ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Τα ανθρώπινα πάθη δεν έχουν όρια»

ta-anthropina-pathi-den-echoyn-oria-2181135

Οι χριστιανικές «Αγάπες» και ο έρωτας μέσα από το «Ασμα Ασμάτων» και τη «Βεατρίκη» του Μίκη Θεοδωράκη, τα θρησκευτικά ταμπλό βιβάν του Καραβάτζο ντυμένα με μπαρόκ μουσική, πατερικά κείμενα που συνδιαλέγονται με πιανιστικούς αυτοσχεδιασμούς και μια «σταντ απ λειτουργία» με χιούμορ είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά των έργων που θα παρουσιάσει η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο φεστιβάλ των Ημερών Λατρευτικής Μουσικής (από τις 23/3) με θεματική τα ανθρώπινα και Θεία πάθη.

Αυτό που ίσως διαφοροποιεί το φεστιβάλ από την ατμόσφαιρα κατάνυξης στην οποία παραπέμπει ο τίτλος του είναι η μεγάλη βεντάλια των αισθητικών και εννοιολογικών προσεγγίσεων που παρουσιάζει με επίκεντρο πρώτα τον άνθρωπο. «Τα ανθρώπινα πάθη δεν έχουν όρια και επιχειρούμε να μπούμε βαθιά μέσα τους. Παρουσιάζουμε διαφορετικά μουσικά είδη και δημιουργούμε ωσμώσεις και περίεργους συνδυασμούς. Εχουμε επιλέξει με μεγάλη προσοχή τα έργα και τους συντελεστές τους, με τους οποίους θα συμπορευτούμε και στο μέλλον μαζί», σημειώνει στην «Κ» ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης.

Το φεστιβάλ ξεκινάει με τη μουσική παράσταση «Communio» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου. Το μπαρόκ σύνολο Latinitas Nostra, ιεροψάλτες και ηθοποιοί συμπράττουν σε έναν μυστικό δείπνο που έχει βάση στο «Ασμα Ασμάτων» και συνδυάζει την μπαρόκ με τη βυζαντινή μουσική. Στο «Ζώσες εικόνες» η ιταλική ομάδα Teatri 35 αναδημιουργεί σκηνικά πίνακες του Καραβάτζο με θρησκευτικό περιεχόμενο συνοδεία μπαρόκ μουσικής, ενώ για δύο ημέρες οι Ex Silentio θα συναντηθούν με τον κωμικό Δημήτρη Δημόπουλο με σημείο εκκίνησης τις μορφές των «διά Χριστόν σαλών», τους «ασυμβίβαστους άγιους» της Ορθοδοξίας. «Με το πρόγραμμα του φεστιβάλ διευρύνουμε την αίσθηση και την αντίληψη για τη θρησκευτική λατρεία. Κορωνίδα αυτής της αντίληψης είναι η Μικρή Επίσημη Λειτουργία του Ροσίνι, στην εισαγωγή της οποίας ο συνθέτης αναρωτήθηκε εάν πρόκειται για έργο λατρείας ή βλασφημίας», σημειώνει ο μουσικός Μάρκελλος Χρυσικόπουλος ο οποίος επιμελήθηκε το πρόγραμμα μαζί με τον κ. Κουμεντάκη.

Τα πάθη του έρωτα θα τραγουδήσει η Μαρία Φαραντούρη με τη Βασιλική Καραγιάννη και τον Τάση Χριστογιαννόπουλο σε μουσική και πιάνο του Γιώργου Εμμανουήλ Λαζαρίδη, ενώ ο σολίστ στο πιάνο Αντώνης Ανισέγκος θα αυτοσχεδιάσει σε διάλογο με ιερά κείμενα που θα παραφράσουν οι συγγραφείς Γιώργος Κοροπούλης, Ερση Σωτηροπούλου και Γιάννης Μακριδάκης με την ερμηνεία της Ράνιας Οικονομίδου.

Σε μια ενδιαφέρουσα παράλληλη προσέγγιση του ανθρώπινου και Θείου πάθους θα παρουσιαστεί η σκοτεινή ιστορία του «Κυανοπώγωνα» του Μπάρτοκ με τη «Via Crucis» του Λιστ. Ο πιανίστας Γιώργος Κωνσταντίνου θα παρουσιάσει τις δύο συνθέσεις με τη «μουσική» συνοδεία πριονιού και σφυριού –που θα μεταφράζουν τους λυγμούς των δολοφονημένων συζύγων του Κυανοπώγωνα και τον θρήνο για τον Ιησού– από τον Ζακυνθινό Νίκο Γιούσεφ. Το φεστιβάλ θα κλείσει με τη συναυλία της Βυζαντινής Χορωδίας ΕΛΒΥΧ που θα παρουσιάσει ύμνους από την περίοδο του Τριωδίου, της Μεγάλης Εβδομάδος αλλά και από τη νεκρώσιμο ακολουθία, μια από τις ελάχιστες φορές που παρουσιάζεται σε μουσικό πλαίσιο. «Τις επόμενες φορές θα είμαστε ακόμα πιο τολμηροί. Αυτή είναι η λογική των αξόνων του προγραμματισμού, να δημιουργήσουμε μια καινούργια έλξη στη Λυρική. Δύναμή μας είναι η μουσική αλλά δεν αποκλείουμε, αντιθέτως συνεργαζόμαστε και με τις υπόλοιπες τέχνες», καταλήγει ο κ. Κουμεντάκης. Το θέμα της επόμενης χρονιάς είναι η «έκσταση».

​​Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής, 23 Μαρτίου – 9 Απριλίου, Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ – ΚΠΙΣΝ.