα- • περνούν των παθών τους τον τάραχο είτε από καλοκαιρινές μπόρες • είτε, και συνηθέστερα, από απεργίες του ΣΕΗ • είτε από γιουχαΐσματα «πρωτοποριακών» παραστάσεων σπουδαγμένων στη Μεσευρώπη σκηνοθετών • όπως η «Αντιγόνη» του Εθνικού σε σκηνοθεσία Γιώργου Ρεμούνδου • και η «Αλκηστις» του ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά • – ο οποίος μετά 30 χρόνια άκουσε και φέτος κάποια «μπουου» • αυτή τη φορά στο Ηρώδειο με τον «Ντον Τζιοβάνι» της Λυρικής. •

Το Φεστιβάλ Αθηνών, από την άλλη, • που το ’84 κλείνει τα 30 του χρόνια, • συνεχίζει τον γνωστό του δρόμο «με μεγάλα ονόματα» • μεταξύ των οποίων -τέτοιες μέρες- Νουρέγιεφ με το Μπαλέτο της Οπερας των Παρισίων • Ασκενάζι με τη Φιλαρμονική του Λονδίνου • και η θρυλική γιαπωνέζικη «Μήδεια» του Γιούκιο Νιναγκάβα με τον συγκλονιστικό Μικιτζίρο Χίρα στον επώνυμο ρόλο. • Ντάλα Φεστιβάλ διορίζεται και νέος διευθυντής του • ο μόνιμος υπάλληλος του ΕΟΤ Δήμος Βρατσάνος. • «Δεν βρίσκω το Φεστιβάλ καθόλου παρηκμασμένο» δηλώνει, • υπόσχεται όμως να το ποικίλει. •

Αυτά ως ορεκτικό σήμερα. • Κλείνουμε μνημονεύοντας απώλειες: • Τέτοιες μέρες το ’84 μας άφησαν γεια ο Ρίτσαρντ Μπάρτον κι ο Τζέιμς Μέισον • κι από τους δικούς μας ο ζωγράφος Γιάννης Γαΐτης και ο θεατρικός συγγραφέας και δημοσιογράφος Γεώργιος Ρούσσος. • Η ανταπόκριση από τον Δεκαπενταύγουστο του ’84 συνεχίζεται στο επόμενο.