Υποβολείο

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Είναι παράξενη μηχανή τα ταξίδια», είχε πει ο Σεφέρης. • Τούτη η «μηχανή» άρχισε φέτος πρόωρα, • πυροδοτώντας αρκετά πριν από τη θερινή ανάπαυλα «παράξενες» καταγραφές τετελεσμένων και προσιόντων. • Ποιος ξέρει γιατί. • Καταλαβαίνω μοναχά ότι η λειτουργία της είναι συνδεδεμένη και με την ηλικία • – άλλα αλέθει όταν είσαι «ακόμη κοντά στην αγάπη και την ελπίδα», • άλλα όταν έχεις πάρει πια αποστάσεις, • όταν έχεις ξοδευτεί κι από όνειρα • – τα άλλα εννοώ, γιατί από ενύπνια, βαριά κάθε νύχτα τα δίχτυα του πλεούμενου. •

Oπως κι αν έχει, θα λείψουμε μερικές Κυριακές Υποβολείο κι υποβολέας • – θα δούμε από Αύγουστο τι «ξαφρίσματα της θάλασσας» μαζέψαμε σ’ ερημικά ακρογιάλια. •

Το σίγουρο είναι ότι δεν θρηνούμε για όσα αφήνουμε πίσω. • Oπως λ.χ. τα εντούτοις αξιοθρήνητα αποκαλυπτήρια του Μνημείου Πεσόντων που έστησαν στην ΕΡΤ Ακρίτες της ενημέρωσης. • Δεν είχαμε ματαδεί τέτοια παλαιάς επαρχίας εγκαίνια συνοδευόμενα από τόσο σύγχρονη χυδαιότητα. • Να είναι καλά ο τροβαδούρος πρόεδρος της ΕΡΤ • ο οποίος, ακούω, επιδιώκει να χρισθεί και διευθύνων σύμβουλος. • Επαξίως, αφού το κατά ριπάς «Σκάσε! Σκάσε!» που εξαπέλυσε από μικροφώνου κατά της ασκάστως τσιρίζουσας Ραχήλ Μακρή • το έχει προ πολλού «υλοποιήσει» ο ίδιος. • Διότι πριν αναλάβει την πολύφερνο ΕΡΤ αρθρογραφούσε «κατά του συμβιβασμένου Σύριζα», • ενώ μετά την ανάληψη, • έβγαλε ένα σκασμό άλλο πράμα. •

Εβγαλε βέβαια κι ένα σκασμό λεφτά. • Πειστικότατο αντίδοτο. • Δοκιμασμένο και σε «αναρχοαυτόνομες» φύσεις. • Ασε δε τραγουδοποιίες. •

Ούτε θα θρηνήσουμε αν λόγω στάσεων εργασίας στο ξεχειλωμένο Φεστιβάλ Αθηνών ματαιωθούν και μερικές «φολκσμπινικές» παραστάσεις • ελληνικές ή ξένες. • Απόλαυσα δε τη σύμπτωση της περασμένης Κυριακής, όπου: • Το μεν Υποβολείο σημείωνε «Και αναψυκτήριο την έχουν κάνει την Επίδαυρο, • και Δελφινάριο, • και Φολκσμπίνε, • και Κουίρ Ντραγκ Σόου…» • ενώ στην πίσω ακριβώς σελίδα η θεατρική μας κριτικός Αννυ Κολτσιδοπούλου διεκτραγωδούσε τα καζάντια της βερολινέζικης Φολκσμπίνε • στην οποία είχε και «αφιέρωμα» φέτος ο μόνιμος πια πελάτης της, το Φεστιβάλ Αθηνών. • «Η αποδραματοποίηση στη Φολκσμπίνε έχει τόσο προχωρήσει», έγραφε η κριτικός, «που κανέναν δεν ενδιαφέρει πια πάνω σε τι μιλάει, γελάει, τσακώνεται, φιλοσοφεί, βρίζει, ρητορεύει το “θεατρικό προσωπικό” της. • Πανομοιότυποι υποκριτικοί κώδικες περνούν από τον έναν σκηνοθέτη στον άλλο, από το ένα “έργο” στο άλλο». • Και εν κατακλείδι, το ουσιωδέστερο: • «Δεν ξέρω τελικά αν το αφιέρωμα στη Φολκσμπίνε προσέφερε υπηρεσίες στο δικό μας θέατρο • ή, αντίθετα, “νομοθέτησε” υπέρ εκείνων που πιθηκίζοντας ατάλαντα τη νεογερμανική απο-θεατροποίηση προσπαθούν να επιβληθούν ως γηγενής πρωτοπορία». •

Πιθήκια, πολλά πιθήκια. • Παντού. • Από την κυβέρνηση έως το θέατρό μας. • Επικράτεια Πιθήκων. •

«Τρεις τέσσερις σκιές μάς κρατούν ακόμα στα ποδάρια μας, • και όλα τα πολύτιμα του τόπου και του εαυτού μας κυκλοφορούν ή διατηρούνται μέσα σε πέντε ανθρώπους • – που οι περισσότεροι είναι πεθαμένοι» • έγραφε, όχι πρόσφατα, όχι σήμερα, αλλά το 1948 • ο Ζήσιμος Λορεντζάτος στον Γιώργο Σεφέρη. • Διάβασα πρόσφατα τη μεταξύ τους αλληλογραφία • (Γράμματα, 1948 – 1968, επιμέλεια Ν.Δ.Τριανταφυλλόπουλος, Δόμος 1990) • απ’ όπου και ελάχιστα αποσπάσματα σήμερα εδώ • από τα πάμπολλα που θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας. •

«Τρεις τέσσερις σκιές μάς κρατούν ακόμα»… • Ωστόσο, «Η λύση, αν υπάρχει», λέει ο Σεφέρης, «δεν είναι ποτέ πίσω, μήτε στο σταμάτημα –προχώρησε». •

Καλή αντάμωση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή