ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σπουδές διοίκησης, πτυχίο ΜΜΕ

31s1aei

Δεκαοκτάχρονος, που φέτος ολοκληρώνει τις σπουδές του στον τομέα των ναυτιλιακών σε Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ) και πλέον –διά χειρός του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου– μπορεί να σπουδάσει αεροδιαστημική επιστήμη και τεχνολογία. Αλλος, που παρακολουθεί τον τομέα Υγείας και Πρόνοιας-Ευεξίας θα μπορεί να γίνει… νηπιαγωγός. Είναι δύο από τις παράδοξες συνάφειες τομέων επαγγελματικής εκπαίδευσης με πανεπιστημιακά τμήματα που όρισε το υπουργείο Παιδείας, με βασικό στόχο να «χωρέσει» τους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (και δη σε πανεπιστημιακά τμήματα) μετά την κατάργηση των ΤΕΙ. Ωστόσο, με τον τρόπο αυτό στρεβλώνονται τόσο η επαγγελματική εκπαίδευση όσο και η ακαδημαϊκότητα των ΑΕΙ.

Ειδικότερα, χθες το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τα πανεπιστημιακά τμήματα στα οποία μπορούν να διεκδικήσουν θέση οι απόφοιτοι από καθέναν από τους εννέα τομείς των ΕΠΑΛ. Οι πτυχιούχοι των ΕΠΑΛ εξετάζονται σε Νέα Ελληνικά, σε Μαθηματικά και σε δύο μαθήματα ειδικότητας, τα οποία εύλογα προσδιορίζουν και τα πανεπιστημιακά τμήματα στα οποία μπορούν να εισαχθούν.

Ωστόσο, φέτος δημιουργήθηκαν παράδοξες… γέφυρες. Ενδεικτικά, πλην των δύο παραπάνω περιπτώσεων, οι απόφοιτοι του τομέα διοίκησης και οικονομίας μπορούν να εισαχθούν σε τμήματα ΜΜΕ, του τομέα εφαρμοσμένων τεχνών στις αρχιτεκτονικές και σε τμήματα μουσειολογίας, του τομέα ναυτιλιακών επαγγελμάτων σε τμήματα μηχανικών ορυκτών πόρων.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα διεκδικήσουν το 10% του συνολικού αριθμού θέσεων σε τμήματα και εισαγωγικές κατευθύνσεις των πανεπιστημίων που καθορίζονται ως αντίστοιχα ή συναφή με τους τομείς από τους οποίους αποφοιτούν, καθώς και σε κοινή ομάδα τμημάτων, στην οποία εισάγονται απόφοιτοι όλων των τομέων. Επίσης, θα διεκδικήσουν το 5% του αριθμού θέσεων σε πολυτεχνεία και πολυτεχνικές σχολές, και στα τμήματα ιατρικής, οδοντιατρικής, κτηνιατρικής, φαρμακευτικής, φυσικής, βιολογίας και γεωλογίας, εάν καθορίζονται ως αντίστοιχα ή συναφή με τους τομείς από τους οποίους αποφοιτούν. Τέλος, θα τους διατεθεί το 20% των θέσεων στην Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ) και στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ). Παράλληλα, οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ θα διεκδικήσουν το 8% των θέσεων στις στρατιωτικές σχολές, στην αστυνομία κ.λπ. 

Οι ενστάσεις

Από την άλλη, υπάρχουν ενστάσεις για το κατά πόσον οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ είναι ικανοί να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με δεδομένο μάλιστα ότι οι σπουδές τους στα ΕΠΑΛ έχουν επαγγελματικό προσανατολισμό (σε αντιδιαστολή με τη φοίτηση σε Γενικό Λύκειο).

Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, από το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 ξεκινούν και αρκετά διετή προγράμματα σπουδών από τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των ΑΕΙ, στα οποία οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, το 2019-2020, θα λειτουργήσουν 60 και πλέον διετή προγράμματα σε 11 πανεπιστήμια στις 13 Περιφέρειες της χώρας.