Υποβολειο

2' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Αρχές Αυγούστου, σ’ ένα νησάκι όπου το ράδιο του αυτοκινήτου δεν έπιανε και πολλά, τυχαία έπεσα στη… ζωντανή μετάδοση χειροτονίας νέου μητροπολίτη. • Επρεπε να ακούγατε τι έλεγε ο –υποτίθεται– νέος αυτός άνθρωπος, • πνευματικός ταγός σύγχρονης κοινωνίας. • Τι τσανακογλείψιμο πάσης εξουσίας διέπραττε ανενδοίαστα • και με τι γλοιώδες ύφος. • Τι έννοιες επικαλιόταν, και τι λέξεις, τι γλώσσα χρησιμοποιούσε…* Επιτομή υποκρισίας βέβαια. • Καραμπινάτης. • Και δεν θα πω τίποτα για το χρώμα και τους τόνους της φωνής…». •

Οχι, δεν το έγραψα τώρα αυτό. • Είναι από «Υποβολείο» του 2005 • τέτοιες μέρες. • Το έψαξα γιατί από τότε τεντώνεται το αυτί μου όταν πιάνει κάτι για τον εν λόγω • – να δω πώς πολιτεύεται εκείνο το παλαιοελλαδικό κατάλοιπο που το διάλεξαν για μητροπολίτη. • Αυτός λοιπόν –ο Σεραφείμ Κυθήρων, διατί να το κρύπτωμεν άλλωστε;– • είναι τώρα ένας από τους «ιεράρχες» που ξιφούλκησαν εναντίον του αντιρατσιστικού νόμου. • Και οι οποίοι, εκτός των άλλων, αποκαλούν κύνες και άλλα σεραφειμικά • –το ’χει τ’ όνομα;– • όσους έχουν διαφορετικούς • σεξουαλικούς ή μη • προσωπικούς προσανατολισμούς • –θου, Κύριε, φυλακήν τω στόματί μου– • και δεν φοβούνται μην πέσει ο τρούλος του σπιτιού τους και τους πλακώσει. •

Μες στις καυσωνικές νύχτες του Αυγούστου • βρήκαμε δροσιά κι απάλυνση απροσδόκητη μερικοί φίλοι • – πού; σε μια ταράτσα καταμεσής στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, • στο θερινό θεατράκι «Λαμπέτη» δηλαδή. • Δροσιά ψυχική, γέλιο και νοσταλγία μαζί • για μια Ελλάδα και μια κοινωνία που «τετέλεσται», • μέσα από ένα καλογραμμένο έργο, • από τα καλύτερα των Αλέκου Σακελλάριου – Χρήστου Γιαννακόπουλου: • «Ούτε γάτα ούτε ζημιά», ανεβασμένο με ζύγια ακριβείας από τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη • που μαζί μ’ ένα σύνολο καλών ηθοποιών ερμήνευσαν το έργο με ειλικρίνεια και χάρη.  •

Συνοδοιπόροι στον αγώνα για την παιδεία μας καθ’ όλη τη διάρκεια του μακρού βίου τους • σχεδόν ταυτόχρονα μας άφησαν γεια ο Μιχαήλ Σακελλαρίου και ο Εμμανουήλ Κριαράς. • Δάσκαλοι του γένους • χωρίς καμία υπερβολή • κάρπισαν θαυμαστά κι επί μακρόν σε πολλούς τομείς. • Ο Ε. Κριαράς ήταν αναγνώστης του «Υποβολείου» • το οποίο από καιρό σε καιρό τιμούσε με σημειώματά του ή φωτοκόπιες δημοσιευμάτων. • Από το τελευταίο, προ μηνών, που μας έστειλε • πληροφορήθηκα ότι καταγόταν • εκ πατρός και μητρός • από τα Σφακιά της Κρήτης • απ’ όπου κι εγώ, εκ μητρός. • Το λέω έτσι, κάτι να πω άλλο • για έναν δάσκαλο της γλώσσας και της παιδείας μας στα πιστεύω του οποίου βρήκα όχι λίγες φορές στήριγμα και ενδυνάμωση ως πολίτης και ως επαγγελματίας. • Γη ελαφρά κι ευγνωμονούσα τους δέχεται. •

Πολλή κουβέντα κάνουμε για τις σκηνοθετικές «απόψεις» στο αρχαίο δράμα • αφήνοντας στο περιθώριο ένα σοβαρότερο ζήτημα: • αν το κείμενο, το έργο που βλέπουμε, ανήκει στον Αισχύλο, τον Ευριπίδη, τον Αριστοφάνη • ή είναι τέρας αυθαίρετης κοπτοπροσθετικής • συντελεσμένης μάλιστα όχι σπάνια από ακαλλιέργητους, απαίδευτους ανθρώπους. • Φαινόμενο παλιό στον δύσμοιρο Αριστοφάνη • αλλά που έχει φτάσει πλέον στα όρια της ασυδοσίας και στην τραγωδία. • Θες, φίλε, διασκευή; • Θεμιτό κι αγιασμένο μάλιστα στο διάβα των αιώνων • γράψε το δικό σου πάνω στην Ηλέκτρα, την Ισμήνη, την Ελένη, τους Βατράχους • και υπόγραψέ το. • Δεν έχεις όμως δικαίωμα το εμπνευσμένο ή το τουρλουμπούκι σου να το παρουσιάζεις ως «του Αισχύλου», «του Σοφοκλή», «του Αριστοφάνη». • Κι αυτή μάλιστα την πνευματική απάτη να την αποδέχονται ανεξέλεγκτα • –ούτε που το σκέφτονται καν– • κρατικά φεστιβάλ και θέατρα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή