ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πτώση που φέρνει χαμόγελα

ptosi-poy-fernei-chamogela-2321228

Τελικά υπάρχει τρόπος. Στην περίπτωση των Ελλήνων είναι ένας συνδυασμός του φιλότιμου και της… τσέπης. Ετσι μπορεί να εξηγηθεί ότι επιτέλους, σε μια έκθεση με αντικείμενο περιβαλλοντικά θέματα και επιδόσεις, δεν βρισκόμαστε στις τελευταίες θέσεις, όπως έχουμε συνηθίσει, αλλά αρκετά ψηλά.

Η εκστρατεία μείωσης της χρήσης της πλαστικής σακούλας στην Ελλάδα είναι μία από τις πιο επιτυχημένες όπως αναφέρεται στην πρόσφατη έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος. Η χρέωση της πλαστικής σακούλας από τις αρχές του 2018 στη χώρα μας έπιασε τόπο και μέσα σε ένα χρόνο η χρήση πλαστικής σακούλας στα πολυκαταστήματα έπεσε σε ποσοστό 80% και στα υπόλοιπα καταστήματα, σούπερ μάρκετ κ.ά., σε ποσοστό 60%.

Η ευρωπαϊκή έκθεση επιβεβαίωσε με επίσημο τρόπο την καθημερινότητα. Ειδικά στα σούπερ μάρκετ, η διαφορά στις συνήθειες των πελατών είναι εντυπωσιακή. Είναι πλειοψηφία πλέον όσοι φέρνουν μαζί τους σακούλες πάνινες ή ήδη χρησιμοποιημένες πλαστικές.

Τι άλλαξε; Θέλω να πιστεύω ότι εκτός από τον οικονομικό παράγοντα, το ότι δηλαδή πλέον οι καταναλωτές πληρώνουν για κάθε πλαστική σακούλα, έχουμε κάνει βήματα ως κοινωνία και προς την κατεύθυνση της οικολογικής συνείδησης. Τα τελευταία στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι οι κατά κεφαλήν ποσότητες πλαστικών απορριμμάτων στην Ελλάδα έχουν μειωθεί από το 2007 έως το 2016 σε ποσοστό 36,4%, το μεγαλύτερο ποσοστό της Ε.Ε. Πολλοί αποδίδουν τη μείωση στην οικονομική κρίση και όχι στην περιβαλλοντική συνείδηση. Αλλά αδικούμαστε αν λέμε ότι μόνο στην κρίση οφείλεται ότι γίναμε πιο ευαίσθητοι σε περιβαλλοντικά και οικολογικά θέματα.

Πρόσφατα, το Κοινωφελές Ιδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη και ο Δήμος Σερίφου ανακοίνωσαν ότι η παραλία της Βαγιάς θα είναι φέτος το καλοκαίρι η πρώτη smoke-free παραλία των Κυκλάδων και ολόκληρης της Ελλάδας. Η δράση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος SeaChange Greek Islands, το οποίο σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ιδρυμα σε δέκα νησιά των Κυκλάδων. Κι αυτή είναι μία μόνο πρωτοβουλία ανάμεσα σε πολλές άλλες. Η Ελλάδα «πουλάει» θάλασσες, «πουλάει» τοπίο. Είναι αυτονόητο ότι όλα αυτά τα ζητήματα πρέπει να είναι ψηλά στην ατζέντα μας.