«Μαύρη τρύπα» στον έλεγχο του «πόθεν έσχες» των βουλευτών

«Μαύρη τρύπα» στον έλεγχο του «πόθεν έσχες» των βουλευτών

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εκρηκτικές διαστάσεις προσλαμβάνει, με αφορμή την υπόθεση «προβληματικών πόθεν έσχες» δύο κυβερνητικών στελεχών, το ευρύτερο ζήτημα διαφάνειας περί τα οικονομικά των πολιτικών: οι τελευταίες εξελίξεις αναδεικνύουν, πέραν των σημαντικότατων καθυστερήσεων στη δημοσιοποίηση των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης νυν και πρώην βουλευτών, πολλά αναπάντητα ερωτήματα και «μαύρες τρύπες» στο σύστημα ελέγχου των δηλώσεων αυτών από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Ως γνωστόν, η τελευταία φορά που δημοσιοποιήθηκαν οι δηλώσεις «πόθεν έσχες» των μελών του Κοινοβουλίου ήταν τον Δεκέμβριο του 2013 (χρήση 2011). Ο νυν πρόεδρος της Επιτροπής κ. Γ. Βαρεμένος μιλώντας με εκπροσώπους του Τύπου ανέφερε ότι επιχειρείται σύντομα να δημοσιοποιηθούν οι δηλώσεις για τη χρήση 2012. Τι έχουν απογίνει, όμως, οι δηλώσεις για τη χρήση 2013 (που υποβλήθηκαν πέρυσι) και λογικά θα έπρεπε επίσης να έχουν ελεγχθεί; Κοινοβουλευτικός παράγοντας έδωσε ανεπισήμως την ακόλουθη εξήγηση: «Δεν έχει γίνει έλεγχος από τους ορκωτούς λογιστές επειδή είχε λήξει η σύμβαση ανάθεσης έργου που είχε μαζί τους η Βουλή και αυτό θα γίνει (δηλαδή η νέα ανάθεση) άμεσα, στο επόμενο χρονικό διάστημα».

Εδώ είναι, ακριβώς, που εγείρεται το πρώτο μείζον ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν να συμβαίνει αυτό, δηλαδή οι ορκωτοί λογιστές να μην είχαν σύμβαση ελέγχου των δηλώσεων των πολιτικών για το οικονομικό έτος 2014 (χρήση 2013) και ο επίσημος προϋπολογισμός του Κοινοβουλίου να έχει εγγράψει κονδύλια πολλών χιλιάδων ευρώ στα τέλη του περασμένου έτους; Στον σχετικό κωδικό «ΚΑ 871 – Αμοιβές φυσικών προσώπων» έχει εγγραφεί συνολικό κονδύλι ύψους 1.100.000 ευρώ και για τον προαναφερθέντα σκοπό.

Την τελευταία περίοδο και μάλιστα από τις ημέρες πριν από τις εκλογές, όταν η επιτροπή της Βουλής λειτουργούσε με πρόεδρο την κ. Δέσποινα Χαραλαμπίδου, διαπιστώθηκε –βάσει της παγίως ανεπίσημου χαρακτήρα πληροφόρησης– ότι ένας αριθμός εκ των (νέων) βουλευτών που έκαναν δηλώσεις μετά τις εκλογές του περασμένου Ιανουαρίου, θα έπρεπε να υποβάλουν νέες, επειδή άλλαξε ο νόμος και εκείνοι είχαν υποβάλει έντυπα με βάση τον προηγούμενο. Αν ισχύει τα περί λήξεως της σύμβασης με τους ορκωτούς λογιστές από το προηγούμενο έτος, πώς και από ποιον διαπιστώθηκε φέτος αυτό το «λάθος»;

Ως γνωστόν, ο εν λόγω «έλεγχος» γίνεται ετησίως σε δύο επίπεδα: Πρώτα ελέγχει η ομάδα ορκωτών λογιστών τις δηλώσεις και αμέσως μετά, με βάση τα όποια ευρήματα αυτής της διαδικασίας, αναλαμβάνει η Επιτροπή Ελέγχου (είχε μόνο πολιτικά πρόσωπα, τώρα πλέον είναι μέλη της και δικαστικοί λειτουργοί) είτε να καλέσει τους υπόχρεους για διευκρινίσεις –όταν διαπιστώνεται κάθε είδους πρόβλημα– ή να παραπέμψει στη Δικαιοσύνη υποθέσεις εξόχως προβληματικές.

Πέραν της αρχικώς καταγραφείσας σοβαρής ασάφειας ως προς το αν και πότε σταμάτησε ο έλεγχος από τους ορκωτούς λογιστές, υπάρχει σειρά αναπάντητων ερωτημάτων και στο αμιγώς πολιτικό επίπεδο.

Πρώτον, γιατί την επτάμηνη περίοδο προεδρίας της κ. Ζωής Κωνσταντοπούλου, η αρμόδια επιτροπή της Βουλής συγκλήθηκε για πρώτη φορά τον Αύγουστο, δηλαδή με σχεδόν επτά μήνες καθυστέρηση σε σχέση με τη σύγκληση της νέας Βουλής;

Δεύτερον, τι έχουν απογίνει προβληματικές υποθέσεις που αναδείχθηκαν από την προ τριετίας δημοσιοποίηση των πια πολύ παλαιών δηλώσεων;

Τρίτον, τι απέγινε ο –υψηλού κόστους– επανέλεγχος των δηλώσεων πολιτικών που άσκησαν κυβερνητική εξουσία από το 1974; Επισήμως δηλώνεται ότι έχει ολοκληρωθεί, αλλά τα αποτελέσματά του δεν έχουν δημοσιοποιηθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή