Ο μακρύς δρόμος μέχρι την επικράτηση της ηλεκτροκίνησης

Ο μακρύς δρόμος μέχρι την επικράτηση της ηλεκτροκίνησης

2' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις πόλεις του μέλλοντος οι οδηγοί θα έχουν τα μάτια τους «δεκατέσσερα» και για τον εντοπισμό του κατάλληλου σταθμού φόρτισης – αφού το όχημά τους θα χρειάζεται ηλεκτρικό ρεύμα και όχι βενζίνη. «Το μέλλον αυτό, ωστόσο, για χώρες όπως η Νορβηγία δεν είναι και τόσο μακρινό», επισημαίνει στην «Κ» στέλεχος του τμήματος μάρκετινγκ του ομίλου Συγγελίδη, «η σκανδιναβική χώρα με τις 18.000 πωλήσεις οχημάτων τον μήνα, εκ των οποίων τα 10.000 είναι υβριδικά και ηλεκτρικά, είναι η πρώτη σε πωλήσεις Tesla». Η «στροφή», βέβαια, των Νορβηγών καταναλωτών δεν απορρέει μόνον από την οικολογική τους συνείδηση αλλά και από σειρά ευεργετικών μέτρων που η κυβέρνησή τους έχει λάβει, προκειμένου να τους… ωθήσει στην ηλεκτροκίνηση. Συγκεκριμένα, οι αγοραστές των αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας απαλλάσσονται από τον φόρο εισαγωγής, από τον ΦΠΑ, επιδοτούνται στην αγορά κατά 25% από το κράτος, ενώ πληρώνουν χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, κ.ά. Επιπλέον, δεν πληρώνουν καθόλου διόδια ούτε ναύλα στις ακτοπλοϊκές τους μετακινήσεις, ενώ μπορούν να παρκάρουν δωρεάν στα δημοτικά πάρκινγκ και δικαιούνται να χρησιμοποιούν τις λεωφορειοδρόμους. Στην εν λόγω χώρα, βέβαια, το 96% των ιδιοκτητών ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων διαθέτουν χώρο με δική του πρίζα, ενώ για κάθε 1.000 οχήματα διατίθενται 2,5 σταθμοί φόρτισης. Διευκρινίζεται ότι ο απαιτούμενος χρόνος φόρτισης στους σταθμούς ταχείας φόρτισης δεν ξεπερνά τα 30 λεπτά, τα τελευταίας δε τεχνολογίας ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσφέρουν αυτονομία για πάνω από 300 χλμ. διαδρομής.

Μπορεί η Νορβηγία να είναι ο παράδεισος για τα οχήματα νέας εποχής, ωστόσο και σε άλλες χώρες της Ευρώπης η στροφή είναι από το 2012 αισθητή, ενώ εσχάτως (το διάστημα 2018-2019) σημειώθηκε σημαντικό άλμα. Ολλανδία, Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία και Ιταλία φαίνεται ότι ήδη βρίσκονται στον… σωστό δρόμο. Αλλωστε, οι καθορισμένοι στόχοι για τη μείωση των ρύπων –κατά 15% έως το 2025 και κατά 37,5% έως το 2030– ισχύουν για όλες τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. Το οικονομικό δέλεαρ που δίνει η γαλλική κυβέρνηση στους ενδιαφερόμενους είναι ύψους 10.000 ευρώ, αλλά η ολλανδική αποδεικνύεται περισσότερο γενναιόδωρη: οι αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν πληρώνουν καθόλου φόρο ιδιοκτησίας ούτε φόρο προσωπικής χρήσης, απαλλάσσονται εξίσου από φόρο ταξινόμησης, ενώ εκείνοι που θα προχωρήσουν σε αγορά υβριδικού αυτοκινήτου φορολογούνται κλιμακωτά.

Στη χώρα μας φυσικά διατίθενται ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά χωρίς υπολογίσιμη προβλεπόμενη φοροελάφρυνση (σ.σ. το μοναδικό ισχύον κίνητρο είναι το μηδενικό τέλος ταξινόμησης) για τους επίδοξους αγοραστές και με μηδενικά σημεία φόρτισης στους δρόμους ποιος θα πάρει τέτοια «γενναία» απόφαση; Προφανώς, ελάχιστοι που έχουν πρίζες εντός κάποιου ιδιόκτητου γκαράζ. Ανθρωποι της αγοράς εξετάζουν τα περιθώρια για την κατασκευή σταθμών φόρτισης, δεδομένου ότι το στοίχημα για τη μείωση της εκπομπής ρύπων ισχύει και για την Ελλάδα.

Διευκρινίζεται ότι δεν απαιτείται κάποια νέα νομοθέτηση, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο επιτρέπει την κατασκευή τέτοιων σταθμών, οι οποίοι αρχικά θα συστεγάζονται με τα κλασικά… βενζινάδικα, έως ότου ολοκληρωθεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Ο στόχος να μεταπεισθούν οι Ελληνες καταναλωτές προς το οικολογικότερο, στον οποίο ενώνουν τις δυνάμεις τους πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες ενόψει του 2020, «περνάει» και μέσα από τα μονοπάτια της γνωστικής νευροεπιστήμης. Σύμφωνα με εργαλείο μάρκετινγκ της Leadmark, το 95% των αποφάσεών μας, ακόμα και για αγορές, λαμβάνεται βάσει συναισθημάτων και αξιών και όχι βάσει λογικής. Το εν λόγω μοντέλο έχει χωρίσει τους καταναλωτές σε τέσσερις τύπους προσωπικοτήτων: αυτόνομους, που επιζητούν το νέο τους απόκτημα να τους κάνει να νιώσουν ακόμα πιο δυνατοί, σίγουρους, που θέλουν να έχουν τον έλεγχο των καταστάσεων και δεν δοκιμάζουν νέα προϊόντα, ενθουσιώδεις, που είναι αυθόρμητοι και ανοικτοί στις δοκιμές, αλλά και καταναλωτές που εξαρτώνται απολύτως από τον κοινωνικό τους περίγυρο, ο οποίος εντέλει καθορίζει τις αγορές τους. Η παραπάνω κατηγοριοποίηση που μπορεί να εφαρμοστεί εν γένει στον διαφημιστικό κλάδο, θεωρείται, ωστόσο, πλήρως αντιπροσωπευτική για την αγορά αυτοκινήτου, αγαθού άμεσα συνδεδεμένου με το προσωπικό στάτους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή