Υποβολείο

2' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«…και του ’σπασε η στάμνα!». • Το θυμήθηκα πάλι τώρα που ο μπαρμπα-Φλαμπουράρης είπε το αμίμητο «Θα βγούμε απ’ τα μνημόνια σε ένα χρόνο • και τότε θα ανοίξουν οι κάνουλες!». •

Ημουν σχεδόν παιδί ακόμα όταν πρωτοείδα τους «Βατράχους» του Αριστοφάνη στην αξέχαστη εκείνη παράσταση του Καρόλου Κουν με το Θέατρο Τέχνης • σε μετάφραση Κώστα Σταματίου, • δημοσιογράφου, κριτικού κινηματογράφου και βιβλίου και λογίου γενικότερα, • τον οποίο είχα γνωρίσει από κοντά στα «Νέα», στα μέσα της δεκαετίας του ’80, στην τελευταία περίοδο της επαγγελματικής του ζωής. • Στην περίφημη σκηνή του «αγώνα» μεταξύ Αισχύλου και Ευριπίδη στον Αδη, • που την έστησε ο Διόνυσος για να αποφασίσει ποιον από τους δυο θα πάρει μαζί του στον Απάνω Κόσμο, • για να βοηθήσει να μπει ένα τέρμα στην κατρακύλα των Αθηνών, • απαγγέλλουν καθένας με τη σειρά του στίχους από κάποιο έργο τους, • όπου ο Αισχύλος σπάει τα νεύρα του Ευριπίδη κολλώντας σε κάθε στίχο που εκείνος απαγγέλλει την ουρά «και του ’σπασε η στάμνα!». • Ο,τι έλεγε ο Ευριπίδης, «και του ’σπασε η στάμνα!» κόλλαγε στο τέλος ο Αισχύλος, γελοιοποιώντας τον. • Και τι μου κόλλησε τώρα εμένα • κάθε φορά που ακούω τον Τσίπρα να διαλαλεί • «Θα βγάλουμε τη χώρα απ’ τα μνημόνια τον Αύγουστο του ’18», • να μου έρχεται αυτόματα στο στόμα «…και άνοιξαν οι κάνουλες!».• Θα κάνουμε, θα ράνουμε • «και άνοιξαν οι κάνουλες!». • Κολλάει παντού! •

(Καλότυχη η γενιά μου • να έχουμε δει όλα σχεδόν τα έργα της κλασικής αρχαιότητας σε παραστάσεις εναργείς • όπου καταλάβαινες τι έβλεπες και τι άκουγες • όπου σέβονταν το κείμενο • –δεν το θόλωναν, δεν το στραμπούλαγαν, δεν το παραγέμιζαν, σαν να ήταν αναιμικό το ίδιο, με του κόσμου τα άσχετα– • κι όπου οι σκηνοθεσίες ήταν συχνά ευφείς κι ευφάνταστες • – πάντως καθαρές κι ευανάγνωστες. • Οχι σαν κάποια σημερινά, • τα κίβδηλα τα δήθεν και τα τάχα μου πιθικιζόντων και συχνά απαίδευτων σκηνοθετών • που εκτός των άλλων διαθέτουν συχνότατα και «φαντασία ορυκτού» • όπως είχε πει γι’ άλλη περίσταση ο Σεφέρης. • Τι ατυχία για τις νεότερες γενιές να έρχονται σ’ επαφή με τα έργα αυτά • –«επαφή»· λέμε τώρα– • μέσα από τέτοια σύγχυση και τρικυμία εν σκηνοθετικώ κρανίω.) •

Ας αφήσουμε όμως τον Αριστοφάνη • – εδώ έχουμε ένα σύγχρονο δραματουργό, • Τσίπραν, ποιητήν ορατών τε πάντων και… αοράτων. • Παρακολουθώντας τις κωλοπιλάλες που τον έχουν πιάσει τελευταία, • και επισκέπτεται εργοστάσια, εγκαινιάζει δρόμους και σιδηροδρόμους, εξαγγέλλει «επανιδρύσεις κράτους», αρθρογραφεί, αγιογραφεί, κυκλοφορεί κι οχλαγωγεί τελοσπάντων, • φαντάσου, λες, τι θα κάνει έτσι και πάμε σε εκλογές. • Το γαρ πολύ του πανικού γεννά πιλαλοσύνη. •

Εχει μάλιστα επιδοθεί και σε «εισοδισμό», υποστηρίζουν σχολιαστές κι αναλυτές. • Δηλαδή, το νέο τσίρκο «επισκέψεων και υποσχέσεων» που έστησε • αποσκοπεί στην πλαγιοκόπηση τόσο της Ν.Δ. • –στροφή υπέρ επενδύσεων και επιχειρηματικότητας, αναμόρφωση και καλά του Δημοσίου, προσλήψεις πτυχιούχων «για να επιστρέψουν οι νεομετανάστες» και άλλα πολλά εμπριμέ– • όσο και του υπό συγκρότηση Κέντρου • – όπου για να το υπονομεύσει δεν δίστασε ακόμη και να εμφανιστεί ως ο γνήσιος κληρονόμος του Ανδρέα και του Πρωτοπασόκ, ο παρενδυματίας. •

Δεν ξέρω κατά πόσο θα επιτύχει ο επιχειρούμενος «εισοδισμός», • σίγουρα όμως έχει επιτυχία ο σοδομισμός του Ελληνα φορολογουμένου. • Εξόφθαλμη δε. • Ετσι ξεκαθαρίζει και το τι πράγματι εννοούσε ο κομψός τω στόματι κυβερνητικός εταίρος • όταν από το βήμα της Βουλής εκστόμιζε εκείνο το ιστορικό «Εσείς στα τέσσερα τώρα!». • Εμάς εννοούσε. •

Υπομονή όμως. • Ενας χρόνος απομένει • «και άνοιξαν οι κάνουλες».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή