ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νέα επιχείρηση αμφισβήτησης από την Τουρκία

06s4notam-thumb-large

Στη χθεσινή επιχείρηση για την εξεύρεση του ελικοπτέρου και έπειτα των σορών των άτυχων αξιωματικών, συμμετείχαν αρκετά σημαντικές σε αριθμό, συνδυασμένες δυνάμεις του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας. Επρόκειτο, όπως είναι γνωστό στη διεθνή ορολογία, για μια τυπική επιχείρηση έρευνας και διάσωσης (SAR – Search And Rescue). Και στη χθεσινή περίπτωση, όπως σε πολλές άλλες στο άμεσο παρελθόν, η Τουρκία επενέβη μέσω NOTAM προκειμένου να επαναφέρει τους ισχυρισμούς της ότι τμήμα του Αιγαίου εμπίπτει εντός των αρμοδιοτήτων της Αγκυρας και όχι του FIR Αθηνών.

Χθες, συγκεκριμένα, λίγο αφότου οι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού απομόνωσαν την πιθανή περιοχή πτώσης του ελικοπτέρου και συγκεκριμένα στις 3.39 τα ξημερώματα, εκδόθηκε από την Αθήνα η τυπική NOTAM (υπ’ αριθμόν Α0285/16), με την οποία γινόταν γνωστό ότι σε μια περίμετρο οκτώ ναυτικών μιλίων από τη νήσο Κίναρο θα υπάρχουν «πιθανοί κίνδυνοι για την εναέρια κυκλοφορία», ως εκ τούτου οι ναυτιλλόμενοι θα έπρεπε να συμβουλευτούν το Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης στον Πειραιά. Κατά την πάγια τακτική σε αυτές τις περιπτώσεις, η περιοχή αυτή δεσμεύεται με την ελληνική NOTAM έως και τα ξημερώματα της Κυριακής.

Ταχέως, και συγκεκριμένα στις 4.40 τα ξημερώματα, οι τουρκικές αρχές αμφισβήτησαν τη δικαιοδοσία έρευνας και διάσωσης των ελληνικών δυνάμεων στη συγκεκριμένη περιοχή. Με τη NOTAM A0701/16 γνωστοποιούσαν, από την πλευρά τους, ότι «η Τουρκία δεν δέχεται τον προσδιορισμό της περιοχής έρευνας και διάσωσης» εντός του FIR Αθηνών. Εν συνεχεία τονιζόταν ότι «σε συμφωνία με τη Σύμβαση του Αμβούργου του 1979 για την Ερευνα και τη Διάσωση στη Θάλασσα, η Τουρκία έχει τα μέσα και τις δυνατότητες να διεξάγει επιχειρήσεις εντός της δικής της θαλάσσιας περιοχής έρευνας και διάσωσης».

Την τουρκική ΝΟΤΑΜ ακολούθησε νέα ελληνική, σε δύο σκέλη, με την οποία η Αθήνα ακύρωνε τους ισχυρισμούς της Αγκυρας. Κατά πάγια τακτική, στην ελληνική ΝΟΤΑΜ που εκδόθηκε στις 7.17 χθες το πρωί (υπ’ αριθμόν 0290/16), αναφέρεται μια σειρά συνθηκών και κανονισμών που έχουν συνυπογραφεί από την Αγκυρα. Και τονίζεται ότι η τουρκική ΝΟΤΑΜ απορρίπτεται διότι οι τουρκικές αρχές «όπως και στο παρελθόν» παρερμηνεύουν και αλλοιώνουν την έννοια και το πνεύμα των διεθνών κανονισμών. Επισημαίνεται ακόμη ότι η τουρκική πρακτική δημιουργεί «θεσμικά» αλλά και «πρακτικά» προβλήματα στη διαδικασία έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο.

Η Κίναρος (η οποία έχει μία κάτοικο) και η γειτονική Λεβίθα ανήκουν σε μια μικρή συστάδα νησιών και βραχονησίδων στις οποίες οι Τούρκοι έχουν δοκιμάσει ουκ ολίγες φορές τις ελληνικές αντοχές. Στο παρελθόν έχουν καταγραφεί πλόες τουρκικών πολεμικών πλοίων ανάμεσα στα νησιά, ενώ ακόμη περισσότερες φορές τα ελληνικά ραντάρ έχουν καταγράψει υπερπτήσεις. Στρατιωτικές πηγές ανέφεραν ότι η χθεσινή τουρκική ΝΟΤΑΜ συνιστά συνήθη πρακτική, η οποία εντάσσεται στην πάγια θέση της Αγκυρας περί αρμοδιότητάς της για τη διεξαγωγή επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στο κομμάτι του Αιγαίου που βρίσκεται ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού (στο μέσον του Αιγαίου). Εμπειροι αναλυτές ανέφεραν ότι η σαφής στρατηγική και πολιτική στόχευση της Αγκυρας προκύπτει από την επιλογή των περιστάσεων στις οποίες εκδίδει ΝΟΤΑΜ. Πρόσθεταν πως, αντιθέτως, όταν βυθίζονται βάρκες με πρόσφυγες, τα σκάφη της γειτονικής χώρας τηρούν ευλαβικά τη «μέση γραμμή». Πάντως ούτε και χθες σταμάτησαν οι παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου. Ενας σχηματισμός έξι τουρκικών F-16 προχώρησε σε δύο παραβάσεις και έξι παραβιάσεις στο Βορειοανατολικό Αιγαίο.