Υποβολείο

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ο νέος διευθυντής και η ομάδα του έφτιαξαν μια εξαιρετική χρονιά για το Φεστιβάλ». • Τάδε έφη Μπαλτάς, ο μπανταρισμένος ακόμα με τσιρότα από το ατύχημα Γιαν Φαμπρ. • Την «έφτιαξαν» κιόλας. • Από τώρα ξέρει ο φιλόσοφος ότι θα είναι «εξαιρετική» η φετινή χρονιά του Φεστιβάλ Αθηνών. • Ή δεν ξέρει να μιλάει ο φιλόσοφος; • Να πει ότι «εξαιρετικό» του φαίνεται το πρόγραμμα του Φεστιβάλ • -που μόλις παρουσιαζόταν, • αργοπορημένο όσο ποτέ, εξαιτίας του. •

Αλλά καλά, άσε τον Μπαλτά, • για να δούμε το «εξαιρετικόν» του προγράμματος. • Οπου οι μισές από τις 70 εκδηλώσεις είναι παραστάσεις ελληνικών ομάδων «που υπηρετούν το είδος της ανοιχτής δραματουργίας, • του θεάτρου της επινόησης • ή της lecture performance» • δηλαδή, για να καταλαβαινόμαστε, παραστάσεις του συρμού «χωρίς έργο, χωρίς ειρμό, χωρίς έρμα –τι έχει το έρμο και ψοφάει». • Οπου συνήθως βγαίνουν κάτι ηθοποιοί εκεί και λένε ό,τι κατεβάσει η κούτρα τους • ή η πυρίπνους κούτρα του «εμψυχωτή της ομάδας» • -κι ό,τι καταλάβει κανείς. • Αυτού του συρμού που είχε ενθαρρύνει υπέρμετρα • αν όχι προκαλέσει • ο προηγούμενος διευθυντής του Φεστιβάλ, • ο κατά τα άλλα άξιος Γιώργος Λούκος, • εξ ου και βρήκε τώρα ο Θεοδωρόπουλος στο Φεστιβάλ ντουζίνες τις προτάσεις για τέτοιες «παραστάσεις» • από τις οποίες και «επέλεξε» καμιά τριανταριά για να παραγεμίσει τις σκηνές της «Πειραιώς» • -όπου θα πλαντάξουν πάλι στο χειροκρότημα κάτι αφρόψαρα • κατενθουσιασμένα από τον ειρμό και το έρμα του devise theater • -άσε δε της lecture performance, αυτήν πού τη βάζεις. •

Επιλέγω χαρακτηριστικά μερικές φράσεις «επεξηγηματικές» του περιεχομένου τριών τέτοιων παραστάσεων: • «Σπαράγματα σκέψεων, κύματα λόγου, ρεύματα λέξεων, • όλα σκόρπια, • αφήνουν τις συνδέσεις να δημιουργούνται και να διαλύονται μπροστά στα μάτια μας». • Aλλο: • «Κείμενα, εικόνες, ήχοι, λόγια συνθέτουν το υλικό της παράστασης για τους τέσσερις περφόρμερ, • οι οποίοι τα χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη στην υποτιθέμενη συνέντευξη Τύπου που θα παρακολουθήσουν οι θεατές». • Κι αλλού: • «Οι θεατές παίζουν το ρόλο των εξωγήινων • (εμ) • ενώ δύο περφόρμερ, • γυμνοί επί σκηνής, • εν μέσω προβολών και ήχων, • θέτουν σε αμφισβήτηση όλα αυτά που ο κυρίαρχος πολιτισμός θεωρεί δεδομένα» • -μεταξύ των οποίων προφανώς και τα ρούχα. •

Oμως. • Oμως, μας λέει η νέα ηγεσία του Φεστιβάλ, • «από το πρόγραμμα δεν λείπουν και οι κλασικοί, με έμφαση στον Σαίξπηρ». • Υπάρχουν όντως κάτι ελάχιστοι • μόνο που θα ’ναι αγνώριστοι κι αυτοί. • Στην παράσταση λ.χ. του φημισμένου «προκλητικού» Καστελούτσι που παίρνει αμπάριζα • (πώς αλλιώς να το πω;) • από το σαιξπηρικό «Ιούλιος Καίσαρ», διαβάζουμε ότι • «μια ενδοσκοπική κάμερα φτάνει μέχρι τις φωνητικές χορδές του ενός ηθοποιού καθώς μιλάει, • όσο ο άλλος ηθοποιός στέκεται ανίκανος να εκφέρει λόγο (εξαιτίας της εγχείρησης αφαίρεσης λάρυγγα που έχει υποστεί)» • -μας διευκρινίζεται παρενθετικά, δεν το λέω εγώ. • Κι οι διευκρινίσεις καταλήγουν: • «Η παράσταση μελετά πώς ο αέρας μετασχηματίζεται σε ήχο» • -και το θέατρο σε αέρα κοπανιστό. •

Οσο για την Επίδαυρο, • παίζεται το πράγμα. • Σημαντικοί σκηνοθέτες • -Χουβαρδάς, Λιβαθινός, Μαρμαρινός, Καραθάνος, άντε κι ο Κιμούλης ως σκηνοθέτης- • και δύο ξένοι (Τσέζαρις Γκραουζίνις και Ρίμας Τούμινας) • ανεβάζουν τρεις παραστάσεις κωμωδίας και τέσσερις τραγωδίας. • Αν και με τους συρμούς που μας δέρνουν δεν είναι καθόλου σαφές πού γελάς και πού κλαις στην Επίδαυρο. • Και πού αναβλύζει αβίαστο ένα «ασιχτίρ επιτέλους».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή