ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τροπολογία-αντίβαρο στην πρωτοβουλία Δρίτσα για τους λιμένες

tropologia-antivaro-stin-protovoylia-dritsa-gia-toys-limenes-2134525

Σε κίνδυνο ενδέχεται να θέτει την ομαλή ολοκλήρωση της συμφωνίας μεταξύ Cosco και ελληνικού Δημοσίου για την αγορά του 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς η πρωτοβουλία Δρίτσα να συμπεριλάβει στο νομοσχέδιο τη δημιουργία Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ), αλλά και οι αρμοδιότητες με τις οποίες προικίζει τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ). Ο υπουργός Ναυτιλίας εκτιμάται πως εξακολουθεί να επιχειρεί την de facto ακύρωση της ιδιωτικοποίησης, αφού χρήστες του λιμανιού του Πειραιά και έγκριτοι νομικοί αναφέρουν πως πλήθος από τις προβλέψεις είναι σε παράβαση των συνομολογημένων με το Δημόσιο συμβάσεων αλλά και της σύμβασης παραχώρησης με την οποία διενεργήθηκε ο διαγωνισμός. Πάνω από όλα όμως, τονίζουν πως εισάγει προβλέψεις που δεν συνάδουν με την ιδιωτική οικονομία, πέραν της γραφειοκρατίας που εκτιμάται ότι δημιουργεί.

Το θέμα όμως ενδέχεται να θέσει σε δοκιμασία και τις σχέσεις στον κυβερνητικό συνασπισμό, αφού πηγές που δεν επιδέχονται αμφισβήτηση ανέφεραν από το πρωί της Πέμπτης στην «Κ» πως οι ΑΝΕΛ δεν συμφωνούν με τις προωθούμενες από τον υπουργό διατάξεις. Κάτι που έγινε προφανέστερο αργά χθες το απόγευμα, οπότε και αναμενόταν η κατάθεση τροπολογίας από τον βουλευτή των ΑΝΕΛ Δημήτρη Καμμένο –χωρίς να έχει γίνει γνωστό αν υπάρχει επ’ αυτής συνεννόηση με το Μαξίμου– με την οποία εξαλείφονται πολλές από τις επίμαχες προβλέψεις του κεφαλαίου Ζ΄ του νομοσχεδίου περί «μεταρρύθμισης του συστήματος εποπτείας και ελέγχου του ελληνικού λιμενικού συστήματος».

Παραμένει άγνωστο εάν τελικά η τροπολογία θα φτάσει έως την ψήφισή της και ποιες αντιδράσεις του υπουργού Ναυτιλίας μπορεί να πυροδοτήσει. Οπως άγνωστες παραμένουν για την ώρα και οι αντιδράσεις που μπορεί να εκδηλώσουν αφενός η Cosco και αφετέρου το ίδιο το Πεκίνο.

Οι προσπάθειες του υπουργού και των συνεργατών του να ελέγξουν στενά τούς υπό ιδιωτικοποίηση Οργανισμούς Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης όμως δεν είναι άγνωστες. Ούτε ο ίδιος τις έχει αρνηθεί. Αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η αγορά τις συμμερίζεται, κάθε άλλο. Πολλοί θεωρούν πως παραβιάζεται η αρχή της ελευθερίας της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ειδικά του ΟΛΠ Α.Ε., σύμφωνα με τους κανόνες της ελεύθερης οικονομίας αλλά και των διεθνών οικονομικών σχέσεων. Εκτιμούν πως επιδιώκεται είτε η ματαίωση της ιδιωτικοποίησης, λόγω μεταβολής ουσιωδών όρων του διαγωνισμού και του τιμήματος που προσφέρθηκε, είτε η φαλκίδευση της λειτουργίας του ΟΛΠ υπό τη νέα διοίκησή του. Επίσης, άλλοι προσθέτουν πως ο υπουργός θέλει τη ΔΑΛ «να λειτουργεί ως συνδικαλιστική οργάνωση και όχι ως δημόσια αρχή, αφού το νομοσχέδιο καθιστά ως βασικό σκοπό της τη διατήρηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας παραβλέποντας την αρχή ότι το κράτος δεν αναμειγνύεται στη σύναψη των συμβάσεων».

Σε ό,τι αφορά τώρα τις αρμοδιότητες της ΡΑΛ, το βασικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός πως θα μπορεί να προσδιορίζει και να επιβάλλει ποινικές ρήτρες που προκύπτουν από συμβάσεις παραχώρησης και άλλες δραστηριότητες των επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα και την ίδια στιγμή «να αλλάζει καπέλο και να γίνεται ανεξάρτητη διοικητική αρχή που θα κρίνει τις αντιρρήσεις των ενδιαφερομένων». Η ρύθμιση αυτή εκτιμάται πως για την περίπτωση του ΟΛΠ αποτελεί σημαντική παραβίαση των όρων της συμφωνίας με τον επενδυτή, που μπορεί να έχει πολύ σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις για την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης συναλλαγής. Γενικότερα εκτιμάται πως το νομοθέτημα για ΡΑΛ και ΔΑΛ εγείρει και ζητήματα συνταγματικότητας.