«Η Δύση μπορεί να αποτελέσει το νέο σπίτι των προσφύγων»

«Η Δύση μπορεί να αποτελέσει το νέο σπίτι των προσφύγων»

2' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την παράσταση το πρωί της Τρίτης έκλεψαν δύο ομιλητές: η κ. Εϊντριεν Κλάρκσον, πρώην γενική κυβερνήτης του Καναδά, και ο κ. Τζέφρι Ρόμπερτσον, ιδρυτής του δικηγορικού γραφείου Doughty Street Chambers, που έχει πρωτοστατήσει στη νομική προσπάθεια ανάκτησης των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Η κ. Κλάρκσον μίλησε συγκινητικά για το χρέος της ανθρωπότητας απέναντι στους πρόσφυγες. Κινεζικής καταγωγής, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Χονγκ Κονγκ το 1942 με την ιαπωνική εισβολή και να μεταναστεύσει με την οικογένειά της στον Καναδά. Οπως είπε στην ομιλία της, ήταν τότε τριών ετών – την ίδια ηλικία που είχε ο άτυχος Αϊλάν Κουρντί, η φωτογραφία του άψυχου κορμιού του οποίου στην ακροθαλασσιά της Αλικαρνασσού συγκλόνισε τη διεθνή κοινή γνώμη.

Ο τρίχρονος Αϊλάν είχε ως τελικό προορισμό τον Καναδά, γεγονός που «σόκαρε όλους τους Καναδούς», όπως ανέφερε η ομιλήτρια, και «είχε μείζονα επίδραση» στην τρέχουσα προεκλογική εκστρατεία. Η κ. Κλάρκσον, που ήταν η de facto αρχηγός του καναδικού κράτους την περίοδο 1999-2005, αφηγήθηκε επεισόδια από την ενσωμάτωσή της στην καναδική κοινωνία και επιστράτευσε τον Περικλή και την Αγία Γραφή για να τονίσει την ανάγκη της αλληλεγγύης.

«Κανένας δεν είναι περισσότερο άνθρωπος από κανέναν», είπε προς το τέλος της ομιλίας της. Οι χώρες της Δύσης, τόνισε, έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενήσουν όλους όσοι τώρα αναγκάζονται να φύγουν, να αποτελέσουν το νέο τους σπίτι, «το μέρος όπου, όταν αναγκαστείς να πας, πρέπει να σε δεχθούν».

Διαφορετικός ήταν ο τόνος στη συνομιλία του κ. Ρόμπερτσον με τον αρθρογράφο των New York Times Ρότζερ Κόεν. Ο Βρετανοαυστραλός δικηγόρος μίλησε εύγλωττα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, παρομοιάζοντάς τα με πρώιμη φωτογραφία των απαρχών του πολιτισμού. Ανέλυσε τους τρόπους με τους οποίους υποβαθμίζονται στο «ποτ-πουρί» του Βρετανικού Μουσείου, 40% των επισκεπτών του οποίου δεν τα επισκέπτονται καν, και τους λόγους για τους οποίους η εξαγωγή τους από τον Ελγιν ήταν πλήρως παράνομη.

«Οχι» σε διαπραγμάτευση

Τόνισε ότι η Βρετανία αρνείται παγίως να διαπραγματευτεί με την Ελλάδα και ότι τα Γλυπτά θα παραμείνουν «για πάντα» στην Duveen Gallery («πήρε το όνομά της από έναν απατεώνα») εκτός εάν η Αθήνα κινηθεί νομικά. Η σχετική γνωμοδότηση του δικηγορικού του γραφείου έφτασε στα χέρια του υπουργείου Πολιτισμού τον περασμένο Ιούλιο, όπως ανέφερε. Χαρακτήρισε μάλιστα δημοσιεύματα, τον περασμένο Μάιο («συμπεριλαμβανομένων και των New York Times»), ότι η γνωμοδότηση είχε κατατεθεί και είχε απορριφθεί από την ελληνική πλευρά προϊόντα «παραισθησιογόνου δημοσιογραφίας». Η σθεναρή θέση του υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών οδήγησε τον Κόεν να τον χαρακτηρίσει «πιο Ελληνα και από τους Ελληνες».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT