ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η κυβέρνηση «υιοθετεί» κάθε κακή συνήθεια

kuvernisi1

Ειδικό, μεγάλης έκτασης κεφάλαιο, στη «μαύρη βίβλο» των κοινοβουλευτικών πεπραγμένων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, διεκδικεί η δραστηριότητα των υπουργών της υπό τον γενικό τίτλο «Τροπολογίες». Σε αυτή τη «βίβλο» θα βρει κανείς όλα όσα τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, από τις θέσεις της αντιπολίτευσης, κατήγγελλαν έως και στο πρόσφατο παρελθόν: νομοθέτηση με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, πολυνομοσχέδια εισηγμένα με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, μη ανταπόκριση κυβερνητικών στελεχών στην υποχρέωση κοινοβουλευτικού ελέγχου και, φυσικά, το θέμα των τροπολογιών. Υπουργοί καταθέτουν μαζικά τροπολογίες άσχετες με το περιεχόμενο των νομοσχεδίων στα οποία εντάχθηκαν προς ψήφιση, αλλά και εκπρόθεσμες – μιας και ο χρόνος κατάθεσής τους παραβιάζει τις σχετικές προβλέψεις του Κανονισμού της Βουλής.

Από τις 12 Οκτωβρίου, οπότε και κατατέθηκε το πρώτο σχέδιο νόμου, η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ «πέρασε» από την εθνική αντιπροσωπεία 24 νομοσχέδια, σχεδόν τα μισά εκ των οποίων είναι κυρώσεις διεθνών συμφωνιών. Σε αυτά, λοιπόν, κατατέθηκαν προς έγκριση 58 υπουργικές τροπολογίες – ενώ, σημειώνεται, υπήρξαν και άλλες 95 βουλευτικές. Ως γνωστόν, ακόμα και από το ίδιο το Σύνταγμα προβλέπεται ότι δεν μπορούν καν να συζητηθούν τροπολογίες οι οποίες δεν έχουν σχέση με το νομοσχέδιο ή που δεν κατατίθενται σε χρόνο τέτοιο ο οποίος να είναι επαρκής για την ουσιαστική μελέτη-επεξεργασία τους από τους βουλευτές. Εναντι της συγκεκριμένης τακτικής των υπουργών, όπως ήταν φυσικό, η αντιπολίτευση διαμαρτυρήθηκε πολλές φορές και εντονότατα. Η κυβερνητική πλευρά, επικαλούμενη ό,τι ακριβώς και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, επιχείρησε να αμυνθεί, κάνοντας λόγο για «έκτακτες συνθήκες» που επιβάλλουν την άμεση ρύθμιση «εκτάκτων και επείγοντος χαρακτήρα ρυθμίσεων». Ωστόσο, ξεπερνώντας κάθε όριο και καθιστώντας περισσότερο από σαφή τη νοοτροπία προφανώς μεγάλου τμήματος της σημερινής πλειοψηφίας, ο υπουργός Δικαιοσύνης πριν από λίγες ημέρες υποστήριξε ότι δεν θα πρέπει πλέον να εγείρονται ενστάσεις έναντι αυτού του φαινομένου: «Σε ό,τι αφορά το θέμα του άσχετου περιεχομένου, θα έλεγα ότι πρέπει να το βλέπουμε πλέον πιο χαλαρά», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ν. Παρασκευόπουλος.

Ο συνεπής παρατηρητής των κοινοβουλευτικών διαδικασιών, ειδικά τους τελευταίους μήνες, «διαβάζει» σε αυτή την τοποθέτηση του κ. Παρασκευόπουλου τη «φυσιολογική» εξέλιξη μιας αντίληψης, εκ μέρους των υπουργών του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία κάθε άλλο παρά έχει σχέση με αυτό που αποκαλείται «καλή νομοθέτηση». Τα παραδείγματα δεν είναι απλώς πολλά, όπως προαναφέρθηκε, αλλά και ποιοτικώς σοβαρά. Ενδεικτικά αναφέρονται:

1. Στις αρχές Δεκεμβρίου, σε νομοσχέδιο 21 άρθρων, κατατέθηκαν 22 υπουργικές τροπολογίες.

2. Σε σχέδιο νόμου για τις «βοσκήσιμες γαίες», συμπεριελήφθη υπουργική τροπολογία μέσω της οποίας ρυθμιζόταν θέμα εισαγωγής μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

3. Υπουργός εισηγήθηκε τροπολογία, λέγοντας λίγο πριν ψηφιστεί πως δεν προτίθεται να την υλοποιήσει! Η τροπολογία αφορούσε την εκτέλεση απόφασης ευρωδικαστηρίου σχετικά με την επιστροφή «ανάκτηση» αγροτικών επιδοτήσεων, και ο εισηγητής της, υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Ευ. Αποστόλου, έλεγε: «Δεν υπάρχει περίπτωση η διαδικασία επανείσπραξης από τους αγρότες, μέσω των ανακτήσεων, να γίνει όσο είμαι εγώ στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης».

4. Δεν απουσιάζουν και τα περιστατικά που τροπολογίες τροποποιήθηκαν από τους ίδιους τους υπουργούς-εισηγητές, ελάχιστα μετά την παρουσίασή τους στην ολομέλεια.
Μέσα σε αυτό το κλίμα «χαλαρότητας», δεν έμειναν εκτός και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Δικές τους τροπολογίες είχαν κάποιες φορές ανάλογα χαρακτηριστικά: σε μια περίπτωση επιχειρήθηκε να ρυθμιστούν εργασιακά ζητήματα συμβασιούχων με τροπολογία σε νομοσχέδιο που αφορούσε το σύμφωνο συμβίωσης…