ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Διατάξεις στο «κόκκινο»

dimosio--2

Σε «αγκάθι», για σειρά λόγων και όχι μόνο για τις τοποθετήσεις «ημετέρων» στο Δημόσιο και σε θέσεις μετακλητών, αναδεικνύεται το Δημόσιο, το οποίο διαφαίνεται ότι θα αποτελέσει πεδίο τριβής στο επόμενο «ραντεβού» κυβέρνησης και τρόικας. Ηδη, από τις Βρυξέλλες διαχέεται έντονη δυσαρέσκεια για τις παρεκκλίσεις της κυβέρνησης από τα συμφωνηθέντα του περασμένου Ιουλίου και δη για τους διορισμούς συγγενών και φίλων σε θέσεις μετακλητών και στο Δημόσιο. «Η αποπολιτικοποίηση είναι μείζον ζήτημα στον εκσυγχρονισμό του Δημοσίου» σημείωναν προ διημέρου Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν αποκλείεται να υπάρξει «αντίκτυπος» στις προσλήψεις του 2016.

Το τεταμένο κλίμα που έχει διαμορφωθεί, επέδρασε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για την αξιολόγηση αλλά και την επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο. Συγκεκριμένα, δυσαρέσκεια προκάλεσαν τέσσερις διατάξεις στο κεφάλαιο Ε, που δεν περιλαμβάνονταν στο αρχικό κείμενο του νομοσχεδίου, και αφορούν αποσπάσεις, συνταξιοδοτήσεις αλλά και τους συμβασιούχους των ΟΤΑ. Η διάταξη που αφορά σε «αποσπάσεις εξπρές» με υπουργική απόφαση έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια στην τρόικα (ή κουαρτέτο), δεδομένου ότι θα μπορούν να πραγματοποιούνται ακόμα και αν δεν έχει ολοκληρωθεί η περίοδος δοκιμαστικής υπηρεσίας του υπαλλήλου.

Ετερη διάταξη που έχει προκαλέσει δυσφορία στις Βρυξέλλες αφορά τη δυνατότητα παραίτησης των Δήμων από τα ένδικα μέσα για υποθέσεις συμβασιούχων. Η δυσαρέσκεια, όπως εξηγούν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι στην «Κ», εστιάζεται στην κατάργηση όλης της προσπάθειας που έγινε τα προηγούμενα χρόνια, επί υπουργίας Μητσοτάκη, για εξάλειψη της «βιομηχανίας» των προσωρινών διαταγών και των έμμεσων μονιμοποιήσεων συμβασιούχων, κυρίως στους ΟΤΑ.

Με το άρθρο 48 προβλέπεται ότι «κατ’ εξαίρεση» επιτρέπεται η παραίτηση (σ.σ.: των ΟΤΑ) από τα ένδικα μέσα κατά πρωτόδικων αποφάσεων με την οποία διατάσσεται η παραμονή ή η επάνοδος εργαζομένων στην υπηρεσία τους. Επίσης, με το ίδιο άρθρο αίρεται το αξιόποινο των πράξεων και παύουν οι διώξεις κατά αιρετών και εκπροσώπων των οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης, που δεν άσκησαν, ως όφειλαν μέχρι σήμερα, ένδικα μέσα κατά συμβασιούχων των ΟΤΑ, ή παρέτειναν συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ή συμβάσεις μίσθωσης έργου.

Η τρίτη διάταξη (άρθρο 40) που έχει προκαλέσει ενόχληση αφορά το θέμα της διαθεσιμότητας και προβλέπει ότι ο χρόνος της, προσμετράται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη του υπαλλήλου. Η τρόικα φέρεται να είναι ιδιαίτερα δυσαρεστημένη με το εν λόγω άρθρο, εκτιμώντας ότι συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος, ενώ έρχεται να προστεθεί και στις πρόσφατες επαναπροσλήψεις διαθέσιμων και απολυμένων.

Τελευταίο «κόκκινο σημείο» του νομοσχεδίου αποτελεί το άρθρο 36 που αφορά τη συνταξιοδότηση των υπαλλήλων. Ειδικότερα, προβλέπει ότι οι εν ενεργεία υπάλληλοι, με αίτηση που θα υποβάλλεται έξι μήνες πριν από τη συμπλήρωση 35ετίας καθώς και του ορίου ηλικίας, μπορούν να παραμείνουν στην υπηρεσία τους για πέντε ακόμη χρόνια και μέχρι τη συμπλήρωση του 67ου έτους. Οι αιτήσεις θα γίνονται δεκτές με υπουργική απόφαση, ενώ από τη διαδικασία εξαιρούνται οι δικαστικοί υπάλληλοι, οι οποίοι μπορούν να παραμείνουν στην υπηρεσία τους για τρία επιπλέον έτη και μέχρι το 65ο έτος της ηλικίας τους, αφού προηγουμένως η αίτησή τους κριθεί από υπηρεσιακό συμβούλιο.