Αναλυτικά οι προτάσεις της ΝΔ για την αναθεώρηση του Συντάγματος

Αναλυτικά οι προτάσεις της ΝΔ για την αναθεώρηση του Συντάγματος

4' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στη σκιά της σεναριολογίας περί το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών, εξέλιξη η οποία αν υπάρξει θα «παγώσει» τις διαδικασίες για πολλά χρόνια, η ΝΔ επιχειρεί να επιταχύνει τις διαδικασίες εκείνες που θα οδηγήσουν στην έναρξη, σε κοινοβουλευτικό επίπεδο, των συζητήσεων για την αναθεώρηση του Συντάγματος. Ο έως τώρα γαλάζιος σχεδιασμός προβλέπει κατάθεση της σχετικής πρότασης με τις προς αναθεώρηση διατάξεις εντός της πρώτης εβδομάδας του Δεκεμβρίου, με στόχο η προβλεπόμενη διακομματική Επιτροπή της Βουλής να αναδειχθεί και να αρχίσει το έργο της ακόμα και πριν από τις εορτές των Χριστουγέννων.

Ως γνωστόν, η εν λόγω Επιτροπή θα επιδιώξει να καταλήξει σε συνολική πρόταση ως προς το ποια από τα άρθρα του Συντάγματος πρέπει να αναθεωρηθούν, ώστε η επόμενη Βουλή με την νέα σύνθεσή της να αποφασίσει συγκεκριμένα ποιές ακριβώς αλλαγές θα δρομολογηθούν. Αν η διαδικασία διακοπεί στην παρούσα φάση, εξαιτίας πρόωρης προσφυγής στις κάλπες, τότε η επόμενη Βουλή απλώς θα επαναλάβει εξ αρχής την νυν διαδικασία και αποφάσεις θα κληθεί να λάβει η μεθεπόμενη. Το γεγονός αυτό θα σημάνει πως οι αναγκαίες θεσμικές αλλαγές στον Καταστατικό Χάρτη της χώρας θα καθυστερήσουν πολύ.

Ενδεικτικές ως προς το εύρος των αλλαγών που θα πρέπει να δρομολογηθούν, είναι οι προτάσεις της ΝΔ, όπως αποτυπώνονται σε προσχέδιο εισήγησης, στο οποίο κατέληξαν γαλάζιοι βουλευτές στην τελευταία συνεδρίασή τους. Μεταξύ αυτών είναι και επί ζητημάτων που αφορούν έως και τις αρμοδιότητες του Προέδρου της Δημοκρατίας ή και τον τρόπο εκλογής του. Παράλληλα, και σε συνάρτηση του προαναφερόμενου» κινδύνου για την τύχη της Αναθεώρησης εξαιτίας των χρονικών περιορισμών, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι αναπτύσσεται και σε αυτό το επίπεδο προβληματισμός στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της πολιτικής σταθερότητας: Υπό αυτό το πρίσμα γίνεται λόγος για «σταθερό εκλογικό σύστημα», όπως επίσης και για προώθηση ρυθμίσεων «που διευκολύνουν την εξάντληση της συνταγματικώς προβλεπόμενης κοινοβουλευτικής περιόδου».

Αλλες προτάσεις όπως ο ουσιαστικός έλεγχος της δημοκρατικής λειτουργίας των κομμάτων, η προοπτική συγκρότησης Συνταγματικού Δικαστηρίου, η μείωση του αριθμού των βουλευτών, η βελτίωση του νόμου περί ευθύνης υπουργών, και η θέσπιση ασυμβιβάστου της ιδιότητας του βουλευτή και του υπουργού, ξεχωρίζουν, δεδομένου ότι αφορούν πεδία της σημερινής πολιτικής ζωής που έχουν χαρακτηριστεί τουλάχιστον προβληματικά.

Η «γαλάζια» πρόταση:

Σύμφωνα με το προσχέδιο της πρότασης των γαλάζιων βουλευτών, οι αλλαγές πρέπει να καλύπτουν οκτώ ενότητες, που σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις αφορούν περίπου 65-70 άρθρα του Συντάγματος.

Συγκεκριμένα, στο εν λόγω προσχέδιο αναφέρονται τα ακόλουθα:

Α. Θεσμοθέτηση πρόσθετων εγγυήσεων για την προστασία της εθνικής μας ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας.

Β. Περαιτέρω θωράκιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου, και ιδίως εκείνα που αφορούν:

1. Τον τρόπο λειτουργίας των ηλεκτρονικών ΜΜΕ.

2. Την παιδεία, ώστε η Χώρα μας ν’ αποτελέσει κέντρο εκπαίδευσης και πολιτισμού για την ευρύτερη περιοχή μας.

3. Την ιδιοκτησία, προεχόντως δε την ακίνητη.

4. Το περιβάλλον, ώστε να τονωθούν η αειφόρος ανάπτυξη και η ποιότητα ζωής.

Γ. Δημοκρατική οργάνωση και λειτουργία των Πολιτικών Κομμάτων κι εφοδιασμός τους με τ’ απαραίτητα εχέγγυα –αλλά κι επιφόρτισή τους με τις ανάλογες υποχρεώσεις- ώστε να συμβάλλουν πραγματικά στην υπεράσπιση του Δημοκρατικού Πολιτεύματος. Με παράλληλη ενίσχυση της διαφάνειας των οικονομικών τους και των οικονομικών των προσώπων που μετέχουν στον δημόσιο βίο, μελών τους ή μη.

Δ. Διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής των θεσμών άμεσης δημοκρατίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον θεσμό του δημοψηφίσματος.

Ε. Εξορθολογισμός του τρόπου λειτουργίας της Εκτελεστικής Εξουσίας κι ενίσχυση των αντίστοιχων θεσμικών αντιβάρων, κυρίως μέσα από:

1. Την αποκατάσταση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, με παράλληλη αλλαγή του καθεστώτος εκλογής του ώστε να διαθέτει την αναγκαία προς τούτο δημοκρατική νομιμοποίηση.

2. Την κατάλληλη πρόβλεψη της οργάνωσης και λειτουργίας της Κυβέρνησης και οριοθέτηση των σχέσεών της με τη Νομοθετική Εξουσία και τους Βουλευτές> Καθώς και μέσα από τον περιορισμό της διάρκειας των θητειών των κορυφαίων οργάνων της.

3. Την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών προς την κατεύθυνση της διευκόλυνσης εκπλήρωσης της αποστολής τους.

ΣΤ. Ενίσχυση της Νομοθετικής Εξουσίας κατά την άσκηση του νομοθετικού της έργου και του κοινοβουλευτικού ελέγχου, κυρίως μέσα από:

1. Την περαιτέρω εμπέδωση της σταθερότητας του εκλογικού συστήματος και την θέσπιση ρυθμίσεων που διευκολύνουν την εξάντληση της συνταγματικώς προβλεπόμενης κοινοβουλευτικής περιόδου.

2. Την λελογισμένη μείωση του αριθμού των Βουλευτών και τον περιορισμό του ειδικού προστατευτικού καθεστώτος που τους διέπει, στα όρια όπου τούτο είναι απολύτως απαραίτητο για την επιτέλεση των συνταγματικώς προσδιορισμένων καθηκόντων τους.

3. Την υιοθέτηση ρυθμίσεων που καθιστούν ουσιαστική τόσο την άσκηση του νομοθετικού και του κοινοβουλευτικού έργου των Βουλευτών όσο και την απρόσκοπτη επικοινωνία της Βουλής με την κοινωνία των πολιτών.

Ζ. Περαιτέρω παγίωση της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης, κυρίως μέσα από:

1. Την εκ βάθρων αλλαγή του καθεστώτος της ευθύνης των μελών της Κυβέρνησης και των Υφυπουργών.

2. Την απεξάρτηση του τρόπου εκλογής της Ηγεσίας της από την επιρροή της Εκτελεστικής Εξουσίας.

3. Την θεσμοθέτηση Συνταγματικού Δικαστηρίου με αμιγώς δικαστική σύνθεση.

4. Την σαφή οριοθέτηση της δικαιοδοσίας και των αρμοδιοτήτων μεταξύ Συμβουλίου της Επικρατείας και Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Η. Αναμόρφωση των διατάξεων του Συντάγματος που αφορούν την οικονομία και τον κρατικό παρεμβατισμό ώστε:

1. Να ενισχυθεί, πάντοτε μέσα στα όρια της συνταγματικής νομιμότητας, η ιδιωτική πρωτοβουλία και ν’ αποκτήσει η κρατική παρέμβαση πραγματική αναπτυξιακή νοοτροπία.

2. Να επιλύονται, το ταχύτερο δυνατόν, οι σχετικές διαφορές από την Δικαιοσύνη προς διευκόλυνση των εκάστοτε νομίμως εκδηλούμενων επενδυτικών πρωτοβουλιών».

Χωρίς το ΠΑΣΟΚ.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με τις σχετικές συνταγματικές διατάξεις, για την κατάθεση μιας πρότασης σχετικής με την αναθεώρηση, χρειάζονται τουλάχιστον πενήντα βουλευτές. Στη σημερινή σύνθεση της Βουλής, βάσει αυτής της «δικλείδας», τέτοιες προτάσεις μπορούν να καταθέσουν μόνο η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ. Υπάρχει, βεβαίως, και η δυνατότητα, να υπάρξει «διακομματική» συνεργασία και η πρόταση των τουλάχιστον πενήντα να μην προέρχεται αποκλειστικά από έναν πολιτικό χώρο.

Αν και υπάρχει μια τέτοια δυνατότητα, διάθεση από πλευράς των δύο κομμάτων που συγκυβερνούν να προωθήσουν κοινή πρόταση δεν υπάρχει. «Βεβαίως, θα υπάρξει συνεννόηση με το ΠΑΣΟΚ», λένε χαρακτηριστικά στην ΝΔ, αλλά τίποτε πέραν τούτου. Ανάλογου χαρακτήρα διαθέσεις, πάντως, δεν υπάρχουν ούτε από πλευράς της αντιπολίτευσης, έως τώρα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή