ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ντελικατέσεν

ntelikatesen-2314252

Μπορεί η Ελλάδα να γίνει σούπερ μάρκετ σε επίπεδο παραγωγής; Μπορεί λ.χ. να συναγωνιστεί την Καλιφόρνια ή τη Χιλή στην παραγωγή οίνου ή στις τιμές; Οχι βέβαια. Αυτό που μπορεί και πρέπει να κάνει με όλες τις δυνάμεις της, είναι να γίνει delicatessen. Μια μπουτίκ με εκλεκτά προϊόντα που θα πωλούνται σε πολύ υψηλές τιμές, θα είναι μοναδικά και ασυναγώνιστα σε ποιότητα.

Το παράδειγμα του κρόκου Κοζάνης είναι το πλέον χαρακτηριστικό, καθώς μπορεί η Κοζάνη να μη συναγωνίζεται το Ιράν που κατέχει το 90% της παγκόσμιας παραγωγής, όμως ποιοτικά ο κρόκος της είναι ανώτερος και ως και τούτου, η τιμή που πιάνει στην αγορά φτάνει μέχρι και τα 500 ευρώ παραπάνω ανά κιλό. Ενα κιλό αποξηραμένου κρόκου Κοζάνης πωλείται έως και 1.500 ευρώ, απολύτως λογικό αν σκεφθεί κανείς ότι για την παραγωγή ενός και μόνο κιλού χρειάζονται περισσότερα από 150.000 στίγματα.

Πριν από περίπου μία δεκαετία, τα ρεπορτάζ από τα χωριά της Κοζάνης έκαναν λόγο για μείωση της παραγωγής. Οι νέοι εγκατέλειπαν την καλλιέργεια του κρόκου που είναι μια εξαιρετικά δύσκολη και σκληρή δουλειά ειδικά το φθινόπωρο στη συγκομιδή, καθώς εκείνο το κρίσιμο διάστημα, που όλα πρέπει να γίνουν γρήγορα και με προσοχή για να μη μαραθεί το λουλούδι του φυτού, οι αγρότες περνούν δύο εβδομάδες γονατιστοί μέσα στα χωράφια, να μαζεύουν τα άνθη που ρίχνουν σε ποδιές και καλάθια. Οταν η κρίση άρχισε να ανοίγει βαθιές πληγές, ειδικά στον νομό Κοζάνης η ανεργία έφτανε σε ποσοστό 30% στους κάτω των 30 ετών, η καλλιέργεια του πολύτιμου κρόκου ήταν μια διέξοδος. Τελικά, η επιλογή αυτή για όσους την έκαναν αποδείχθηκε σοφή.

Ο κρόκος Κοζάνης σήμερα εξάγεται στην Αμερική, σε ολόκληρη την Ευρώπη, στην Αυστραλία, στο Βιετνάμ και όπως έγινε γνωστό πριν από λίγες μέρες από τον πρόεδρο του Αναγκαστικού Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες κινήσεις και απομένουν λίγες «υπογραφές» για να ανοίξει και η αγορά της Κίνας, αγορά με τεράστια δυναμική και προοπτικές, που ανάλογα με τη ζήτηση μπορεί να οδηγήσει σε πολλαπλασιασμό των στρεμμάτων τα οποία καλλιεργούνται σήμερα και είναι περίπου 5.500, με το 30% να είναι βιολογικής καλλιέργειας.

Ο Συνεταιρισμός κάνει εξαιρετική δουλειά. Κλείνει συμφωνίες, προωθεί το προϊόν στις αγορές του εξωτερικού και επιστρέφει στους αγρότες το μεγαλύτερο ποσοστό των κερδών από τον κρόκο, που δεν έχει κερδίσει τυχαία τον χαρακτηρισμό «κόκκινος χρυσός» της ελληνικής γης.