Μικρότεροι στόχοι, χωρίς περιθώρια ευελιξίας

Μικρότεροι στόχοι, χωρίς περιθώρια ευελιξίας

2' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπορεί οι δημοσιονομικοί στόχοι να αναθεωρούνται προς το… ηπιότερο με το νέο μνημόνιο, αλλά η δημοσιονομική προσαρμογή παραμένει αυστηρή. Η κυβέρνηση, αν και καλείται να πετύχει πολύ μικρότερους στόχους από ό,τι παλαιότερα, η επιδείνωση των συνθηκών της οικονομίας τους τελευταίους μήνες και η στόχευση να υπάρχουν διαρκώς πρωτογενή πλεονάσματα, που θα φθάσουν στο 3,5% του ΑΕΠ το 2018, δεν αφήνουν περιθώρια μεγάλης ευελιξίας.

Είναι ενδεικτικό ότι στο προσχέδιο του νέου μνημονίου η κυβέρνηση, εκτός από τις παρεμβάσεις που έχει ήδη υιοθετήσει και εκείνες που θα λάβει με τον προϋπολογισμό του 2016, θα πρέπει ταυτόχρονα να προσδιορίσει άμεσα επιπρόσθετα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα ύψους 0,5% έως 1,5% του ΑΕΠ (900 εκατ. – 2,7 δισ. ευρώ). Μέτρα, τα οποία, όπως αναφέρεται στο κείμενο του προσχεδίου, θα «στηρίζουν» την επίτευξη των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων που έχουν απώτερο σκοπό τη δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ. Τα μέτρα αυτά θα ληφθούν εμπροσθοβαρώς, αλλά η εφαρμογή τους θα λάβει υπόψη και την κατάσταση της οικονομίας.

Επίσης, στο προσχέδιο του νέου μνημονίου αναφέρεται πως τα δημοσιονομικά μέτρα που θα υιοθετηθούν θα περιλαμβάνουν κυρίως διοικητικές παρεμβάσεις που θα αντιμετωπίζουν τις αποκλίσεις στη συγκέντρωση εσόδων. Η επιβολή αυτών των μέτρων θα απαιτήσει ορισμένο χρονικό διάστημα για να αποδώσει καρπούς, αλλά εκτιμάται ότι μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για τη μελλοντική δημοσιονομική πορεία της χώρας.

Παράλληλα, είναι σαφής η δέσμευση που αναλαμβάνει η κυβέρνηση να υιοθετήσει νέα ισοδύναμα μέτρα για την αντιμετώπιση των «κενών» που δημιουργούν στον προϋπολογισμό οι αποφάσεις των δικαστηρίων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση προβλέπει ότι για φέτος η ύφεση θα είναι της τάξης του 2,1%-2,3%. Με αυτό το δεδομένο και χωρίς να υπολογιστεί η λήψη νέων μέτρων, το οικονομικό επιτελείο εκτιμά ότι το πρωτογενές ισοζύγιο φέτος θα είναι μηδενικό.

Η καθοδική αναθεώρηση των στόχων οδηγεί και στην πρόβλεψη στο προσχέδιο του νέου μνημονίου για λήψη νέων μέτρων ύψους 0,5%-1,5% του ΑΕΠ, που θα διασφαλίσουν ότι δεν θα υπάρξει πλήρης εκτροχιασμός του προϋπολογισμού. Αλλωστε, τόσο οι ελληνικές προβλέψεις όσο και εκείνες των δανειστών δείχνουν ότι η ελληνική οικονομία θα παραμείνει σε ύφεση και το 2016 (0,5%) και θα παρουσιάσει πρωτογενές πλεόνασμα μόλις 0,5% του ΑΕΠ. Το 2017 εκτιμάται ότι το πλεόνασμα θα αυξηθεί στο 1% του ΑΕΠ και η οικονομία θα τρέξει με ρυθμό 2,3%.

Ενδεικτική της σφιχτής δημοσιονομικής πολιτικής είναι και η πρόβλεψη για την πορεία της μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου. Με το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που θα κατατεθεί προς ψήφιση τον Σεπτέμβριο, θα προβλέπεται ότι τόσο το ύψος της ετήσιας μισθολογικής δαπάνης όσο και το επίπεδο των εργαζομένων στο Δημόσιο θα πρέπει να είναι συνδεδεμένα με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Μάλιστα, θα πρέπει να διασφαλίζεται η πτωτική πορεία του μισθολογικού κονδυλίου, αναλογικά με την πορεία του ΑΕΠ έως το 2019, όπως αναφέρεται στο προσχέδιο του νέου μνημονίου.

Ενιαίο μισθολόγιο

Τον Οκτώβριο η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει και στην αναδιάρθρωση του ενιαίου μισθολογίου. Στο νέο μισθολόγιο, αν και οι προσαρμογές θα έχουν ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, θα προβλέπεται η σύνδεση της αμοιβής με την παραγωγικότητα και τη θέση ευθύνης των υπαλλήλων. Αξίζει, ακόμα, να σημειωθεί ότι στο προσχέδιο του νέου μνημονίου υπάρχει σαφής αναφορά ότι οποιαδήποτε υπέρβαση στους δημοσιονομικούς στόχους θα κατευθυνθεί προς τη μείωση του δημόσιου χρέους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή